Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur loggar jag in på annans konto?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

flera användare delar på en Macbook. Jag har admin behörighet. Hur kan jag logga in på en påloggad användare?

  • Medlem
  • 2008-12-28 12:34

Det kan du inte såvitt jag vet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-28 12:37

Om denne inte har admin behörighet så får du använda ditt namn och lösen för att låsa upp inställningar inne i dennes konto.

  • Medlem
  • 2008-12-28 12:42

Men då måste man först logga in. Var det inte det som var problemet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-28 12:45

Jag är inte säker på om jonpatron förstår hur UNIX fungerar. Det låter mer som om han vill dela samma session. Däremot kan du ju alltid logga in med samma användare (user) som en redan inloggad *men* du får en egen/unik session där du inte delar samma desktop etc. Det skiljer väl sig från Remote Desktop i Windows-världen? Dock kan man ju göra detta på en Windows Server (eller Citrix för den delen).

men om du är säker på UNIX kan du ju förklara hur det kommer sig att jag inte kan komma åt en påloggad user som administratör... verkar ju vara en klar brist.

Ursprungligen av frazze:

Jag är inte säker på om jonpatron förstår hur UNIX fungerar. Det låter mer som om han vill dela samma session. Däremot kan du ju alltid logga in med samma användare (user) som en redan inloggad *men* du får en egen/unik session där du inte delar samma desktop etc. Det skiljer väl sig från Remote Desktop i Windows-världen? Dock kan man ju göra detta på en Windows Server (eller Citrix för den delen).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-28 18:17

Varför skulle en administratör ha rätt till andra konton per automatik? Om du skall ha rätt att vara inne i andras konton så har du ju deras lösen också, så då kan du logga in som dom och använda dina rättigheter för att utföra ändringar. Är den usern redan inloggad, använd snabbt användarbyte.

Förstår inte vad problemet är?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-28 18:24

En administratör har inte tillgång till andra användares konton utan kan bara ändra behörigheter för andra konton och installera program för alla användare. Det låter mest som du är ute efter att använda root-kontot.

Ursprungligen av Gunnar B:

En administratör har inte tillgång till andra användares konton utan kan bara ändra behörigheter för andra konton och installera program för alla användare. Det låter mest som du är ute efter att använda root-kontot.

...och som vi alla vet: root-kontot är som att ge en sexåring en motorsåg och säga "spring iväg och lek nu med de andra barnen..."

Motorsåg kör man korta stunder, när man behöver - och man har åldern inne (kunskapen) för den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-28 18:42
Ursprungligen av Goflorp:

...och som vi alla vet: root-kontot är som att ge en sexåring en motorsåg och säga "spring iväg och lek nu med de andra barnen..."

Motorsåg kör man korta stunder, när man behöver - och man har åldern inne (kunskapen) för den.

Instämmer.

Varför skulle man vilja vara inloggad samtidigt som den andre personen, förstår inte behovet eller frågan... är det typ Apple Remote 3 eller liknande så kanske du kommer ganska nära... då kan ni nog vara flera än en inne samtidigt på samma dator - se url och filmen:

Apple - Remote Desktop 3 - Tutorials - Remote Assistance

På frågan "Hur kan jag logga in på en påloggad användare?" så är svaret enkelt, du loggar ut den personen och loggar in som dig själv, för om han redan är påloggad så behöver du ju inte logga på eller

Alla användare kan visas uppe till höger och då kan de påloggade hoppa vidare till sin desktop fast det kräver då deras lösenord. Hemma hos oss är vi ofta 2 som är inloggade, varav endast en av oss är "aktivt påloggad". Min sambo brukar få problem när jag inte loggat ut, hon loggar in sig själv och när hon sedan vill stänga av datorn så går inte det utan att jag är utloggad. Tror att jag som root kommer åt att stänga ned burken utan att logga in med mitt användar-id.

Olle

Senast redigerat 2008-12-28 19:44

det något jag inte begriper här... på min Macbook har jag flera users. När de antingen lämnar maskinen alt stänger locket så krävs sedan påloggning, eller att man byter användare.

Jag kan alltså inte komma åt andras konto/påloggningar även om jag har rätt att admin deras konto.

ta ett praktiskt ex. Jag flyttade iPhoto databasen till mappen delat. Detta gick ej för att en användare var inloggad och hade iPhoto igång.

Hur loggar jag ut en påloggad användare kontrollerat, dvs så ev osparat sparas?

Och om jag måste anv root, hur gör jag då?

Ursprungligen av jonpatron:

Och om jag måste anv root, hur gör jag då?

Många svar finns alltid att läsa om man väljer "Help" ( Hjälp ) uppe i findern, t.ex detta:

Aktivera root-användare
Root-användaren, eller superanvändaren, är ett speciellt användarkonto i Mac OS X som har läs- och skrivrättigheter i hela filsystemet. Root-användarkontot är normalt inte aktivt.

VIKTIGT: Root-användaren kan redigera och radera viktiga systemfiler som inte är tillgängliga för vanliga användare. Var mycket försiktig när du arbetar i root-kontot så att du inte skadar systemet genom att flytta eller radera viktiga filer.

Så här aktiverar du root-användare:

Öppna Katalogverktyg som finns i mappen Verktygsprogram i programmappen.

Öppna Katalogverktyg

Klicka på låset för att göra ändringar. Du måste ange ett administratörsnamn och lösenord.

Välj Redigera > Aktivera root-användare.

Ange ett säkert lösenord för root-användaren och ange det sedan igen i fältet Bekräfta. Klicka sedan på OK.

Skapa säkra lösenord
Root-användaren ska bara användas för speciella administrations- och övervakningsändamål. När du har slutfört en uppgift som root-användare loggar du ut från Mac OS X och loggar in igen som en vanlig användare.

Avaktivera root-användaren när du inte använder den så att systemet hålls säkert och stabilt.

++++++++++++++++++++++++++++++

Med det så är det skapat ett nytt användar-id samt ett lösenord som gör dig mer berättigad att göra saker..

Olle

Tack!

Ursprungligen av Olle@mac:

Många svar finns alltid att läsa om man väljer "Help" ( Hjälp ) uppe i findern, t.ex detta:

Aktivera root-användare
Root-användaren, eller superanvändaren, är ett speciellt användarkonto i Mac OS X som har läs- och skrivrättigheter i hela filsystemet. Root-användarkontot är normalt inte aktivt.

VIKTIGT: Root-användaren kan redigera och radera viktiga systemfiler som inte är tillgängliga för vanliga användare. Var mycket försiktig när du arbetar i root-kontot så att du inte skadar systemet genom att flytta eller radera viktiga filer.

Så här aktiverar du root-användare:

Öppna Katalogverktyg som finns i mappen Verktygsprogram i programmappen.

Öppna Katalogverktyg

Klicka på låset för att göra ändringar. Du måste ange ett administratörsnamn och lösenord.

Välj Redigera > Aktivera root-användare.

Ange ett säkert lösenord för root-användaren och ange det sedan igen i fältet Bekräfta. Klicka sedan på OK.

Skapa säkra lösenord
Root-användaren ska bara användas för speciella administrations- och övervakningsändamål. När du har slutfört en uppgift som root-användare loggar du ut från Mac OS X och loggar in igen som en vanlig användare.

Avaktivera root-användaren när du inte använder den så att systemet hålls säkert och stabilt.

++++++++++++++++++++++++++++++

Med det så är det skapat ett nytt användar-id samt ett lösenord som gör dig mer berättigad att göra saker..

Olle

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-30 10:34
Ursprungligen av jonpatron:

Jag kan alltså inte komma åt andras konto/påloggningar även om jag har rätt att admin deras konto.

Som jag skrev tidigare, Är du Admin och OM du har rätt att vara inne i andra användares konton så borde du även ha deras lösen, då är det en smal sak att logga in på deras konto med deras lösenord och göra det du vill. OM systemet frågar efter admin-behörighet skriver du in DITT namn och lösen. Kan inte bli enklare än så.

Edit: Adminrättigheterna här betyder bara att du har rätt att göra fler inställningar förändringar i systemet än vad en icke admin har. Det betyder inte att du har rätt att vara i alla konton.

Edit2:jonpatron, varför duckar du för frågan om du HAR rätt att vara i deras konton?

ja, om du nu nödvändigtvis ska veta så har jag 1 fru o 4 barn, 3,5,15,17..som ibland använder min Macbook. Det är min Macbook och de får låna den (de 2 äldre har egna datorer med deras privata grejor i som jag vare sig kommer in i eller önskar komma in i)

En user kan ändra sitt password, vilket medför att jag inte längre kan administrera deras konto om de är inloggade, dvs som Admin och ändra password för att komma åt det.

Detta var ju lite irriterande då uppdateringar kommer då o då och det kändes ju inte helt bekvämt att avsluta påloggade utan att spara ev osparat osv..

Nu vet vi hur det ligger till så de ska inte ändra sina lösen längre vilket gör att jag kan logga ur dem vid behov.

Alltsamman är egentligen ett mindre problem med det känns ändå som något inte är helt färdigtänkt här. Vad jag förstår så är funktionen som vi använder ganska ny(?)

Ber slutligen om ursäkt att jag tog er tid med dylika trivialiteter men jag bytte från PC i början av 2008 till en iMac, vilken bara jag har tillgång till, köpte för ett tag sedan en Macbook som komplement.

Ursprungligen av MatsOlov:

Edit2:jonpatron, varför duckar du för frågan om du HAR rätt att vara i deras konton?

Jag förstår dig, låter som du har ansvaret för en hel halv IT-avdelning hemmavid.

Ursprungligen av jonpatron:

ja, om du nu nödvändigtvis ska veta så har jag 1 fru o 4 barn, 3,5,15,17..som ibland använder min Macbook. Det är min Macbook och de får låna den (de 2 äldre har egna datorer med deras privata grejor i som jag vare sig kommer in i eller önskar komma in i)

En user kan ändra sitt password, vilket medför att jag inte längre kan administrera deras konto om de är inloggade, dvs som Admin och ändra password för att komma åt det.

Detta var ju lite irriterande då uppdateringar kommer då o då och det kändes ju inte helt bekvämt att avsluta påloggade utan att spara ev osparat osv..

Nu vet vi hur det ligger till så de ska inte ändra sina lösen längre vilket gör att jag kan logga ur dem vid behov.

Alltsamman är egentligen ett mindre problem med det känns ändå som något inte är helt färdigtänkt här. Vad jag förstår så är funktionen som vi använder ganska ny(?)

Ber slutligen om ursäkt att jag tog er tid med dylika trivialiteter men jag bytte från PC i början av 2008 till en iMac, vilken bara jag har tillgång till, köpte för ett tag sedan en Macbook som komplement.

he he, det har jag inget emot... särskilt inte med de nya Äpplena som fungerar klart bättre än de storas PC...

Min fru var fö tveksam till Macbooken, liksom min äldste son... gissa vilka som använder den mest. Intressant var också att se dotterns ögon då iMovie drog igång för videoredigering...

Ursprungligen av Goflorp:

Jag förstår dig, låter som du har ansvaret för en hel halv IT-avdelning hemmavid.

Ursprungligen av jonpatron:

he he, det har jag inget emot... särskilt inte med de nya Äpplena som fungerar klart bättre än de storas PC...

Min fru var fö tveksam till Macbooken, liksom min äldste son... gissa vilka som använder den mest. Intressant var också att se dotterns ögon då iMovie drog igång för videoredigering...

Det är fantastiskt vad barn/tonåringar kan göra om de får händerna fria i t ex iMovie...
Tänk om det hade funnits när jag var 12 !

Själv känner jag mig som åtminstone 15 (det är du jämt ropar frun) när jag får lekt med hennes lilla IXUS i film-läget och sedan redigera det i iMovie....

jo, dottern har skrivit egen musik, spelat in en video, redigerar den nu.. och ska snart lägga den på myspace... håller med, vilka möjligheter.. en annan fick hålla sig till

10 print "nisse"
20 goto 10

på ABC80 och tyckte det var enormt!

Ursprungligen av Goflorp:

Det är fantastiskt vad barn/tonåringar kan göra om de får händerna fria i t ex iMovie...
Tänk om det hade funnits när jag var 12 !

Själv känner jag mig som åtminstone 15 (det är du jämt ropar frun) när jag får lekt med hennes lilla IXUS i film-läget och sedan redigera det i iMovie....

  • Medlem
  • 2008-12-28 20:44

Jorå, du kan logga ut andra om du har ett adminkonto. Jag vet att det i alla fall går att göra om du ska starta om datorn.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-30 12:19

OK, då är jag med. Fick för mig att det kanske var en jobbdator. Det går att stänga av möjligheten för användare att själva ändra lösen.

För övrigt anser jag att det är min skyldighet som förälder att se efter vad mina barn gör på datorn och det nätverk jag har ansvar över. Våra barn är 7, 13 och 15. Därför kollar jag och frugan med jämna mellanrum igenom loggar och sådant.

Vi har valt en annan väg, genom att nogsamt informera om vad som kan ske på nätet och vad man potentiellt kan exponeras för resp vad man bör undvika. Är man 15 resp 17 bör man kunna känna sig trygg i att ens eget privatliv respekteras anser jag. Detta är naturligtvis upp till var och en att bedöma utifrån enskilda förutsättningar.

Hur hindrar man lösenordsbyte? Letade men fann inget

Ursprungligen av MatsOlov:

OK, då är jag med. Fick för mig att det kanske var en jobbdator. Det går att stänga av möjligheten för användare att själva ändra lösen.

För övrigt anser jag att det är min skyldighet som förälder att se efter vad mina barn gör på datorn och det nätverk jag har ansvar över. Våra barn är 7, 13 och 15. Därför kollar jag och frugan med jämna mellanrum igenom loggar och sådant.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-30 13:46
Ursprungligen av jonpatron:

Hur hindrar man lösenordsbyte? Letade men fann inget

Föräldrakontroll. Alltså jag menar den inställningen i systeminställningar.

Tack, det borde jag begripit...:)

Ursprungligen av frazze:

Föräldrakontroll. Alltså jag menar den inställningen i systeminställningar.

1
Bevaka tråden