Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övergång - Tiger till Leopard - idag !!!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En liten snabb fråga:

Min fru ska gå över till Leopard från Tiger, behövs det en omformatering?

Eller är det bara att stoppa i Leopard disken och så fixar den uppgraderingen själv?

Finns det saker jag ska tänka på, göra eller undvika?

Tacksam för alla svar!

mvh
B

Du behöver inte omformatera. Mata in skivan så ska det finnas ett program för att installera Leopard. Det ber dig starta om datorn. Gör det och följ instruktioner. Eftersom du redan har Tiger kommer installeraren att föreslå en uppgradering. Ta sedan en fika i 30 minuter. Datorn startar om en gång när den är klar och sedan är det bara att börja använda Leopard. Eventuellt kan det ha kommit en del uppdateringar, men de dyker upp som vanligt i programuppdateraren.

Sååå djä.... bra!

Tack.

/B

Nix.... stoppar in skivan - markerar installation - skivan spottas ut och datorn startar om.

Inget annat händer ???!!!

/B

...Nionde gången fungerade det, efter att kopplat in internet uppkopplingen.

bläää den informationen fick man inte via installations programmet.

/B

Du kan nog välja att ha startskiva = DVD-skivan.
Starta om maskinen med skivan i.

Jag hade valt arkivera och installera. Då sparas det en gammal systemmapp på skivan, allt installeras i den nya systemmappen och blir fräscht. Sedan kan man flytta över det man behöver till den nya från den gamla.

Mer jobb, men ger bättre resultat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-13 13:37
Ursprungligen av Goflorp:

Jag hade valt arkivera och installera. Då sparas det en gammal systemmapp på skivan, allt installeras i den nya systemmappen och blir fräscht. Sedan kan man flytta över det man behöver till den nya från den gamla.

Så skillnaden mellan en arkiv-installation och en helt "ren" installation, där man blåser bort Tiger helt och hållet, är den där mappen? Inget - inställningar, filer, etc. - följer med in den nya Leoparden?

nix... inget sånt alls.

Utan internet spottade den ut skivan just före den startade om datorn. Efter omstart var det som inget hade hänt(?) Men efter internet vär inkopplat "svalde" den allt.

Tack för all hjälp så här långt!

"Arkivera och installera" = En ny systemmapp skapas och ett system installeras i den.
Gamla systemmappen sparas och "deaktiveras"
Inget av den gamla skiten följer med. Bra balans mellan "radera och installera" (rensa allt) och "Uppdatera" (bevara allt)

"Uppdatera" så uppdateras alla filer i den ordinarie systemmappen. En del har haft problem här. Det blir mkt mer komplicerat förfarande.

"Radera och installera" ; Tja, "nuke & pave", hela hårddisken raderas och ett nytt system installeras. Brukar användas av puritaner eller när maskinen skall säljas.

Lustigt att det var fler som fick för sig att uppdatera till 10.5 idag.

Körde en "Arkivera och installera" och allt har gått så bra som jag blivit van att det ska gå. Det tog sin lilla tid innan allt blev installerat och konfigurerat klart, redo för att användas igen, men vilken skillnad! Ett rent system är helt underbart att sitta med och nu känns det som en ny maskin igen, ett riktigt anabolt tillskott för min produktivitet! Snabbt och snyggt, går som en klocka och alla uppdateringar är gjorda.

I efterhand kan jag ju erkänna att jag letade omkring ganska rejält här för att få de bästa tipsen om hur jag skulle gå tillväga och tur var väl det. Annars kanske jag hade gjort en "Uppdatera" och det verkar ju inte alltid ha gått helt perfekt till. Nej, skönt att kasta bort det gamla och ha allt skinande, fint under huven, så att säga.

Gött mos alla på 99.se och jag hoppas att det gick lika bra för dig billextreme!

Vill man inte/orkar man inte formatera och börja om så är det Arkivera och Installera som gäller. Jag har varit med allt för många gånger att uppdaterade system fungerar så där.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vill man inte/orkar man inte formatera och börja om så är det Arkivera och Installera som gäller. Jag har varit med allt för många gånger att uppdaterade system fungerar så där.

Jag har samma erfarenhet, "Uppdatera" så brukar en del saker bli konstiga.
Gissat att scriptet för uppdatering är 50ggr mer komplicerat då den skall jämföra och byta ut tusentals filer istf att bara blåsa på.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-14 11:21

Jag fortsätter nog med Tigern ett halvår till eller så.

Jag är van att köra gamla system - PCn har Win2000. Varför uppdatera ett system som funkar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 11:25
Ursprungligen av planB:

Jag fortsätter nog med Tigern ett halvår till eller så.

Jag är van att köra gamla system - PCn har Win2000. Varför uppdatera ett system som funkar?

För att det är nyare och funkar

Tja, nya systemet kanske har en bunte trevliga funktioner som man vill åt?

Men, all respekt för de saktmodiga. Man vill ju inte ställa till det på produktionsmaskiner t ex.... "Tidningen kommer inte ut idag för ngn tryckte på "Uppdatera""...Det duger ju inte riktigt...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-14 11:27

Jag kör Leopard på jobbet men kan inte riktigt komma på något jag saknar när jag sitter hemma med Tigern. Men man måste ju uppdatera förr eller senare med tanke på att stödet för Tiger successivt kommer avvecklas vad gäller ny programvara och så.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-12-29 12:26

Gjorde en arkivera installation.. Innan installationen hade jag 17 gb "kvar" på hårddisken. Nu efter har jag bara 10 kvar. Som jag har förstått det så sparas det gamla os någonstans på disken. Men var? har letat som en dåre och kan inte hitta var det sparas. för jag antar att jag kan radera denna mapp och på så sätt spara ett par gig?
// Eric

De gamla filerna sparas i mappen Previous Systems på din startskiva. Den kan du kasta om du inte behöver något från den.

Hur föra över användarkonton från Leopard till Tiger?

Har gjort en ominstallation av min iMac G5 Med 10.4.11. Nu vill jag föra över användarkonton och filer (bilder, musik mm) från min frus MacBook med 10.5.6. Kopplar ihop dem med firewire och men då står det typ "Mac OS är inte installerat på den andra datorn" (dvs på MacBooken). Går det inte att göra detta från en högre OS till ett lägre??

Ursprungligen av olsfors:

Har gjort en ominstallation av min iMac G5 Med 10.4.11. Nu vill jag föra över användarkonton och filer (bilder, musik mm) från min frus MacBook med 10.5.6. Kopplar ihop dem med firewire och men då står det typ "Mac OS är inte installerat på den andra datorn" (dvs på MacBooken). Går det inte att göra detta från en högre OS till ett lägre??

Troligen inte.
Bakåtkompabilitet är en sak, framåtkompabilitet är inte riktigt samma sak.

1
Bevaka tråden