Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte tag på externa hhdn efter installation av macfuse och ntfs

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja som rubriken lyder så skulle jag slänga in en låt på min externa hdd för att sedan koppla upp till pcn.
Läste om att tydligen hade inte macen någon rätt att skriva/ändra i den disken men de gick att lösas genom att installera macfuse och ntfs-3g. Gjorde detta och startade sedan om datorn som nu inte ens klarar av att hitta disken får bara felmeddelande.
Fick smått panik och slängde bort programmen vi appcleaner. Starta om, men får ändå bara upp att jag inte kan nå disken. Hur gör jag?
Har haft timemashine som gör backup hela tiden men kan inte återställa? Fattar nada.
Hjälp uppskattas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 00:38

OM det var installationen av MacFuse som orsakade problemen, så är det inte avinstallerat bara för att du använt AppCleaner. Ett program som AppCleaner gör bara en enkel sökning som du i princip kan göra själv i Spotlight och raderar filer med programmets namn i. (Ett helt onödigt program enligt mig)

MacFuse har ett installationsscript som ska användas. Saxat från deras FAQ FAQ - macfuse - Google Code - Frequently Asked Questions (and Answers)

Citat:

Q 2.3. How can I uninstall MacFUSE?

A: Run the uninstall-macfuse-core.sh script that resides in the Support subdirectory of the MacFUSE file system bundle. The bundle itself resides in /System/Library/Filesystems/ on Mac OS X 10.4.x and in /Library/Filesystems/ on Mac OS X 10.5.x.

For example, to uninstall MacFUSE on Mac OS X 10.4.x, you would run the following command in the Terminal:

sudo /System/Library/Filesystems/fusefs.fs/Support/uninstall-macfuse-core.sh
To uninstall MacFUSE on Mac OS X 10.5.x and above, you would run:

sudo /Library/Filesystems/fusefs.fs/Support/uninstall-macfuse-core.sh
If the file system bundle in your MacFUSE installation doesn't have a Support subdirectory, that means you have an incredibly ancient version of MacFUSE. Please look for the uninstall script within the fusefs.fs/ directory itself.

Testa detta!

Har hört fler som haft problem med MacFuseNTFS3G. Jag har själv använt Paragon NTFS
Paragon NTFS for MAC OS X - full read and write access to Windows NTFS partitions under Mac OS X
Kostar pengar, men känns mer Apple. (De skickar tex med ett riktigt uninstall-program så man slipper terminalen)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 00:40

Kom på att det ju är stor risk att AppCleaner lyckats hitta just avinstallations-scriptet och raderat detta! I så fall kan du testa att installera MacFuse igen, och sedan avinstallera det korrekt.

1
Bevaka tråden