Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vuze bombar min iMac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ny iMac med 10.5.6 och ofta när jag kör Vuze så kommer den fruktade "rullgardinen" och jag får starta om.

Någon som känner igen och har en lösning?

Vänligen,
Jörgen

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-28 15:26

Transmission (http://www.transmissionbt.com/) - är inte i närheten av lika buggit

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-28 16:15

Det är ganska duktigt att generera en kernel panic i ett användarprogram. Kanske någon hårdvara i datorn som spökar? Innan du byter till en annan klient menar jag.

  • Medlem
  • 2008-12-28 16:25

Troligen. Eller nåt annat Vuze ger sig väl inte in i nån kernel?

Får du ofta Kernel Panic (sidan på flera språk som ber dig starta om datorn).

Även när du inte kör Vuze ?

Om så, kan det vara bra köra Apple Hardware Test på burken och samtidigt tänka efter.

Har jag utökat minnet nyligen? Bytt hårig disk? gjort ngt annat hårdvarumässigt med den?

  • Medlem
  • 2008-12-28 17:40

Har du installerat några systemtillägg eller trixat in ett system från en skiva som egentligen inte hör till din dator?

Ny dator

Datorn är helt ny (2 veckor) och jag har inte gjort någon specialare. Kopplade ihop med min gamla G5 iMac och körde igång.

Ska köra hardware test och se vad det ger...

Och det är bara med Vuze som detta händer. Men det har hänt typ 10 gånger nu. Har väl råkat ut för det 2 gånger på mina jobbdatorer på 18 år....

Jörgen

Har du kört Överföringsassistent mellan en G5:a och en spiltter ny iMac?

min erfarenhet är att om det är skillnad i arkitektur (PowerPC kontra Intel) så är risken att man får ngn skit med vid överföringen.

Om du tar upp Aktivitetskontroll, står det "intel" under kolumnen "typ" på allt ?
det kan stå "PowerPC" (eller PPC?) på något. Då har du Rosetta igång konstant... inte kul.
Käkar mkt resurser och rotar om i burken rätt kraftigt.

En klassiker är MS Autoupdater, som fram tills alldeles nyss var ett PowerPC-program...
Hade man det igång så laddades Rosetta-emuleringen in och satt där och gjorde ...ingenting mer än åt resurser... jo, var fjortonde dag så kollade det i 20s om det fanns ngt nytt ladda ner från MS då...

Hardware Test OK

Körde Apple Hardware Test, den mer omfattande varianten, och den hittade inga fel.

Kollade också aktivitetskontrollen och det var Intel på alla.

Fler idéer?

Tack för allt engagemang!

//Jörgen

  • Medlem
  • 2008-12-28 20:45

Har du själv stoppat i extra internminne? Har den mer minne än standardkonfigurationen? Det lär ofta vara dåligt RAM som orsakar kernel panic.

Nej, den är helt "stock" konfigurerad. 2 meg internminne.

//J

Testa att skapa en användare till som du kan kalla för din testpilot.
Denna användare är helt ny och har inte med sig dina inställningar från den gamla iMacen.
Starta upp vuze i den och låt den stå och puttra.
Fungerar detta under den nya användaren är det förmodligen något som är vajsing med din importerade användare.

Prova detta så kan jag hjälpa dig att felsöka vidare om det visar sig att det fungerar!

Rätt!

Jag gjorde en ny användare och Vuze har varit på halva dagen utan problem.

Du verkar ha rätt i att något i min importerade användare ställer till det.

Tack för att du hjälper mig felsöka. Vad kollar jag härnäst?

//Jörgen

Jag skulle börja med att öppna din ~/Library > Preferences -mapp, alltså den under din användare, INTE det globala biblioteket under hårddisken.
Leta där inne om du hittar någon eller några filer som är associerade till vuze?
Tyvärr använder jag inte vuze själv men du finner säkert dom.

Dra ut dom ur mappen och lägg dom på skrivbordet.
Logga ut och logga på.
Starta upp vuze och hoppas på det bästa! Du kommer förmodligen att få göra om de inställningar som du har haft.

Jag hittade inget som var Vuze-relaterat där. Alltså "Huset"-Bibliotek-Preferences...

Och om det är viktigt så hade jag inte Vuze på min gamla dator, alltså inte importerat.

En annan sak som jag har haft problem med på min jobbdator och fått fixa där är Suitcase (typsnittshantering). Här på hemdatorn (iMacen) så har jag bara stängt av det. Ska jag plocka ut några Pref-filer också?

//Jörgen

Ursprungligen av Forssling:

Jag hittade inget som var Vuze-relaterat där. Alltså "Huset"-Bibliotek-Preferences...

Och om det är viktigt så hade jag inte Vuze på min gamla dator, alltså inte importerat.

Ok det är ju ganska viktigt...
Men du borde ju hitta någonting där. Du har ju installerat Vuze nu!

Struntsamma.

Nu börjar det roliga. 50/50.
Gör i ordning två nya mappar på skrivbordet som du kallar för ETT respektive TVÅ.
Dra hälften av alla preference-filer till mapp ETT. Logga ut och sen in.
Prova om det fungerar.

Fungerar det betyder det att du har problemet i mapp ETT.

Fungerar det inte så kanske problemet ligger kvar i Preferences-mappen. Dra i så fall ut resterande pref-filer till mapp TVÅ och dra sedan tillbaka allt från mapp ETT till Preferences. Logga UT/IN.

Fungerar det nu så ligger problemet i mapp TVÅ.

Sen är det bara att fortsätta med 50/50. Dvs om problemet är i mapp ETT drar du tillbaka hälften av dessa filer till preferences-mappen... osv!

Hojta till om det är någonting som är oklart.

Citat:

En annan sak som jag har haft problem med på min jobbdator och fått fixa där är Suitcase (typsnittshantering). Här på hemdatorn (iMacen) så har jag bara stängt av det. Ska jag plocka ut några Pref-filer också?

//Jörgen

Jag förstår inte riktigt frågan:tveksam:

  • Medlem
  • 2008-12-29 15:52

Vuze hette Azureus eller nåt liknande förut. Kolla efdter det namnet enligt EricBradleys tips ovan.

Jag kollade och det finns inget.

//J

  • Medlem
  • 2008-12-29 16:05

Kolla i ~/Library/Application Support om det finns något där du kan flytta ut så länge. Där brukar en del jox hamna.

Ursprungligen av Baron:

Kolla i ~/Library/Application Support om det finns något där du kan flytta ut så länge. Där brukar en del jox hamna.

Men eftersom han inte hade detta installerat innan borde det inte vara det som är problemet.

Däremot är det ju helt sant att det lika gärna kan vara något som strular just under Application Support.

Men det är steg 2.;)

  • Medlem
  • 2008-12-29 16:08

Eh, om han har flyttat hela hemkatalogen följer väl även ~/Library/Application Support med?

Ursprungligen av Baron:

Eh, om han har flyttat hela hemkatalogen följer väl även ~/Library/Application Support med?

Ja visst:) Det var inte så jag menade.
Jag menade att han inte hade Vuze eller Azureus installerade på den iMacen som han importerade från utan har installerat det på den nya.

  • Medlem
  • 2008-12-29 17:07

He, ok.

Efter att ha lagt större delen av dagen på detta så har jag tyvärr inte kommit någonstans.

Körde 50/50 spåret enligt ovan utan att hitta något. Sedan lägger jag över allt igen och då får jag samma problem igen. (Jag får köra ganska länge ibland innan det kommer. Kan gå uppåt en timma utan problem.)

Finns en mapp i application support som heter Vuze. Något jag ska plocka ur den? Eller kan man utläsa något ur nån crashlogg?

Nu ger jag upp för idag. Kollar in i morgon igen.

Tack återigen för all hjälp.

//Jörgen

  • Medlem
  • 2008-12-29 23:14

Sensmoralen är att man inte ska hålla på med fildelning...

Ursprungligen av Baron:

Sensmoralen är att man inte ska hålla på med fildelning...

I alla fall inte med det progrmmet

Du har PM!

1
Bevaka tråden