Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport(s) - generella problem?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 22:34

Det verkar som det är förhållandevis många som har problem med sina Airports, mest express'en.

Man tycker ju att det inte borde vara så, utan att ha Apple-hårdvara över hela linjen skulle vara en säker grund till problemfrihet.

Några teorier?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-30 22:39

ja. routers är djävulens vapen för att förstöra mänskligheten.

Antagligen har han tänkt att ingen kommer stoppa hans framfart om de har en massa portar att öppna och stänga och DHCP TCP/IP DNS etc. att ta hand om.

Inte då !
Det är dålig karma som gör att jag har min Airport Express liggande på hyllan och fick återgå till en Siemens router som enl manualen inte alls klarar av Mac-datorer. Men visst sjutton gör den det ! Men Expressens däremot som är skapad för att samarbeta med Mac kommer aldrig igång. Suck !:tveksam:

Tycker airport express/extreme fått oförtjänt mycket negativt här de senaste dagarna. Köpte en express för en tid sen, och inkopplingen fungerade precis som det ska med apple produkter.

Pluggade in expressen i eluttaget och kopplade in nätverkskabeln i uttaget, sen satte jag mig vid datorn och körde Air-Port verktyg och konfigurerade den, sedan dess fungerar den klockrent.

Kanske är handhavandefel?

Ursprungligen av Mikael E:

Kanske är handhavandefel?

Ja, det kan det kanske vara men jag har också läst att det är något vajsing med kombinationen Comhem-bredband (som jag har) och Airport Express. Prövade verkligen massor med saker när jag försökte installera men det gick inte ändå.
Här är ett av flera exempel på detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-31 00:39

Jag kanske var lite väl negativ. Jag har både extreme och express och bägge fungerar bra. De är definitivt bättre än någon annan router jag har försökt konfigurera. Däremot finns det brister, överföringen till min airdisk är ganska seg och den fungerade inte alls i början av leopardens livstid (airdisk alltså). Men inte är det lätt att konfigurera en router hur bra man än gör gränssnittet, apple har kommit långt men jag förstår nästan ingenting av vad det är jag pillar med när jag gör mina inställningar.

Så det är väl mig det är fel på...

Jag är väldigt nöjd med mina totalt tre Apple-routrar; två Express och en Extreme. Det funkar fint. Enda jag upplever är AirTunesproblemet, som dock verkar ha löst sig nu med lite brandväggspillande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 01:12

Har oftast aldrig några problem med Apple Airports. Sätta igång och glömma bort. De få gångerna det strular har det att göra med Comhem och Telias MAC-låsning eller vissa få modem.

1
Bevaka tråden