Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme som router

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!
Nu är man hemma såhär över jul och hela familjen ska komma med sina datorer och ansluta till nätverket, men det fungerar inte riktigt som det var tänkt. Jag är van vid BBB, men vi verkar ha en annan lösning hemma från vår ISP där vi har fått tre fasta IP-adresser tilldelade och kan bara ansluta via dem. Eftersom vi har fem, sex datorer nu som slåss om platserna tyckte jag att man borde kunna koppla om basstationen till att låtsas vara ett av ipnumren mot ispens router och dela ut nya ipnummer lokalt till datorerna. Men det verkar bli tvärstopp. Basstationen delar ut nummer och så, men det går inte att ansluta till nätet. Har ni nån idé om vad som kan fixas till eller vari felet kan ligga? Nu har jag suttit här i några timmar och gått bet, så jag hoppas på lite nya idéer. Tack!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-28 22:13

Kan vara så att Extremen behöver var uppkopplad mot ISP:n en stund innan den funkar. Brukar att var så med Telia o BBB.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-29 08:31

Har du angett rätt IP-adress och Delnätsmask?
Har du aktiverat NAT?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-29 08:38

Det kan ju vara så att ISP:n låser på en viss mac-adress.
På min gamla Netgear-router så kunde man spoofa en bestämd dators mac-adress med routern.

Men med AirPort Extreme verkar inte den möjligheten finnas. Jag har letat i inställningarna på min.

1
Bevaka tråden