Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "Säker papperskorgstömning"?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vad är det egentligen?
Har inte tänkt på det och inte använt det tidigare, råkade göra det av misstag igår. Shit, det tog en timme att tömma papperskorgen på det viset. Varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 23:00

Den skriver över alla filer ett antal gånger tror jag, det är därmed "omöjligt" att återskapa filerna

Normalt sett när man tömmer papperskorgen raderas inget, utrymmet markeras bara som ledigt på hårddisken och kan skrivas över av nya data. Det är i alla fall min säkert förenklade lekmannaförklaring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 23:31

Min säker papperskorgstömning fungerade finfint förut. Nu bara fortsätter och fortsätter och fortsätter den, och efter en kvart är jag så rädd att den håller på att radera hela datorn att jag stänger av datorn i panik. Har gjort kanske tio tolv gånger, utan lycka. Jag kör 10.5.6. Någon som har erfarenhet av liknande?

Ursprungligen av scott:

Min säker papperskorgstömning fungerade finfint förut. Nu bara fortsätter och fortsätter och fortsätter den, och efter en kvart är jag så rädd att den håller på att radera hela datorn att jag stänger av datorn i panik. Har gjort kanske tio tolv gånger, utan lycka. Jag kör 10.5.6. Någon som har erfarenhet av liknande?

Att det tar tid beror på att den skall skriva över HELA det lediga utrymmet som uppstår flera gånger. Det tar tid.
Slänger du en fil på 4GB (kanske en film) så skall 4GB utrymme på disken skrivas över.

Att fimpa datorn i det läget är inte att rekommendera. Det kan gå utmärkt, men det kan också bli att datorn så småningom rör ihop var du har allt på din hårddisk.

Att använda "Säker tömning" är lite småparanoidbeteende.
Rädd att män i svart skall komma in, ta din dator, lysa dig i ansiktet med en ficklampa och köra unerase-program på din dator?
Det finns mest som en totalsäker metod om man är på en dator som flera använder och det verkligen rör sig om känsliga data.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 00:18
Ursprungligen av Goflorp:

Att använda "Säker tömning" är lite småparanoidbeteende.
Rädd att män i svart skall komma in, ta din dator, lysa dig i ansiktet med en ficklampa och köra unerase-program på din dator?

Hell yeah!
Tack

  • Oregistrerad
  • 2008-12-30 13:18

Om jag slänger något från min krypterade hemmapp (Filevault), måste jag då välja säker papperskorgstömning eller är det ändå omöjligt att köra un-erase iochmed att informationen slängdes från en krypterad disk (ifall man väljer det vanliga tömningsalternativet)?

Undrar med tanke på att det tar ju hur lång tid som helst att slänga stora filer och jag är rädd för att mi
min 2.5" hd ska dö i förtid av allt skrivande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 17:50

Om man som anvandare inte vill att någon annan ska få tillgång till filer skulle jag skapa en mapp i filevault som heter junk/skräp/kastas eller valfritt.

När man sedan vill slänga de skyddade filerna så kan man tomma sin papperskorg innan man kastar de skyddade filerna och väljer saker papperskorgstomning

/Tqngen

1
Bevaka tråden