Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta Extern skärm på Macbook intel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inhandlade en Macbook intel 2.0 utan skärm och fungerade klockrent på min externa skärm. Nu har jag tappat lappen med kommandona som killen som sålde datorn skrev på hur man startar enbart på extern. Just nu tror macen att det sitter 2 skärmar kopplade. På samma lapp fanns även hans nummer. Har provat knapparna ctrl, skift och eject men fortfarande uppskalad bild. Nån som vet något.
God Jul Alla
DocGurka:D

Det går inte att söka upp detta kommando på Apple.com då?

Det är väl bara starta Systeminställningar/Bildskärmar.
Kryssa i skärmbildsdubblering.

Sätt macen i vila. (Stäng locket)
Koppla in skärmen.

Väck datorn ur vilan med ett externt tangentbord.

Då går den bärbara med skärmen släckt, externa inkopplad och ett externt tangentbord..

Eller du kanske vill ha inbyggda tangentbordet att skriva på?

Ergonomiskt är ett externt en kanonsak, klart värt sina 500:-

Tack för tipset Goflorp. Tyvärr innehåller livet alldeles för lite BARA. Saknar skärm helt på denna macbook. Just nu får jag upp höger delen av en bildskärmsdubblering på min externa skärm. Kommer inte åt ett enda kommando från listen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-28 18:31

"Just nu får jag upp höger delen av en bildskärmsdubblering på min externa skärm"

tag ta i översta på rutan ( det är systeminställningar ) och dra o flytta så att du får hela systeminställningar framför dej.

Kan du starta systeminställningar ?

OM det fungerar kan du se de små symbolena för skärmar?

Du ser troligen en liten fyrkant som symboliserar den inbyggda. och en skärm till - ligger troigen på höger sida. Om du nu drar den pyttelilla menyraden på den lilla skärmen och ut på symbolen för "påhängsskärmen" och släpper.

Nu skall du ha alla menyer etc på din tillkopplade skärm.

Fortfarande inte kunnat lösa detta.

Har ny disk och nya Leopard som skall in men får fortfarande bara in högerhalva. Macbooken saknar skärm men för övrigt funkar bra. Skall kopplas till en 42 tummare som HTPCMAC. Har trådlöst tangentbord samt mus.
Doctorn behöver hjälp!!

  • Oregistrerad
  • 2009-04-19 11:21

Har du det gamla tangentbordet där F7 har två fyrkanter på sig? Tryck på den annars är det väl Command + Shift + F1 som gäller. Ett alternativt sätt:

- Stäng av MacBooken
- Koppla in extern skärm
- Sätt på MacBooken men stäng locket direkt efter att du startat den

Hör av dig om det inte löser problemet så fortsätter vi trixa

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-22 21:22

Om du har en Apple Remote så kan du starta igång datorn ur viloläge genom att hålla ned playknappen, och behöver på så vis inte öppna locket på datorn.

Tack för era svar. Har varit borta men hemma nu. Iphone77. Har provat command+shift+f1. Tyvärr funkar inte. Så här är det. Har en Macbook intel 2.0 med ny oformaterad 320gb disk. Nyinhandlat Macbox från Applestore, skall in med Leopard. Macbooken saknar helt bildskärm dvs den är borttagen samt superdriven urtagen då den var trasig. Kör extern SonyDVD. Allt fungerar när jag har gamla 120gb disken i och då startar den på extern skärm. Kommer dock som sagt inte ihåg vilka 3 knappar som skall hållas inne när man skall få den att boota 1:gången på ny extern skärm. Som sagt nu ser jag Leopard lila skeendet och muspilen försvinner bort till vänster. Knepigt värre.

Yes... hittade lösningen på macosxhints. Man skall inte ge sig. Lösningen heter commando-f1 eller sänk ljuset. Tjoho. Funkar klockrent på 42 tummaren.

1
Bevaka tråden