Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har kontakt i Airport men inget internet

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en macbook och helt plötsligt slutade mitt internet att fungera. det står på "airport-mätaren" att jag har "kontakt", det ser ut som vanligt, men det funkar inte. jag har trådlöst nätverk och på min andra dator så är jag "tillåten" att vara med i nätverket.
och jag har inte rört inställningarna, det bara slutade fungera! snäll snälla, är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt!?

Troligen har du din station på samma kanal som grannens.
Då kan man få sånt här strul.

Prova byta kanal på stationen.

vad har du för "trådlös"-burk ? Router / Internetmodem / saken med en antenn på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 21:51

Hej Johanna och välkommen hit.
Verkar alltså som att problemet ligger i din dator.

Har du provat att stänga av och på Airport under Airport-menyn uppe till höger? Ibland kan en omstart fixa till det.

Vad har du för version av Mac OS X? Det kan du se under Äpplemenyn > Om den här datorn.

Ursprungligen av acke:

Hej Johanna och välkommen hit.
Verkar alltså som att problemet ligger i din dator.

Har du provat att stänga av och på Airport under Airport-menyn uppe till höger? Ibland kan en omstart fixa till det.

Vad har du för version av Mac OS X? Det kan du se under Äpplemenyn > Om den här datorn.

jag har versionen; 10.5.5
jag har försökt med omstarter och provat stänga av och på men ingenting fungerar!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 00:15
Ursprungligen av J0hanna:

jag har versionen; 10.5.5
jag har försökt med omstarter och provat stänga av och på men ingenting fungerar!!

Får du ett IP-nummer av din Airport är nu nästa sak vi ska kolla. Äpplet > Systeminställningar... > Nätverk > Airport (i vänstermenyn) > Knappen Avancerat > TCP/IP > Får du några siffror under IPv4, Delnätsmask och Router? I sådant fall vad börjar IPv4-numret med? De 3 första siffrorna räcker.

Vad har du för trådlös basstation och vad har du för internetleverantör?

mitt problem har gått att fixa men nu fungerar det inte igen. det fungerade och jag gjorde omstart på datorn, och det fungerade fotfarande... jag startade datorn nästa dag och öppnade webbläsaren, det gick att gå in på en webbsida sen när jag skulle byta blev det samma problem igen - det slutade funka.
när det fungerar står det tre olika "nummerrader" DNS-servrar, och nu då det inte funkar står det bara två. hur ska man göra för att det ska "stanna kvar"? det kanske är det kom är problemet?...

Du kör inte ngt nedladdningsprogram uTorrent eller Transmission eller så?

Det brukar blockera nätet rätt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 13:09

Hej, du måste beskriva bättre och ge mig info jag ber om.
Vilka två rader står när det inte fungerar och vad är de första 3 siffrorna i de två raderna.
Eller menar du att DNS-servers nu? Dvs, att när det funkar har du 3 DNS-serverns men när det inte funkar står det 2?
Du ska inte behöva göra något för att inställningarna ska stanna kvar. Det är nog där vi har problemet.

Igen, vad har du för trådlös basstation och vad har du för internetleverantör?

Uppdatera

Hej Johanna,

För det första så tycker jag att du skall uppdatera till 10.5.6
Vilken basstation har du?
Vad har den för säkerhetsinställningar?
Kryptering WEP eller WPA?

Det är inte helt ovanligt att det kan strula. Tror att WPA strular mindre än WEP.
Körs basstationen på 2,4 GHz eller 5 GHz? Vilken kanal är den inställd på?

//Micke

Ursprungligen av Micke W:

Hej Johanna,

För det första så tycker jag att du skall uppdatera till 10.5.6
Vilken basstation har du?
Vad har den för säkerhetsinställningar?
Kryptering WEP eller WPA?

Det är inte helt ovanligt att det kan strula. Tror att WPA strular mindre än WEP.
Körs basstationen på 2,4 GHz eller 5 GHz? Vilken kanal är den inställd på?

//Micke

Vi skall bara vänta medans tösen fixar en Universitetsutbildning så hon kan svara på det du önskar veta.....

Snacka om att prata över huvet på nån.

Ojojoj

Alla dessa frågor går att svara på om man verkligen vill...

Om hon är så "okunnig" som du Goflorp antyder så kan man anta att det är någon annan som konfigurerat basstationen. Den personen kan säkert hjälpa henne med svaren. Om hon är tillräckligt kunnig för att ha konfigurerat stationen själv, så kan hon nog lista ut svaren på mina frågor.

Jag ställde frågorna för att kunna ha en rimlig möjlighet till att hjälpa henne. Om hon inte kan svara på frågorna så kan hon själv säga det så kan vi jobba vidare. Tror nog att hon kan läsa på utrustningen vad den heter och vilken modellbeteckning den har.
Din kommentar var bara onödig, ohjälpsam och oförskämd.

// Micke

Är den typen av mobbande kommentarer som Goflorp svarat för härovan OK med moderatorerna? Mycket märkligt, i så fall. Det mest osmakliga kommentarpåhoppet jag läst på mycket länge i detta forum.

Ursprungligen av Stinky:

Är den typen av mobbande kommentarer som Goflorp svarat för härovan OK med moderatorerna? Mycket märkligt, i så fall. Det mest osmakliga kommentarpåhoppet jag läst på mycket länge i detta forum.

Ojdå kära vän. jag reagerade enbart på att vi försöker med gemensam ansträngning hjälpa en tjej som har problem med sin internetkoppling. Då kommer en kille in och ställer frågor som håller sig en kilometer över huvet på henne. DET tycker jag är lite "mobbaktigt" eller hur vi skall uttrycka det.

Och då känner DU dig kränkt?

Acke håller ju på och gör ett lysnade jobb med att lirka fram det vi behöver veta - på hennes nivå.

Ursprungligen av Micke W:

Alla dessa frågor går att svara på om man verkligen vill...

Om hon är så "okunnig" som du Goflorp antyder så kan man anta att det är någon annan som konfigurerat basstationen. Den personen kan säkert hjälpa henne med svaren. Om hon är tillräckligt kunnig för att ha konfigurerat stationen själv, så kan hon nog lista ut svaren på mina frågor.

Jag ställde frågorna för att kunna ha en rimlig möjlighet till att hjälpa henne. Om hon inte kan svara på frågorna så kan hon själv säga det så kan vi jobba vidare. Tror nog att hon kan läsa på utrustningen vad den heter och vilken modellbeteckning den har.
Din kommentar var bara onödig, ohjälpsam och oförskämd.

// Micke

Jag tycker du är oförskämd mot henne.

Så, nu är det att betrakta som utagerat.

Kan vi nu vänta på att hon hör av sig?

Det har kommit in anmälningar på några av inläggen i den här tråden. Jag ber er att dämpa tonen lite.

Hej,
nu har jag (eller han som hjälpt mig) fått ordning på allt! Tack för alla era tips! Själv vet jag inte vad som var problemet men det är som sagt åtgärdat nu!

/J

Neeej, nu fungerar det inte igen! det är så här det har hållit på, efter ett tag slutar det att fungera igen. Det har inte varit några problem på över ett år och så helt plötsligt händer detta!! Varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 17:56

Hej igen och välkommen tillbaka, även om det är med sorg över strulet med din trådlösa uppkoppling.

Kolla ackes frågor längre upp och se om du kan svara på dom, så kan vi guida dig vidare.

/Tangen

nu har jag tagit reda på svaren till några frågor ni har ställt.....
när jag går in på nätverksinställningar så får jag upp nummer både på IPv4-nummret, delnätsmasken och routern, dom har jag skrivit in manuellt. dom tre första siffrorna i IPv4-nummret är: 192.
den trådlösabasstationen jag har är netgear (har inga säkerhetsinställningar) och internetleverantören är bredbandsbolaget.
den har ingen kryptering, basstationen är inställd på kanal 2 och jag vet inte hur många GHz den går på.. (hur kollar man det?:)
hoppas att detta kan hjälpa till, är tacksam för svar!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-02 22:58

Det kan inte vara så att du har DHCP-servern på i routern (det vill säga att routern vill ge dig en address)?

Välj att du skall få ip-address från routern så skall det nog fungera bättre.

- Konfigurera IPv4: Med DHCP

Privat IP adress eller?

192.168.0.0 - 192.168.255.255 är privata IP-adresser och används i lokala nät oftast utdelade av en DHCP-server.
Jag undrar varför du har skrivit in en IP adress i din dator och varför du inte har DHCP aktiverat för att få en adress av din "router"?
Bredbandsbolaget delar ut IP-adresser via DHCP. Därför skall du ha detta alternativ aktiverat för din "routers" Internet uppkoppling. Sedan skall du ha "routern" satt så att den i sin tur automatiskt tilldelar IP adresser till de trådlösa (även trådbundna klienterna.)

Det finns Netgear utrustning som fungerar väldigt dåligt med Macar, i synnerhet om de inte är uppdaterade med senaste firmwaren. Jag har en stående som inte alls ville fungera.
Det skulle hjälpa om du även anger modellbeteckning på din utrustning.

I sista hand får vi väl hjälpa dig genom att koppla upp oss mot din "router" och fjärrkonfigurera den.

/Micke

1
Bevaka tråden