Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AMP och bilder för en nybörjare

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan. Jag håller på pular med mySQL och PHP, och ska göra ett adminsystem till en sida som jag ska bygga sen. (no shit)

Har fått tipset: lägg inte bilderna i databasen, utan bara urlen till bilderna där.

jah! okej, hur går jag tillväga då? hur ska en sån tabell se ut, och vad ska den ha för inställningar..

och är det lätt/svårt/sjukt svårt/ att göra en grej som laddar upp en bild (via ftp antar jag) och ger bilden ett unikt id och ett nytt namn med detta id?

jag är extremnybörjare på det här, och tycker att allt är sjukt svårt, och alla tutorials på nätet är sjukt enkla, typ "echo" och "SELECT *"

finns det nån bra bok någon kan rekommendera som lägger sig nånstans i normalläget? eller en site rentav?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 19:00
Citat:

jah! okej, hur går jag tillväga då? hur ska en sån tabell se ut, och vad ska den ha för inställningar..

Tabellen bör väl ha en ID-kolumn som är exempelvs SMALLINT(X), PRIMARY KEY och har AUTO_INCREASE, samt en URL-kolumn som är exempelvis VARCHAR(X). Sen vill du kanske spara nån mer information om varje bild och då blir det ju fler kolumner...

Citat:

och är det lätt/svårt/sjukt svårt/ att göra en grej som laddar upp en bild (via ftp antar jag) och ger bilden ett unikt id och ett nytt namn med detta id?

Det enklaste är väl att ladda upp via ett formulär. Det är inte så väldigt svårt. Det finns ett särskilt avsnitt om det i PHP-manualen, under Features har jag för mig. Är det tunga bilder så kan det dock bli svårt...

Ett annat potentiellt problem med formulär-metoden är att du förmodligen måste sätta väldigt generösa rättigheter på den katalog där bilderna ska sparas (för att Apache ska ha rätt att spara bilder där). Kan vara ett orosmoment om sidan ligger på ett webbhotell. Det finns dock sätt att kringgå problemet...

I övrigt är det väl bara att önska lycka till! Hör av dig om du har några specifika frågor!

1
Bevaka tråden