Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL över USB?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 21:43

Har precis skaffat ADSL och upptäcker (korkat att jag inte kollat innan!) att min ISP tydligen bara stöder USB-modem (virgin.net i England).
Jag har redan ett Alcatel Speedtouch med ethernet som jag fick från Telia i Sverige, men Virgin tycker att jag ska köpa ett USB-Speedtouch av dem för dryga tusenlappen...
Alla lampor blinkar och lyser som de ska på mitt modem, så linan funkar.. Och jag får ett riktigt IP-nummer med DHCP, men jag kan inte logga in.

Finns det någon programvara som kan lura ISPn eller som kan emulera ett USB-modem? De har inte PPPoE.

Tacksam för hjälp!

Skumt att de bara stödjer USB-modem. Tror du inte att det är så att de bara säljer USB-modem och vill att alla kunder ska köpa av dem.

Hur loggar man normalt in på deras ADSL då... Är det via webbgränssnitt som hos Telia?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 19:51

Man loggar in precis som med ett vanligt modem via PPP.

British Telecon ADSL använder PPPoA (PPP over ATM) om det nu gör någon skillnad.. Så man matar in sitt användarkonto som för vilken konventionell modem-ISP som helst -- inte via webben som t.ex. Telia.

Om jag försöker med DHCP så får jag ett 169.-ipnummer, och vad jag har förstått så är det något min Mac själv hittar på...

Min ISP påstår att alla brittiska ISPs använder USB-modem, vilket jag har svårt att tro på...

Finns det någon plug till OSX så att man kan köra detta PPPoA precis som det finns en flik för PPPoE?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-02 23:09

British Telecon ADSL använder PPPoA (PPP over ATM) om det nu gör någon skillnad.. Så man matar in sitt användarkonto som för vilken konventionell modem-ISP som helst -- inte via webben som t.ex. Telia.

Vad är detta PPPoA ?
Alldrig har jag hört talas om !! ??
ATM ? Det låter som Adobe typsnitt utjämning under OS9;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Vad är detta PPPoA ?
Alldrig har jag hört talas om !! ??
ATM ? Det låter som Adobe typsnitt utjämning under OS9;)

ATM = Asynchronous Transfer Mode

ATM kan sägas vara en standard för nätverk och har en serie olika protokoll och standarder för dataöverföring. ATM är inte sådär överdrivet vanligt i datorvärlden (bortsett från en del stamnät), men däremot är det en vedertagen standard bland telebolagen.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-06 10:58

Denna diskussion hamnade säkert i fel forum, men det kanske hjälper någon..
Har nu löst mitt problem, men kanske det kan hjälpa någon annan någon gång..

Genom ett speciellt script kan man få ut debug-lösenordet till sitt modem, och sedan kan man hacka modemet så att det tror att det är en "Speed Touch Pro" istället för "home". Sedan är det bara att fylla i sina PPP-uppgifter, detta klarade inte mitt modem innan..

Så, lösningen var mjukvaran i hårdvaran, inte MacOSX.

Man hade säkert kunna använda VPN-tunneling eller något sådant, men jag är ingen nätverksingenjör!

Jag är glad och allt fungerar!

Här är hacket:
http://www.weethet.nl/english/adsl_mxstream_alcatelhack.php

Olika länder har dessutom olika grundinställningar, england (bt) har VPI = 0 and VCI = 38

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-06 12:14

Japp, fel forum. Men jag flyttar detta till Hårdvara - Tillbehör.

/glemme

1
Bevaka tråden