Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epostservern skickade en felaktig hälsning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 14:18

Sedan en vecka tillbaka kan jag inte skicka några mail med 'Mail' inte heller med Thunderbird. Det meddelande jag får är som följer

"Ett fel uppstod vid sändandet av e-post: Epostservern skickade en felaktig hälsning:

aamtaout03-winn.ispmail.ntlworld connection refused from

Nu sitter jag med trådlöst hos mina föräldrar vilket kan vara förklaringen?

All hjälp mottages med tacksamhet!

God fortsättning!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-28 16:17

Din ordinarie ISP:s mailoserver gillar inte att du försöker skicka epost (med din avsändare) från en annan ISP:s anslutning. Du måste (troligen) använda dig av dina ():s mailserver istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 19:59

Hur kan jag då använda WiFi borta från bostaden?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-28 20:14

Det har väl inget med saken att göra, använd en annan smtpserver eller webamil istället.

Piece of cake!

Det är väldigt vanligt att en ISP "förbjuder" andra att skicka mail.

Om jag loggar in på Bredbandsbolaget och försöker "kolla mailen" på mitt Telia-abbonemang så blir resultatet noll. Det funkar inte. Orsaken är SPAM.
Om det inte är ngn koll här så är risken stor att spammare skickar mail lite hursomhelst.

bossep's fråga om Wifi har inget med mail och SMTP-servrar att göra.
Wifi använder du för att trådlöst koppla dig mot en basstation som i sin tur är koplad ut på nätet. Är det en Öppen trådlös station är man välkommen utan lösen etc. Oftast är de ju stängda med lösenord och krypterade för att förhindra avlyssning och att ngn snappar upp lösenord etc.

Skall du använda Wifi borta från bostaden så krävs det då,
a) oskyddat (öppet) nätverk , eller
b) att man har de nycklar som behövs.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-12-30 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

Det är väldigt vanligt att en ISP "förbjuder" andra att skicka mail.

Korrekt.

Citat:

Om jag loggar in på Bredbandsbolaget och försöker "kolla mailen" på mitt Telia-abbonemang så blir resultatet noll. Det funkar inte. Orsaken är SPAM.
Om det inte är ngn koll här så är risken stor att spammare skickar mail lite hursomhelst.

Nja, 'kolla mailen' skall gå men inte att skicka (om port 25 används och inte ispns smtp-server).
Vad jag vet finns det ingen ISP som blockerar POP eller IMAP.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-29 00:29

Du måste skicka via dina föräldrars utgående mailserver.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-01-05 13:13

Precis som Henil skriver så ska det gå alldeles utmärkt att kolla mailen oavsett ISP, alla har väl inte sin ISP som mailleverantör? Jag har i alla fall inte det, usch vad jobbigt att byta såfort man byter leverantör...

Däremot är det ganska så vanligt att man inte tillåter trafik på port 25 pga att det skulle bli välidigt mycket SPAM eftersom att folk skulle kunna driva egna SMTP-servrar som ofta är dåligt skyddade så att vem som helst skulle kunna skicka mail via dem, alltså inte bra. Det som då händer är att ISP:n sätter upp en egen SMTP-server och låter sina kunder använda den, om man då tar sin laptop till ett WLAN med annan ISP så får man helt enkelt inte skicka via den servern eftersom att det är ju i praktiken som att låta vem som helst skicka.

Du kan säkert ansluta till din isp:s mailserver på en annan port och logga in. Då kan du använda samma inställningar var du än befinner dig i världen för att kolla din mail. Kolla hos din mailprovider (lattjo ord blir det...) om hur du ställer in mailen för detta.
Lycka till!

1
Bevaka tråden