Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMTP grymt långsamt i Mail med ostandardportar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 20:42

Hej,

Jag har en MBP unibody, OS X 10.5.6.

Min ISP Bredbandsbolaget har ju som de flesta ISP:ar blockat port 25 för trafik till annat än deras mejlservrar. Jag har egen domän och vill kunna skicka mejl från den domänens mejlserver och slippa använda Bredbandsbolagets server.

Mitt domän ligger på ett webbhotell och de har alternativa portar öppna för e-post, så det är inget problem. (Jag har alltså ingen egen mejlserver, utan använder webbhotellets.)

Problemet är att det går grymt långsamt att skicka mejl från Mail, men bara om jag använder min domäns mejlserver, inte om jag använder Bredbandsbolagets.

Det tar c:a 35 sekunder att skicka ett mejl och det verkar som att typ inget händer alls de första c:a 30 sekunderna. Det går lika snabbt att skicka ett som tio mejl, det tycks alltså som att det är att etablera den första kontakten med mejlservern som går långsamt. Det spelar f.ö. ingen roll om jag kör med eller utan SSL.

Det går däremot snabbt att skicka mejl från Entourage, på samma Mac och med samma kontoinställningar. Det går också snabbt från min iPhone, även när den går via mitt lokala nätverk.

Bisarrt nog kan jag få Mail att skicka snabbt om jag ändrar på någon nätverksinställning och sparar ändringarna. Det verkar inte spela nån roll vad jag ändrar. Detta funkar kanske 80% av gångerna. Startar jag om Mail så är det utan undantag tillbaka till långsam postning igen.

Jag har inte Macens interna brandvägg påslagen.

Samma problem visar sig på min "hackintosh", en LG X110 netbook som kör 10.5.4. Den är dual boot. Bootar jag till XP och kör Outlook så funkar det bra.

Det tycks alltså vara kombinationen Mail och icke-standard SMTP-port som är problemet. Jag har surfat i ett par timmar utan att hitta nåt vettigt.

Det är ju inte hela världen att vänta 30 sekunder extra! Men jag kan ju inte låta bli att reta mig...

Några idéer?

Mvh
/Jonas

Senast redigerat 2008-12-28 23:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 00:05

Har du kryssat i "använd bara den här servern"?

Spekulerar: Du har säkert en massa olika servrar för olika konton i din serverlista. Kan det vara så att Mail går igenom dom i någon godtycklig ordning och först försöker sända via några av de med portinställning som är spärrad av ISP:n? Och efter 30 sek träffar på "rätt"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 00:27
Ursprungligen av IngoX:

Har du kryssat i "använd bara den här servern"?

Spekulerar: Du har säkert en massa olika servrar för olika konton i din serverlista. Kan det vara så att Mail går igenom dom i någon godtycklig ordning och först försöker sända via några av de med portinställning som är spärrad av ISP:n? Och efter 30 sek träffar på "rätt"?

Jag har den inställningen ikryssad för samtliga konton. Och jag har f.ö. bara (?) fyra konton. Jag har tänkt I liknande banor, att kanske Mail av okänd anledning inte öht lyckas ansluta till mitt webbhotells server och istället (trots kryssrutan) efter en timeout använder mitt bredbandsbolagskonto. Men kollar jag I meddelandehuvudet så står det rätt server som avsändare I mina testmejl.

Fler idéer?

Mvh
/Jonas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 00:54

Ja då har vi tänkt i lite lika banor. För att köra det spåret i botten kan du ju testa att tillfälligt ta bort andra servrar än ditt web-hotells i både Mail och Entourage och jämföra. men det är nog onödigt.

Helt klart är att Mail gör något annat, innan det gör rätt!

Ursprungligen av slirak:

Det tycks alltså vara kombinationen Mail och icke-standard SMTP-port som är problemet.

Kan vara rätt slutsats. Buggrapport!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 10:50
Ursprungligen av IngoX:

Ja då har vi tänkt i lite lika banor. För att köra det spåret i botten kan du ju testa att tillfälligt ta bort andra servrar än ditt web-hotells i både Mail och Entourage och jämföra. men det är nog onödigt.

Helt klart är att Mail gör något annat, innan det gör rätt!

Kan vara rätt slutsats. Buggrapport!

Hmm, kan ju vara en bugg. Men eftersom jag inte hittar nån med riktigt samma problem som jag, när jag Googlar, så undrar jag om det inte ändå är jag själv som är buggen...
Ska gräva mer i saken. Fler tips mottages tacksamt!

MVh
/Jonas

Jag har dessvärre inga tips, men jag kör stadigt via andra portar än 25 och har inga som helst problem. Så det borde ju gå även för dig tycker jag.

Jag har just märkt precis samma sak med min MBP, det segar över minuten innan ett litet "hej" åker iväg. Har en smtp via Telia + en via relä. Kan det vara ngt i 10.5? Ej märkt detta i Tiger. Bytt plist en gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-19 21:07

Hej,

Jag borde skrivit vad fixen var.

Det tycks vara en olycklig kombination av Leopard och vissa routrar. Det som inte funkar bra alla gånger är s.k. DNS relaying, dvs när du i datorn anger din routers IP (eller inte anger nåt IP alls) som DNS-server och sen är det meningen att routern ska hantera vilken DNS som används egentligen. Lösningen är att stänga av DNS-relaying i routern + att ange en explicit IP för DNS i macens nätverksinställningar. Om du har en bärbar så kan jag varmt rekommendera att du anger OpenDNS eftersom det kommer att funka var du än är, dvs. oavsett om du är ansluten till din bredbandsleverantörs nätverk eller t.ex. till jobbets nätverk eller ett internet-café.
Det finns två OpenDNS-IP: 208.67.222.222 eller 208.67.220.220

Mvh
/Jonas

1
Bevaka tråden