Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Godaste julmaten hittills?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, julen handlar ju rätt mycket om god mat så vad har du ätit eller druckit hittills som varit extra gott ?

För min del är det;
✿ en görgo cheddar från Kvibille - på vörtbröd eller på knäckebröd
❃ goda julteer köpta i franska affär
✺ handgjorda ravioli i olika färger från Aldardo
✭ en släktings Janssons Frestelse - yammi
✤ Asti Cinzano - pärlande och gott
❀ chokladkartong från Anton Berg
✫ lyxig kex från NK
❀ saffranskusar från Ahlströms - såå gott !
osv....

Och du ?

Mitt favoritportvin såklart, Graham's late bottled vintage! Med riktigt god choklad till.
Ännu juligare saker som slunkit ner är hembakta saffransbullar, eget vörtbröd, och en alldeles gudomlig grönkåls- och västerbottensostpaj jag glömde skriva av receptet på. För en gångs skull undvek jag dessutom min traditionsenliga magkatarr, vilket jag nog är allra mest nöjd med

Ravioli julmat?
Ok, ska testa nästa år.
Fyllning? Skinka? Sill? Gröt? Kalkon?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-27 22:25

Några av godsakerna var:
-En god Paté med rödlökscumberlandsås.
-Jansons frestelse(Ett måste).
-Pepparkakor med mögelost
-Blossas cognacspetsade glögg
-Brother Thelonius, Belgian Style Abbey Ale

Oj, nu blev jag hungrig av att läsa era inlägg !

Västerbottenostpaj har jag ätit någon gång. Kom ihåg att det var jättegott.
Hembakade saffransbullar - please ! Jag dräglar på min fina Macdator.:p

Raviolin, ja. Den åt jag först idag. Kommer inte ihåg vad som var i den. Något typiskt italienskt i alla fall.

Köper sällan choklad men nu sitter jag med tre chokladkartonger framför mig och känner att jag inte vill se åt en pralin det närmaste året. Nä, nu får det blir lite mandariner istället.

Jag gör Levain-bröd enl det här receptet och det brödet tillsammans med ekologisk julskinka är inte dumt. Faktisk gott även med köttbullar och smörgåsgurka.

Jag saknar mest Dopp i Grytan. Kan inte få till det själv..

Dopp i grytan ?:tveksam:
Är inte det som fettsugning fast tvärtom ? Det vill säga att spruta in fett i ådrorna.
Ja, ursäkta men jag har sett en svåger göra det en gång och trodde jag skulle spy. Men dom som gillar det tycker förstås det är jättegott.

Brödet såg gott ut. Bröd är det som jag tycker är svårast att köpa i affärer eftersom de alltid är för ljusa, för mjuka, för konstiga etc. Jag äter mest knäckebröd alt finskt bröd som är al dente.

Saknar min barndoms brunkål med miniköttbullar. Det kräver att jag lagar det själv och det har jag inte hunnit.

Ursprungligen av ru4real?:

Jag saknar mest Dopp i Grytan. Kan inte få till det själv..

Ja håller med doppet är det bästa. Ett bra dopp förutsätter att man kokar sin skinka själv så att det blir ett bra spad. Det spadet innehåller massor med "näring".

Såg en film för länge sedan om ett hembiträde som kokade all mat till familjen och åt upp spadet. Familjen svalt men inte hon.

Ursprungligen av ru4real?:

Jag saknar mest Dopp i Grytan. Kan inte få till det själv..

Frugan är en hävert på dopp i grytan.

Det är inte så svårt.

Skinkespadet från Julskinkan (från en RIMMAD, ugnsbakad) ner i en jättegryta (10liters), fyll med vatten kanske 8lit. Lägg i Ett par stora RIMMADE köttbitar.
I med fyra fem lagerblad, 10-15 hela pepparkorn. Låt sjuda i många timmar.
Snart (efter ett antal timmars sjudande) har du reducerat ner till kanske 3-4 liter.

Doppa i Skogaholmsbröd, som INTE är färskt. det skall ha "legat till sig" gärna 2-3 dagar.

Lägg upp kött på tallriken. En brödskiva.

Salt som fasen, men gött.

Min mamma kokade kött och korv till jul lunchen.. Det spadet (efter man tagit bort fettet) använde vi som doppspad. Brödet vi doppade var bakad på det receptet som fanns/finns på rågsikt paketet. Vi lät det torka (ligga framme) i två dygn tills det blev lagom torrt.. Sedan.. Ner i det ljumma doppspadet..

Säkert inte nyttigt, men inte heller så fett som folk i allmänhet tror..

Nej, jag inser att jag nog har fördomar mot dopp i grytan.

Det är roligt med mat som man bara äter 1-2 veckor under året; vörtbröd, saffranskusar, pepparkakor, julmust, skinka, risgrynsgröt, Janssons Frestelse, rödkål/brunkål, cheddar, prinskorvar, glögg osv. Fast många kanske äter en del av dessa saker året runt.

Skogaholms??? Ett etikettsbrott utan dess like:)

Stort tack för receptet. Testar det nästa år. Kommer göra en sökning på "Dopp i Grytan" här i forumet. Det visar på ngt sätt bredden på 99

Ursprungligen av ru4real?:

Skogaholms??? Ett etikettsbrott utan dess like:)

Stort tack för receptet. Testar det nästa år. Kommer göra en sökning på "Dopp i Grytan" här i forumet. Det visar på ngt sätt bredden på 99

Prata med ngn äldre människa i din närhet. Det är nog det enklaste

Så Ollie North kommer sitta och döppa nästa år..

Tänker på Chalmers-rimmet:

Dopp i grytan hör Julen till
Hos frugan doppar du så ofta du vill

Hepp!

Tänk att något så gott
kan var så flott (igt alltså) !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-09 12:45

Mm, mitt julbord innehöll det där vanliga som förekommer. Dock begär jag alltid som extra grej, att det ska finnas rökt ål. Det blir sådan sort som man köper i affären. Kan bara föreställa mig hur de där ålarna som folk tar till rökbodarna och komponerar egna kryddor etc, smakar...

Känner en familj som tillagar all julmat från grunden. T ex fiskar sill, lägger in i alla de olika sorter, fiskar lax och gravar etc. Phew!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-09 12:55

Men inte är dopp i grytan fett? Buljong och bröd, vart kommer fettet in? Det är ju typ samma buljong som för köttsoppa.

Doppet är bäst på julbordet tillsammans med skinka, korvar och syltor

Ursprungligen av MatsOlov:

Men inte är dopp i grytan fett? Buljong och bröd, vart kommer fettet in? Det är ju typ samma buljong som för köttsoppa.

Doppet är bäst på julbordet tillsammans med skinka, korvar och syltor

Fettet från skinkan när du gjort den i ugnen, sparas. Det blir kanske 3-4dl rent fett.
Sedan kokar du upp det med ett antal liter vatten...

"Döppet" är ju en brödskiva man doppar ner så den får suga åt sig fettet/vattnet och all go smak. Det är inte ngt fett att prata om. Förmodligen mindre fett i ett döppebrö än i en valig smörgås.

1
Bevaka tråden