Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklast att göra templates till? Joomla vs drupal

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-10-29 23:09

Tänkte jag skulle lära mig ett CMS-system, har tittat lite på Joomla och försökt mig på att göra lite egna templates till det. Inte helt okomplicerat. Har tittat lite på Drupal också eftersom jag hört att det ska vara lite enklare att göra templates till det.
Så jag skulle vilja höra vad ni tycker, vilket av dessa är att föredra när man vill göra egna templates?

Jag gillar Drupal även om tröskeln in var rätt hög. Med Drupal 6 ska det gå att göra egna teman med enbart CSS om man vill slippa PHP-hackande (men det är förstås bra att kunna lite PHP ändå eftersom man kan göra så mycket mer då).

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-12-27 18:54

Jag har läst de där ett antal gånger
Men tack ändå

Provade CMS Made simple och det var enkelt och bra!

Har mest erfarenhet av Drupal och därmed slår jag (naturligtvis) ett slag för det, och visst det har en inlärningströskel, men o'boj vilket kraftfullt system det är när man sätter sig ner och försöker göra egen funktionalitet! Att göra templates för Drupal är relativt enkelt och kommer bara bli ännu enklare med version 6 som ligger alldeles bakom knuten.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-12-20 11:24

Eftersom jag Precis som Taz enbart använder Joomla så måste jag säga att jag älskar det.
Enkelt som tusan att modda eller göra egna templates.

Iom Drupal 6's stöd för rena CSS-templates och diverse templates såsom Framework så kan man åstadkomma väldigt utan att kunna mycket mer än CSS.

Men rent tekniskt så är jag tveksam till att det skulle vara någon större skillnad i det stora hela. Bägge systemens templates bygger på PHP, XHTML och CSS. Drupal's templatesystem har hyfsat fina mekanismer för att styra på detaljnivå hur saker ser ut, dock har jag inte någon aning om hur det ser ut i Joomla på den fronten.

Jag har tittat en del på drupal och en hel del mindre på Joomla och jag måste också slå ett slag för Drupal faktiskt.
Jag tycker det känns fruktansvärt mycket enklare (om man inte ska bygga egna modul-system förstås. Då är jag lost) än joomla vad gäller modul-installationer, layoutande osv.

Jobbar just nu på en drupal-site som kommer komma online inom en relativt snar framtid.

Joomla tittade jag in på för det skulle vara lättare, och jag tappade både haka och lite senare allt hår och beslöt mig för att lämna det bakom mig och fortsätta med drupal istället.

tillägg:
Och det lättaste är väl egentligen att ta ett gammal theme och bygga om det rejält och göra det till sin egen grej.

Jag är inte så säker på att Joomla är lättare än andra CMS. Min erfarenhet är att Joomla har en avsevärd inlärningströskel man måste komma över innan man förstår hur Joomla "hänger ihop" och vad som är vad och hur man gör saker. Kommer man dessutom från ett annat CMS i vilket man resonerat annorlunda, tex ett där man arbetar med att definiera "sidor", ett begrepp som helt saknas i Joomla, så kan Joomla upplevas som svårt att lära sig. Men det är därför det är bra med kurser, böcker och guider/tutorials!

Men när man kommit över tröskeln så ser man förstås fördelarna på ett annat sätt, så ge inte upp, be om hjälp! Det finns flera här som kan Joomla och andra CMS som kan hjälpa en över tröskeln.

Håller med RockyMontana om att en framkomlig väg är att bygga om ett annat template, även om jag själv bara jobbar med snygga färdiga testade-i-olika-webbläsare kommersiella templates. Jag har inte tålamodet att pilla med pixlar och nyanser.

1
Bevaka tråden