Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windowspartition syns ej

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 18:58

Jag har använt bootcamp för att skapa en 32gig partition(som syns på mitt mac-skrivbord) och kört windows xp pro servicepack3 installationsskivan, men när jag ska välja partition att installera på syns bara macosx-disken. Vad göra? windows partitionen är ms-dosfat32 formatterad

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-28 19:07

Formatera om Windows-partitionen som NTFS och försök igen.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-28 23:29
Ursprungligen av Mija:

Formatera om Windows-partitionen som NTFS och försök igen.

Går inte att formattera NTFS under OSX.

Däremot ska du se den under Windows installationen, det ska du göra oavsett vad den är formaterad som. Jag gissar du gör fel under windows installationen eller har partitionerad datorn konstigt.

Är det en paritation (Kan aldrig stava rätt till det) som ligger på din vanliga mac hårddisk och inte en extern disk eller liknande?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-29 09:36
Ursprungligen av studiox:

Går inte att formattera NTFS under OSX.

Det vet jag mycket väl, det skrev jag i inlägg #4. Du får nog läsa om och kommentera rätt person.

Hur hen lyckats formatera och se partitionen som MS-DOS FAT32 utan att egentligen kunna se partitionen är däremot fortfarande ett mysterium.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 19:18

i skivverktyg, menar du?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-28 19:22
Ursprungligen av erigor:

i skivverktyg, menar du?

Nej. Efter att du kört Bootcamp-assistenten ska du ska starta upp med din Windows XP-skiva och formatera med det som finns på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 19:23

men den syns ju inte där!?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-28 19:30

Då har du väl gjort nåt fel redan med Bootcamp-assistenten. På det igen.

Tips: starta Bootcamp-assistent och tryck på den stora vänstra knappen [Skriv ut installationshandboken]

Senast redigerat 2008-12-28 19:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 19:49

inte så många sätt att göra fel där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 22:57

Syns den i Skivverktyg?

Borde vara samma att kolla i Terminal men skriver detta också. Skriv in:
cd /Volumes
och sedan
ls

Detta borde ge dig lista över vad som finns.

  • Medlem
  • 2008-12-29 11:28

Man måste ha uppdaterat Windows med Bootcamp 2.1 innan man installerar SP3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 13:16
Ursprungligen av alix:

Man måste ha uppdaterat Windows med Bootcamp 2.1 innan man installerar SP3.

Ja, men det löser fortfarande inte problemet med att partionen inte syns, inte när man startar från CD:n eller i Mac OS X.

  • Medlem
  • 2008-12-29 17:53
Ursprungligen av acke:

Ja, men det löser fortfarande inte problemet med att partionen inte syns, inte när man startar från CD:n eller i Mac OS X.

Nej, det är korrekt. Låt oss lösa det problemet, innan det ändå inte går att installera Windows SP3 på partitionen...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-12-30 12:09

Hej
jag undrar har en G5 2x2 och funderar på att testa och lägga upp en windows partion på den.
nu undrar jag vilket program som man skall använda till denna ppc dator vilka passar och var får man tag i dem?

MVH Janne

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-30 13:14
Ursprungligen av Janne56:

Hej
jag undrar har en G5 2x2 och funderar på att testa och lägga upp en windows partion på den.
nu undrar jag vilket program som man skall använda till denna ppc dator vilka passar och var får man tag i dem?

MVH Janne

Varför då? Det funkar inte med Windows på en PPC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 13:14
Ursprungligen av Janne56:

Hej
jag undrar har en G5 2x2 och funderar på att testa och lägga upp en windows partion på den.
nu undrar jag vilket program som man skall använda till denna ppc dator vilka passar och var får man tag i dem?

MVH Janne

Boot Camp fungerar bara med intel-maccar. Har du PPC så får du använda dig av insomnade Virtual PC som är segt och buggigt. Inte alls att rekommendera.

1
Bevaka tråden