Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med utgående server i mail

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 01:39

Hej gott folk! Sedan den 20:e december har jag haft min alu. MacBook 2.0 Ghz, felfri och helt suverän. Men mail har strulat sedan dess, jag berättar:

För tillfället bor jag på Tenerife, tillhörande Kanarieöarna och kör via en leverantör kallad telefonica (motsvarande t.ex. Telia i sverige). När jag flyttade hit i Augusti 08 hade jag en pc dator men har nu fått en MB i slutet av december. Tidigare i Sverige hade vi Telia men nu alltså en annan leverantör och då är det ju självfallet att jag kan ta emot e-post men ej skicka med Telias angivna utgående server HÄR, det är jag ju med på till 100%. Så:

I utgående server skrev jag den angivna utgående servern vi fått av bredbandsleverantören här och detta funkade tidigare på min pc. Nu, med min mac så funkar det alltså inte.. Jag kan ta emot e-post men ej skicka. Jag har dubbelkollat att jag skrivit in rätt adress men får fortfarande felmeddelande: brevet kunde inte skickas eftersom en maxtidsgränd nådde port 25. Okej, det där med portar har jag också kollat och jämfört med min fars pc där han också skickar med port 25, vilket funkar för honom. Port 25 verkar alltså inte vara blockerad. Den utgående vi använder oss av här lyder: pop3.telefonica.net eller imap.telefonica.net. Efter en massa googling och sökningar här på 99.se blir jag ganska trött och har ett par frågor här nedan. Jag är väldigt tacksam för hjälp.

Mina frågor är:
- Kan en brandvägg i datorn blockera porten?
- Vad har imap och pop3 för betydelse?
- Har nåt haft ett liknande problem?

Kan sist men inte minst tänka mig att ge bort en liten gåva så som en låt köpt i iTunes eller dylikt. Som sagt så är jag väldigt tacksam för ett hjälpligt svar. Tack!

POP är ett protokoll som laddar ned din e-post till din dator och du kan inte läsa posten på någon annan dator.
IMAP är ett protokoll som gör att du kan läsa mailen direkt på servern. Du måste alltså gå in på internet för att kunna läsa breven. Du kan läsa dina brev från vilken dator som helst. Du behöver ett användarnamn och ett lösenord för att komma in på ditt konto.

IMAP anses nog som det modernaste sättet att ta emot e-post. Du skulle lätt kunna skaffa Gmail (som många här har) och därmed komma åt din post när och var som helst det finns en dator. Det är ett stabilare sätt att förvara sina brev eftersom det ligger direkt på servern.

Klockan är ju natt så det är nog inte många uppe just nu men du får säkert hjälp imorgon. Det du beskriver är en mycket vanlig fråga här. Bortsett kanske från att det gäller Telefonica.
Någon present behöver du absolut inte ge någon här. Alla gör det här gratis och för att det är kul att kunna hjälpa till.
Tenerife låter skönt i alla fall jämfört med kylan och snålblåsten här idag i Göteborg.
Ha det bra ! Hjälp kommer snart !

Ser att du skriver "imap.telefonica.net" på utgående server.

Om jag jämför med ex Gmail så står det för mig;
Server inkommande post=imap.gmail.com
Server utgående post=smtp.gmail.com:.......@gmail.com
För din del kanske det ska vara smtp.telefonica.net:......
Punkterna står för det namn du har på e-postadressen.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-28 08:47

Oftast så skall man använda sig av den internetleverantörens skicka server när man ska skicka e-post men har du kvar ditt Telia abonnemang så har dom fixat så du kan använda Telias servrar över allt i världen oavsett leverantör och så länge inte det är några brandväggar eller dyligt som spärrar.

Du använder dig av mailout.telia.com på port 465 som även kräver SSL och autentisering. Du måste alltså ange ditt u-nummer och lösenord (för e-post kontot) för att kunna skicka mail.

Fungerar klockrent. Med dessa inställningar behöver jag inte ställa om utgående e-post server när man sitter hos någon kompis som har någon annan internet leverantör å man vill skicka lite e-post.

Finns även guider på det hos Telia. Se http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/konfig_epost/win_mail.page

Och även för Mac
http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/konfig_epost/mac_mail.page

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 08:53

Både POP och IMAP är protokoll för inkommande server.
SMTP-servern är den utgående.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-28 09:33
Ursprungligen av marQz:

Hej gott folk! Sedan den 20:e december har jag haft min alu. MacBook 2.0 Ghz, felfri och helt suverän. Men mail har strulat sedan dess, jag berättar:

För tillfället bor jag på Tenerife, tillhörande Kanarieöarna och kör via en leverantör kallad telefonica (motsvarande t.ex. Telia i sverige). När jag flyttade hit i Augusti 08 hade jag en pc dator men har nu fått en MB i slutet av december. Tidigare i Sverige hade vi Telia men nu alltså en annan leverantör och då är det ju självfallet att jag kan ta emot e-post men ej skicka med Telias angivna utgående server HÄR, det är jag ju med på till 100%. Så:

I utgående server skrev jag den angivna utgående servern vi fått av bredbandsleverantören här och detta funkade tidigare på min pc. Nu, med min mac så funkar det alltså inte.. Jag kan ta emot e-post men ej skicka. Jag har dubbelkollat att jag skrivit in rätt adress men får fortfarande felmeddelande: brevet kunde inte skickas eftersom en maxtidsgränd nådde port 25. Okej, det där med portar har jag också kollat och jämfört med min fars pc där han också skickar med port 25, vilket funkar för honom. Port 25 verkar alltså inte vara blockerad. Den utgående vi använder oss av här lyder: pop3.telefonica.net eller imap.telefonica.net. Efter en massa googling och sökningar här på 99.se blir jag ganska trött och har ett par frågor här nedan. Jag är väldigt tacksam för hjälp.

Mina frågor är:
- Kan en brandvägg i datorn blockera porten?
- Vad har imap och pop3 för betydelse?
- Har nåt haft ett liknande problem?

Kan sist men inte minst tänka mig att ge bort en liten gåva så som en låt köpt i iTunes eller dylikt. Som sagt så är jag väldigt tacksam för ett hjälpligt svar. Tack!

Prova byt port på utgående till 587. Telia och de flesta andra leverantörer har spärrat port 25 från trafik från andra nät än deras egna.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-28 09:56
Ursprungligen av Mattias L:

Prova byt port på utgående till 587. Telia och de flesta andra leverantörer har spärrat port 25 från trafik från andra nät än deras egna.

Inte säkert att det finns någon e-postserver på port 587 i andra ändan. Bäst är att kolla med respektive internet leverantörs support.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-28 09:58
Ursprungligen av Dale:

Inte säkert att det finns någon e-postserver på port 587 i andra ändan.

Nä, men det kan ju inte skada att prova eller hur!

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-28 10:01

Prova kan man ju alltid men känns onödigt att testa på måfå med om det finns svar som fungerar. "Man kan ju alltid prova support med".

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-28 13:46
Ursprungligen av Dale:

Prova kan man ju alltid men känns onödigt att testa på måfå med om det finns svar som fungerar. "Man kan ju alltid prova support med".

Nu har det ju löst sig för trådstartaren, men port 587 har fungerat för mig både på Teliakonton från nät i utlandet och för tex. Surftownkonton både från BBB, Telia och utlandsnät. Så så djälva random är det inte.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-28 15:08
Ursprungligen av Mattias L:

Nu har det ju löst sig för trådstartaren, men port 587 har fungerat för mig både på Teliakonton från nät i utlandet och för tex. Surftownkonton både från BBB, Telia och utlandsnät. Så så djälva random är det inte.

punkt

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-28 10:11

Telia använder port 465 med SSL som alternativ port precis som nummer 5 skriver.

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/konfig_epost/mac_mail.page

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 11:22

Oj oj oj, hörni grabbar. Här fick jag alltså ett antal sätt att försöka lösa problemet. Ni är ju bäst på det här.. Ville bara säga det innan jag börjar ta tag i det vilket jag ska göra nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 11:51

Jajamen! Jag provade först med att sätta utgående till mailout osv. via guiden för mac som "air" gav mig. Detta funkade alltså direkt, det smidigaste sätt jag sett. Tack för allas hjälp!

1
Bevaka tråden