Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs håller inte Keynote på Apples sista MacWorld

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag måste säga att jag skiter i vem det är som håller i keynoten sålänge det presenteras nya, frächa och härliga Äpplen(produkter)

Agree

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-18 15:47

Om man läser den här artikeln på macworld så står det nu att dom kommer lägga ned keynoten 2009. Alltså inga nya modeller i Janurai!!!

kolla själva.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.201912/apple-expo-laggs-ner

Jag blev helt galen!! Jag som hade längtat till de nya imacarna!!

Vet någon när nästa keynote är??

Ursprungligen av ipodfan:

Om man läser den här artikeln på macworld så står det nu att dom kommer lägga ned keynoten 2009. Alltså inga nya modeller i Janurai!!!

kolla själva.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.201912/apple-expo-laggs-ner

Jag blev helt galen!! Jag som hade längtat till de nya imacarna!!

Vet någon när nästa keynote är??

Apple Expo i Paris läggs ner. Inte Macworld Expo i San Fransisco. Ta det lugnt...

Däremot ska du nog inte hoppas på några stora nyheter i januari, men det av andra anledningar.

Ursprungligen av Code Red:

Det ska man tydligen inte veta

Jodå, keynotes har vi alltid känt till - åtminstone när de ska komma, men inte vad som ska presenteras där.

Däremot har det dykt upp "Apple Events" lite då och då, och de brukar presenteras bara någon vecka i förväg.

Man ska inte blanda ihop "keynotes" och "Apple Events".

Så nu får ni ursäkta att det blir lite språkpolis mitt i alltihopa.

Att döma av många inlägg så verkar det som om många tror att alla tal som Steve Jobs har hållit vid produktlanseringar kallas för "keynotes".

Men så är det inte. En keynote kan väl ungefär översättas med "inlednings- eller huvud-talet på en konferens"

"at academic conferences, the keynote address or keynote speech is delivered to set the underlying tone and summarize the core message or most important revelation of the event" (från Wikipedia)

Vad gäller Apple så har det förekommit keynotes t.ex på MacWorld Expo (San Francisco, New York, Boston), på Apple Expo (Paris) och på WWDC (Apples utvecklarkonferens).

Övriga produktlanseringar brukar kallas "Apple Events", och är väl egentligen inget annat än presskonferenser, och är alltså inga "keynotes".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-18 18:36
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Apple Expo i Paris läggs ner. Inte Macworld Expo i San Fransisco. Ta det lugnt...

Däremot ska du nog inte hoppas på några stora nyheter i januari, men det av andra anledningar.

Varför inte?
Borde lätt komma en speedbump på iMac?

Ursprungligen av ipodfan:

...en speedbump på iMac?

Kallar du det en stor nyhet?

Han sa att vi kanske inte ska förvänta oss några stora nyheter.

Han sa inte att nyheterna helt skulle utebli.

Ursprungligen av ipodfan:

Varför inte?
Borde lätt komma en speedbump på iMac?

Därför att om det kom några stora nyheter skulle nog Jobs berätta om dem själv och inte skicka fram sin andreman. Det ger ju trots allt en del status att presentera stora grejer. I.o.m. att Apple gör det här med "vänsterhanden" tror jag inte att vi ska förvänta oss några stora nyheter.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-12-29 00:35
Ursprungligen av ipodfan:

Varför inte?
Borde lätt komma en speedbump på iMac?

Varför inte en MBP 17" med Quadcore, eller en iphone nano

Det ska man tydligen inte veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 17:07

Bara för att Steve Jobs inte pratar på MWSF betyder inte att det inte kommer nya datorer i januari.

Lite off topic men, om Jobs försvinner tror ni fokus då kommer flyttas ännu mer från servrar/datorer till iphone/ipod och tillbehör?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-20 23:54

Visst står apple mycket bättre nu än för 7 år sen men Apple behöver bara göra ett fel och missa en trend så kan det snabbt gå ner. Personligt så tror jag att Apple har nått sin höjdpunkt. Nästa år kommer bli hårt för alla. Kanske kommer Apple att drabbas hårdare eftersom många vill/måste spara mer men vi får se. Kanske kommer 2009 vara ett av Apples bästa år.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Visst står apple mycket bättre nu än för 7 år sen men Apple behöver bara göra ett fel och missa en trend så kan det snabbt gå ner. Personligt så tror jag att Apple har nått sin höjdpunkt.

Jag sätter emot! Och så går vi tillbaka till tråden om ett år och ser vem som fick rätt.

Det beror förstås på vad man menar med höjdpunkt, men om vi talar ekonomi, marknadsandelar och försäljning så tror jag Apple fortfarande har en fin uppåtgående kurva framför sig. Även om det tråkiga (och förhoppningvis falska) ryktet från Gizmodo skulle visa sig stämma.

Några skäl:

1) iPhone OS-plattformen är fortfarande i sin linda och har bara börjat nosa på sin fulla potential. Apple har inte ens kommit med en ny modell av iPhone (iPhone 3G räknas inte) och inte riktat sig mot flera marknadsegment ännu (precis som med iPod som senare fick sällskap av mini/nano och shuffle).

App Store är motorn och "hemligheten" till den riktigt stora succén och Apple ska göra otroligt korkade handlingar för att bomma den chansen, och det tror jag inte dom gör, Jobs eller inte Jobs.

2) Apple säljer Macar som aldrig förr. Framförallt är det den bärbara plattformen som går makalöst bra. Här kommer Apple fortsätta plocka marknadsandelar under 2009. Med unibody-konceptet har de bärbara också nått en ny nivå konstruktionsmässigt.

3) Apple har en sjukt stor kassa att ta ifrån, om det skulle börja knipa. Apple är, så vitt jag vet, fritt från skulder och är därmed inte alls lika känsligt för problem med att få lån. Apple verkar också ha en kostnadseffektiv organisation och Apples egna butiker går utomordentligt bra.

Det var bara tre skäl, det finns fler, som andra också tagit upp. Sammantaget tror jag att 2009 kommer att vara ett ännu bättre år för Apple. Kanske att en riktigt dålig världsekonomi sänker försäljningssiffrorna något och det kanske inte blir rekordkvartal hela vägen (även om det är fullt möjligt) men i så fall kommer Apple ändå att gå klart bättre än marknaden som helhet.

Om man med höjdpunkt däremot menar innovationsförmåga - då är det förstås svårare att säga och det är nog något som visar sig efter flera år i så fall. Men även om Apple utåt sett varit Jobs företag tror jag det finns fler än han som tänker i de rätta och annorlunda banorna som krävs för att våga ligga i framkanten. Jobs är bra på att fokusera på sin egen person och ta credit för andras arbete enligt vissa, så det är nog inte otroligt att det finns fler innovativa människor i företaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 01:44

Tänkte också på affärerna. men kände att 5 punkter var snyggare.

8. iTMS
9. App Store, är ju iTMS egentligen men är så stort att det förtjänar en egen punkt.
10. Mycket större mindshare idag än på tiden då folk knappt visste vad Apple var. Nu vet "alla" om inte vilka Apple är så vad en iPhone och iPod är.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 19:58

steve jobs hälsa sämre

Rumor: Steve Jobs' Health Declining Rapidly, Reason for MacWorld Cancellation

Tråkigt att höra om det stämmer, han är en imponerande person..

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-12-30 20:28

Tack så j-vla mycket för den ryktesspridningen Gizmodo...där tappade Apple-aktien tre dagars mödosam höjning inom loppet av en halvtimme...
Börjar bli redigt trött på dessa rykten...:mad:

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-30 22:02
Ursprungligen av krox:

Rumor: Steve Jobs' Health Declining Rapidly, Reason for MacWorld Cancellation

Tråkigt att höra om det stämmer, han är en imponerande person..

Känns inte alltför otroligt, tyvärr.

Från CNBC:

Ursprungligen av Jim Goldman, CNBC:

I will say again: if Apple is lying, holding some truth back, manipulating its own stock by manipulating the truth, someone — indeed a lot of people — could be going to jail. Do I like the way Apple has handled this ongoing story? No. But do I traffic in rumors to fill the void the company has created by not choosing to be more forthcoming about Jobs' health? Absolutely not.

When Apple's got something material to report, I trust that it will. Meantime, unsourced garbage nuking its shares is just that.

Kan inte göra något annat än att hålla med. Det är alldeles för mycket hysteri kring den här frågan, och det vore onekligen trevligt om den här sortens substanslösa brusliknande rykten bara kunde få självdö. Fast det förutsätter väl att mer information kommer från Apple, Mac-sfären har ju en märklig tendens att skapa rykten och nyheter av ingenting när det har varit tyst tillräckligt länge...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 23:03

Förut var det att Apple skulle dö inom 6 månader. Nu när tom den mest inbitne mac-hataren förstår att det inte kommer ske så går de på Steve Jobs istället.

  • Medlem
  • 2008-12-30 23:06

Acke: exakt. Skamgrepp är allt de har kvar. Ja ja, tune back in tomorrow afternoon...

Jag håller mig till bara hårdvaran nu (iTunes potential är en egen monumental historia):

Försäljningen av datorer kommer att öka - fortfarande har dom flesta på jorden ingen dator, men vissa områden av planeten med oerhört mycket folk kommer att öka sin köpkraft och snart finns utrymme för en dator också.
Det finns bara tre plattformar för konsumenter egentligen; Windows, MacOS och Linux - och jag ser ingen nykomling närmaste 10-15 år. Mac kommer om 10 år att ha 20% av marknaden för personliga datorer. Om man betänker den totala tillväxten av marknaden så inser man - om man tror på min tes - att Apple kommer att bli sjukt enormt stora. Dom kommer att bli världens största producent av datorer (dom är väl 3:a idag?) och eftersom dom motstått alla krafter som ville släppa plattformen fri/licens under dom svåra åren - så är det svårt att se något annat företag - i vilken branch som helst - som kommer att vara så stora som Apple. Föreställ er ett företag som säljer flest datorer i världen och inte har någon konkurent på plattformen :-D. Det är unikt i vilken branch som helst.

Detta är vägen om inte idioter som tar över efter Jobs (snart) fuckar upp totalt.

Ursprungligen av acke:

Förut var det att Apple skulle dö inom 6 månader. Nu när tom den mest inbitne mac-hataren förstår att det inte kommer ske så går de på Steve Jobs istället.

De kan lägga ner alla rykten för nu har butiken där Jobs köper yoghurt bekräftat att han mår prima.

Senast redigerat 2009-01-02 21:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-03 01:35

The fact is, MacWorld causes all sorts of problems for Apple's workers, and is an expensive proposition for the company to be ready for. It usually meant a bunch of people had to work through the Christmas break to make deadlines, and then get compensatory time later. It's terribly timed to Apple's sales cycle: right after the holiday buying season. Who really wants to announce new stuff then?

It tended to force products out on a schedule Apple couldn't affect, so sometimes products missed the deadlines and had to wait for another opportunity like WWDC, or it was pushed out the door early.

Early on, Apple needed Macworld and the hype to generate interest and excitement, but it's been pulling back from it for about five years, moving introductions to other venues or to special events – or in many cases, just issuing press releases.

Saxat från en artikel av en ex Apple-anställd.

Bevaka tråden