Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kioskpresentation med pekskärm - vem fixar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är detta något man kan fixa själv på en Mac? Vilka programvaror krävs i så fall?

Om man inte bör ge sig på detta själv.
Vem anlitar man då?

Kolla med det företaget som har gjort musikspelar-iMacarna på Åhléns. Det är Imacar med pekskärm....

Jag kommer inte ihåg vilket företaget var men lösningen är galant och står i programvaran som snurrar

Ring Åhléns skivavdelning och fråga vettja!

Tack för tipset.

Är det den äldre iMacen vi pratar om här förresten?

Japp det är de äldre modellerna (från Bondi Blue till DV-holkarna).....

Jag kollade in hur pekskärmen fungerade....och man får ta av skalet, lyfta på pekskärmen och sedan så drar man en USB-kabel runt till anslutningarna på högersidan (innifrån) och sätter på skalet igen. Mycket smart lösning!

Sitter pekskärmen utanpå "karossen" eller är den inbyggda CRT-skärmen urplockad?

Detta är första gången jag överhuvudtaget frågar någon om pekskärmar och jag såg precis att MacWorld.se skriver om pekskärmar idag. Lite kusligt. Ska man gå ut och köpa en lott tro?

Jag håller kurser i storebror till Macromedia Director som heter Macromedia Authorware. From version 4 så finns inte AW på Mac längre, men det går utmärkt att köra AW i Virtual PC för att utveckla. Sedan kan man leverera sin lösning både på Mac och PC som fristående applikationer. Funktionen att packa är väldigt trevlig.

Så om du har den tekniska lösningen (pekskärm alltså) ordnad så är AW en mycket Macig miljö att bygga multimediapresentationer i, dess ursprung är Mac nämligen. Man drar och släpper ikoner på en flödeslinje, ikonerna fyller man med innehåll, ställer in hur de skall bete sig, grupperar och organiserar i typer, på det viset bygger man upp logiken och kan bygga väldigt avancerat, väldigt fort.

I Director så måste man för att göra samma sak programmera i Lingo.

Men beroende på vad du vill göra så kan du överväga följande produkter:

* Macromedia Authorware
* Macromedia Director
* Macromedia Flash
* Apple KeyNote
* Microsoft PowerPoint

Min inaktuella AW-kurs finns här:

http://kurser.intelligentmammals.se/aw/

Lycka till!

/Ola

Tusen tack!

Jag vet ännu inte hur avancerad kiosken ska bli i slutändan men blir den inte för avancerad så är ju PDF också ett alternativ. Har gjort en musstyrd kiosk som rullade en PDF-fil tidigare.

Orginalskärmen sitter kvar....det är bara en tunn yta som fästs över den vanliga skärmen.

Hittade denna länk:

http://www.elogaming.com/literature/wpapere.asp

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Orginalskärmen sitter kvar....det är bara en tunn yta som fästs över den vanliga skärmen.

Hittade denna länk:

http://www.elogaming.com/literature/wpapere.asp

Jo jag förstod hur du menade efter att ha sett artikeln på MacWorld.

  • Medlem
  • 2003-04-03 00:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Jag håller kurser i storebror till Macromedia Director som heter Macromedia Authorware. From version 4 så finns inte AW på Mac längre, men det går utmärkt att köra AW i Virtual PC för att utveckla. Sedan kan man leverera sin lösning både på Mac och PC som fristående applikationer. Funktionen att packa är väldigt trevlig.

Så om du har den tekniska lösningen (pekskärm alltså) ordnad så är AW en mycket Macig miljö att bygga multimediapresentationer i, dess ursprung är Mac nämligen. Man drar och släpper ikoner på en flödeslinje, ikonerna fyller man med innehåll, ställer in hur de skall bete sig, grupperar och organiserar i typer, på det viset bygger man upp logiken och kan bygga väldigt avancerat, väldigt fort.

Storebror till Director? Blev lite förvånad när du skrev så. När jag lärde mig AW för ett några år sedan (då det fortfarande var tufft med cd-rom produktioner) så var det snarare tvärt om. Jag har inte använt det sedan dess, men då var AW mycket begränsad på många områden och mest inriktad på att bygga presentationer (av typ avancerade slideshows). Vi försökte bygga en liten interaktiv historia men det gick inte att villkorsstyra något vidare, ljud och animeringsstödet var också ganska kasst. Har det närmat sig directors och flashs möjligheter på de områdena under senare år? Det var som du säger intuitivt att arbeta med så om det har blivit bättre på de sakerna kanske man skall testa lite igen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Storebror till Director? Blev lite förvånad när du skrev så. När jag lärde mig AW för ett några år sedan (då det fortfarande var tufft med cd-rom produktioner) så var det snarare tvärt om. Jag har inte använt det sedan dess, men då var AW mycket begränsad på många områden och mest inriktad på att bygga presentationer (av typ avancerade slideshows). Vi försökte bygga en liten interaktiv historia men det gick inte att villkorsstyra något vidare, ljud och animeringsstödet var också ganska kasst. Har det närmat sig directors och flashs möjligheter på de områdena under senare år? Det var som du säger intuitivt att arbeta med så om det har blivit bättre på de sakerna kanske man skall testa lite igen...

Produkterna Authorware och Director har olika användningsområden. AW är inriktat på att tillverka interaktiva produkter som tex e-learning. Du kan i AW bygga en simulerad Word (om du har mycket tid) för att lära ut hur det programmet fungerar, eller visa hur man monterar en viss maskin. Man kan göra mycket! AW kan även prata med databaser, läsa saker från internet och en massa annat. Fördelen med Authorware är systemvariablerna som gör det enkelt att hålla reda på vad användaren har gjort. Att bygga ett test är jätteenkelt och kräver ingen programmering som i Director. Så begränsad och AW är inte en korrekt beskrivning i mina ögon.

Director är mer inriktat på animationer och interaktivitet för spel, presentationer och liknande. Det är ganska jobbigt att bygga e-learning i Director som håller reda på svaren på 20 frågor och petar in dem i en databas på slutet och laddar hem aktuella diagram från internet att visa i projektet. Men styrkan är att det är enkelt att göra animationer i Director och i Flash där man kan spela upp ljud mer exakt i synk med animationer. Har man den störningen så kan man också föredra att programmera i Lingo så fort man vill åstadkomma något.

Så om man använder produkterna för vad de är bra på i tex ett e-learningprojekt för ett stort företag så bygger man logik, ramverk och interaktioner mm i AW och spelar sedan upp animationer importerade till AW som är skapade i Director och Flash där det passar.

De nackdelar du nämner är inte aktuella (om de nu har varit det). Jag har hållit på sedan version 2 och känner inte igen din beskrivning.

/Ola

  • Medlem
  • 2003-04-03 01:59

Det ligger nog något i det, att det vi ville göra låg aningen utanför det som AW är menat till. Vi försökte bygga en liten historia om en rymdresa till Mars där man gick runt i rymdskeppet och snackade med lite olika typer för att sedan se skeppet landa och astronaterna plantera en liten växt (om jag minns rätt). Förmodligen skulle det varit bättre att lösa en del grejjer i director, men det var inte något speciellt roligt program att arbeta med. Tecknat var allting också, det tog en jäkla tid...

Nåväl kursen var inte så jäkla bra heller så det är mycket möjligt att jag kan ha missat en del saker som man kunde göra. Jag skall kolla in programmet igen vid tillfälle. Det där med kopplingar till internet låter roligt.

1
Bevaka tråden