Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film och TV-serier i iTunes

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-11 14:37

Det här har antagligen frågats tusen gånger innan. Jag sökte men kunde inte hitta svar.

Finns det något datum fastställt när man som europée får möjlighet att inhandla film och tv-serier över iTunes? Verkar ganska aktuellt nu med Apple-TV etc.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-07-11 17:44

Nej det finns inget datum.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-30 19:34

Kommit något datum ännu?

Jag vill också kunna handla film via itunes.

Jag har inte hört om något sådant datum. Det skulle nog spridas snabbare än en löpeld på prärien i så fall !
Du kan ju alltid skaffa ett amerikanskt konto och använda Gift Cards. Det finns mycket skrivet om detta här på 99.se om du vill söka efter det. Observera bara att det är en gråzon du träder in i. Det är alltså inte lagligt, trots att du betalar för de amerikanska filmerna.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 00:07
Ursprungligen av KaRo:

Jag har inte hört om något sådant datum. Det skulle nog spridas snabbare än en löpeld på prärien i så fall !
Du kan ju alltid skaffa ett amerikanskt konto och använda Gift Cards. Det finns mycket skrivet om detta här på 99.se om du vill söka efter det. Observera bara att det är en gråzon du träder in i. Det är alltså inte lagligt, trots att du betalar för de amerikanska filmerna.

Jaså? Vad gör jag mig skyldig till då?

Läs här.
Vet inte riktigt men det skulle väl kallas för olaglig nedladdning.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 00:33
Ursprungligen av KaRo:

Läs här.
Vet inte riktigt men det skulle väl kallas för olaglig nedladdning.

Det är väl inte olagligt om jag betalar för det??

Ursprungligen av Elajtenworld:

Det är väl inte olagligt om jag betalar för det??

Jo.
Det är väl urkundsförfalskning tror jag. Jag är den jag skriver jag är på iTuneskontot men jag är inte i USA. Jag loggar in på ett påhittat amerikanskt konto i amerikanska iTunes som tror att de hyr ut filmerna till en amerikansk medborgare. Jag ljuger om vilken plats jag är på. Vet inte vad som kan hända. Gissar att kontot försvinner och allt man köpt som ligger i iTunesbiblioteket. Svårt att tro att dom kan göra mer än så.

Jag tror att det är alla europeiska filmbolag som inte kan samarbeta kring detta och det gör att vi ännu inte har möjligheten att hyra filmer, kortfilmer, TV-shows, musikvideor osv. i svenska iTunes. Sverige är ju också en sådan pytteliten marknad så några specialregler för oss är nog inte aktuella. STIM-regler spelar väl in också.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 11:38

Värdelöst, är det bara vi i lilla sketna Sverige som ska behöva vänta 700år innan VI kan köpa film över iTunes?? Är så trött på att behöva vänta på precis allt. Film till itunes, filmer som släpps på dvd kommer ett halvår senare i sverige. Biofilmer släpps ett halvår senare i sverige.

Så jävla värdelöst. Lönt att köpa en AppleTv om man inte kan köpa film.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 23:43

Den dagen det blir möjligt kan äntligen AppleTV bli ett vettigt köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 00:38

Avtalet för Filmbolag <-> iTunes Store gäller väl bara i USA, det är det jag kan tänka mig. (Och i UK gäller det bara där osv.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-31 11:43

Man önskade att avtal kunde skrivas på EU-nivå. Marknaden i Sverige är alldeles för liten för att det skall vara värt ansträngningen att bara skriva avtal på den nivån.

Var är Apples filmuthyrning för Sverige nu när MS kommer med sin?

Hur kommer det sig att Apples filmuthyrning uteblir när MS verkar lyckas och snart även Sony.

Det kan i längden vara negativt för Apple.

Berätta eller länka om hur MS och Sony fixar biffen :-).

Ursprungligen av draags:

Hur kommer det sig att Apples filmuthyrning uteblir när MS verkar lyckas och snart även Sony.

Det kan i längden vara negativt för Apple.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-11-17 14:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Berätta eller länka om hur MS och Sony fixar biffen :-).

Från mail utskickat, häromdagen, till folk med Xbox 360-konto.

Zune Video Marketplace kommer till Xbox LIVE för att erbjuda direktuppspelning (streaming) av HD-filmer i full 1080p direkt i din Xbox 360. Välj vilka filmer du vill se och när du vill se dom, med streaming av HD-filmer** med 5.1 surroundljud "on demand". Du slipper skivor, nedladdningar och fördröjningar.

**HD-video tillhandahålls i 1080 p. 1080 p-kompatibel HDTV och HDMI-kabel krävs för att uppnå denna prestanda. Tillgängligt för utvalda filmer. Funktionen för direkt-HD med 1080 p kräver även en tillräcklig bredbandsuppkoppling, och ljud- och bildkvaliteten varierar med hastigheten. Se Xbox.com | Xbox LIVE. Kräver HDMI-kabel, HDCP-kompatibel skärm med 1080 p och bredbandsuppkoppling på 4 Mbit/sekund.

Ursprungligen av Mija:

Funktionen för direkt-HD med 1080p kräver även en tillräcklig bredbandsuppkoppling, och ljud- och bildkvaliteten varierar med hastigheten.

Vilken skön "vi kan nu marknadsföra Full HD, men vad du får skiter vi i"-disclaimer.

Känner mig otroligt skeptiskt till streamad Full HD, men försöker reservera lite plats för en gnutta optimism.

Eftersom Netload (och många andra) bevisar att jag kan maxa min 25 Mbit-lina dygnet runt, kan de inte komma med skitsnack om att "det är internets fel" när de inte vill lägga pengar på tillräckligt feta servrar för att mata alla kunder med felfri HD-bild. Och det är det jag är rädd för kommer att hända när den här typen av tjänster lanseras. Om det så är i USA, Sverige eller Schweiz.

Usch, nu dömer jag dem nästan i förhand. Vi får väl se. Det är ju alltid kul med positiva överraskningar.

Och vidzone från Sony. Dock inte riktigt rätt.
Men det andra kommer senare.
VidZone Territory Expansion: 11 New Countries?The Dates You Have All Been Waiting For!!! – PlayStation.Blog.Europe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-18 12:02

Läs testera på idg.se som de har gjort, streamingen är ingen hit. Dessutom, om man laddar ner hela först för att sedan titta så kan det ju ta lite tid. I deras exempel så satt de på en line med 8 Mbit/s och för att de skulle få ner en HD-film genom Marketplace så tog det dem sju timmar. Ingen tid att tala om, eller hur?

- Älskling, ska vi se på den där nya filmen ikväll?
- Absolut, jag sätter igång nerladdningen nu innan jag går till jobbet så är den klar till ikväll.

Det känns MS på något sätt, kan inte sätta fingret på det...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-18 12:25
Ursprungligen av zinned:

Läs testera på idg.se som de har gjort, streamingen är ingen hit. Dessutom, om man laddar ner hela först för att sedan titta så kan det ju ta lite tid. I deras exempel så satt de på en line med 8 Mbit/s och för att de skulle få ner en HD-film genom Marketplace så tog det dem sju timmar. Ingen tid att tala om, eller hur?

- Älskling, ska vi se på den där nya filmen ikväll?
- Absolut, jag sätter igång nerladdningen nu innan jag går till jobbet så är den klar till ikväll.

Det känns MS på något sätt, kan inte sätta fingret på det...

Jag har då startat en hd-film och det tog då inte mycket mer än någon sekund för den att starta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-18 14:17
Ursprungligen av joakimo:

Jag har då startat en hd-film och det tog då inte mycket mer än någon sekund för den att starta.

Läs om

Jag talar inte om att starta en utan om att ladda ner en. Streaming är ju inte aktuellt då det slaktar kvaliteten så hårt genom all komprimering.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-18 14:42
Ursprungligen av zinned:

Läs om

Jag talar inte om att starta en utan om att ladda ner en. Streaming är ju inte aktuellt då det slaktar kvaliteten så hårt genom all komprimering.

Jo läste lite snabbt där.
Jag hade missat att man kunde ladda ner filmerna också, men ca 10Gb tar ändå en stund att ladda hem och det kommer man inte undan.
Den strömmande filmen är inte toppkvalitet men fullt duglig enligt mig, tyvärr är utbudet väldigt klent för tillfället och möjlighet till undertexter saknas men det är ett steg i rätt riktning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-18 15:56

10 GB med en hyfsad uppkoppling på låt säga 20 Mbit/s innebär ju att man drar ner filmen på dryga timmen...några sju timmar ska det inte ta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-20 19:27

"Jag har inte hört om något sådant datum. Det skulle nog spridas snabbare än en löpeld på prärien i så fall !
Du kan ju alltid skaffa ett amerikanskt konto och använda Gift Cards. Det finns mycket skrivet om detta här på 99.se om du vill söka efter det. Observera bara att det är en gråzon du träder in i. Det är alltså inte lagligt, trots att du betalar för de amerikanska filmerna."
-----

Undrar just hur man skaffar ett sådant amerikanskt VISA...
Kan man komma runt det på något sätt med siffror man hittar på nätet eller hur klarar man det?Är mycket intresserad av att åtminstone testa. Betalningen sköts ju ändå.
Sen får väl moralen en törn kanske :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-21 08:24

Det ryktas att Danmark nu har fått tillgång till film och tv-serier i iTunes, någon som kan bekräfta/dementera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 11:15
Ursprungligen av zinned:

Det ryktas att Danmark nu har fått tillgång till film och tv-serier i iTunes, någon som kan bekräfta/dementera?

Enkelt och kolla själv genom att logga in på iTunes Danmark. Svaret är nej.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-21 11:23

Jag har inte tillgång till iTunes nu så jag kunde inte kolla...men ålrajt, good to know

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-22 20:22

Beatlesfilmen All Together Now finns nu i svenska iTunes.
Connecting to the iTunes Store.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-22 20:45
Ursprungligen av joakimo:

Beatlesfilmen All Together Now finns nu i svenska iTunes.
Connecting to the iTunes Store.

Riktigt intressant!

För första gången kan man hyra film på riktigt. Även om det bara är en titel än så länge.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-02-22 20:50

Undra om det är bara för att det är en Beatlesfilm och de vill visa upp dem eller om det är början på något nytt inom svenska iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-26 09:49

Jag undrar en grej ang Tv-serier på iTunes. Jag gillar tv-serien Entourage och i helgen hade den premiär i USA. Jag undrar när släpps avsnitten på iTunes?

Bevaka tråden