Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket Apple-tangentbord är bäst?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar fortfarande efter det perfekta tangentbordet.. är väl old school som gillade känslan i IBM tidiga bord. Vet inte om jag gillar de nya alu tangentborden.. vilket Apple tangentbord är egentligen bäst?

Vad tycker expertisen om detta:
http://global.ebay.com/Original_Apple_USB_Tastatur_Acryl_Wei_schwedenswedish/250346184636/item

Flyttade tråden från "eMac och iMac".

Förtydligade rubriken. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Svampigt värre.

Det som allmänt anses som det bästa tangentbordet EVER som Apple släppt är Apple ADB Extended keyboard II (hoppas jag fick allt sätt nu).

Kruxet, hitta ett svenskt...

Tips. letar du på ebay så använd ebay.co.uk (=inom EU)

http://shop.ebay.co.uk/items/__Apple-extended-keyboard_W0QQLHQ5fAvailToZ3?_trksid=p3286.m63.l1177

Sedan behöver du en ADB-USB-adapter med...

Kul not: Det var så stort att det fick kodnamnet Nimitz (efter hangarfartyget)...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 12:33
Ursprungligen av jonpatron:

Jag letar fortfarande efter det perfekta tangentbordet.. är väl old school som gillade känslan i IBM tidiga bord.

Om jag inte minns fel har apple (inte de senaste 20 åren) haft något "smattrande" tangentbord à la IBM. Men de allra senaste tangentborden har trots allt en viss sådan känsla faktiskt, fast de är så mycket "grundare". Det är bara att lyssna när man skriver. Tangentbord från typ 10-15 år sedan hade däremot mjukt nedslag hela vägen, och är väl de som skiljer sig mest från de gamla IBM-tangentborden.

...hittar du ett Tangentbord från en IBM 1650RTPC från ca 1985 då har den ett tangentbord som jag ägde i säkert 10 år...

Stort, riktigt taktilt gensvar, varje tangent trycktes ner till ett visst läge och klick så "tog" bokstaven.

Vägde säkert 10kg, det satt en järnplatta nedertill, ramen runt hela bordet i aluminium med ngt vitt "knottrigt" material som ytbehandling...
Grov spiralkabel....

Du får leta på "datormarknader", ebay etc...

Senast redigerat 2008-12-30 15:07

Tack,
skippar mao det jag hittade på ebay. Gissade delvis att det var så. Ska handla ett trådbundet Apple tangentbord snarast... gillar ju finishen ialla fall.

Hittade detta, tyvärr slut... fanns väl fö inte i svensk version heller...

http://matias.ca/tactilepro/index.php

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 18:41
Ursprungligen av jonpatron:

…ka handla ett trådbundet Apple tangentbord snarast... gillar ju finishen ialla fall.

Jon,

Kolla in min annons här på 99.se…

Apple's vita orginal-tangentbord i oöppnad förpackning!!

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Jon,

Kolla in min annons här på 99.se…

Apple's vita orginal-tangentbord i oöppnad förpackning!!

-Torkel

Synd att dessa är av den svampiga sorten och egentligen ganska usla. Sitter med mitt andra på jobbets G5a nu - det första rasade totalt. Riktiga skräpsamlare i de fenomskinliga "trågen" också. Storleken är iofs bra men tangenterna fastnar gärna i varandra om man inte trycker perfekt vertikalt. Blir ofta fel och att bokstäver inte "tar". Skriver fortare på min iBook. Gillade ännu mer det gamla, lilla bordet som följde med de första imacarna och powermac G4 (mitt i grafit är tyvärr dött efter en olyckshändelse som inbegrep vätska). Det nu några år gamla MacAlly iMediaKey som fick ersätta är helt OK men anonymt i formen och ganska odistinkt i nedslaget.

Ursprungligen av johan_tanying:

Synd att dessa är av den svampiga sorten och egentligen ganska usla. Sitter med mitt andra på jobbets G5a nu - det första rasade totalt. Riktiga skräpsamlare i de fenomskinliga "trågen" också. Storleken är iofs bra men tangenterna fastnar gärna i varandra om man inte trycker perfekt vertikalt. Blir ofta fel och att bokstäver inte "tar". Skriver fortare på min iBook. Gillade ännu mer det gamla, lilla bordet som följde med de första imacarna och powermac G4 (mitt i grafit är tyvärr dött efter en olyckshändelse som inbegrep vätska). Det nu några år gamla MacAlly iMediaKey som fick ersätta är helt OK men anonymt i formen och ganska odistinkt i nedslaget.

Håller med Johan, de vita ser riktigt oaptitliga ut efter ett tag. Fast om skafferiet tröt kunde man säkert överleva genom att suga på ett tangentbord. Allt "gött" som hamnade i det tråget....

De nya platta alu-borden är mycket bättre. Lätta att hålla rena med. Torkar av mitt med en mikrofibertrasa och lite mild tvättsprit.

Jag tror att om man är sugen på ett kvalité-tangentbord så blir det nog att blicka ett par år bakåt... saker gjordes med lite mer kvalité förr.

Vill du ha mekanik, känsla och hela den svängen får man hosta upp mycket pengar idag.

Jag har haft både det klassiska IBM-tangentbordet (med "telefonsladd" som fortfarande ligger här nånstans), Apples vita tangentbord och Apples nya i aluminium. Enligt mitt tycke så är Apples aluminiumtangentbord lika skönt att skriva på som IBMs gamla dito, om inte skönare. Apples vita tangentbord är däremot ingen höjdare, det ska du inte skaffa.

Har skaffat ett USB-Alu nu som ersatt mitt tidigare trådlösa alu.... (det får jag ha till min Macbook). Måste säga att jag är ganska nöjd med detta alu-usb bord... känns bra att skriva på även om jag fortfarande saknar den rätta känslan.. får leta vidare. Har nu en hel drös med tangentbord... bla ett Logitech, vitt för Mac om nån är intresserad... (men ett ord av varning - någon Logitech process får datorna att vakna - detta fick mig att till slut tröttna, även om det var ganska okey - dock ej perfekt...)

Jag kände på Logitechs state of the art, DiNova eller vad det hette... tyvärr var det bara ett design tangentbord, knapparna var av den enkla billiga typen kändes det som.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-08 14:48
Ursprungligen av jonpatron:

Jag letar fortfarande efter det perfekta tangentbordet.. är väl old school som gillade känslan i IBM tidiga bord. Vet inte om jag gillar de nya alu tangentborden.. vilket Apple tangentbord är egentligen bäst?

Vad tycker expertisen om detta:
Find Original Apple USB Tastatur Acryl Weiß schweden/swedish on eBay Global Buying, with worldwide deals on items in all your top categories

42 Euro inkl. frakt. Låter alldeles för dyrt.

Bättre att gå till Apple försäljare (Macoteket, Kullander och dyl) och köpa Apples aluminium tangentbord med sladd. 500 SEK inkl moms med 1 års garanti.

Köpte det själv efter att original tgb som följde med gammal G4 gick sönder.
Försökte med hjälp av ADB/USB adapter använda gammal Apple Extended II (Apples bästa) men det funkade bugigt tillsammans med Tiger så jag förmodar att med Leopard blir det inte bättre.

En liten återupplivning av tråden med info om gamla klassiska IBM modell M:

The best keyboard ever built: IBM Model M

Iofs inga nyheter vad gäller det gamla bordet. Intressant är dock länken till det nyproducerade Das Keyboard som även finns till Mac. Ny info iaf för mig. Är det någon som provat?

Das Keyboard. Tysk Qualität för 133 USD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-01 21:28

Vad jag kan se så finns inte Das Keyboard som svenskt tangentbord.
Det gör däremot WASD Keyboards där man kan få det i princip som man vill. Även till mac. Mekaniskt. 150 USD.
Låter intressant tycker jag. Någon som har någon erfarenhet av detta?
http://www.wasdkeyboards.com

1
Bevaka tråden