Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man återställa hela datorn med TimeMachine?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte hittat ett tillfredsställande svar på frågan så jag ställer den.
Om min disk skulle krasha, eller liknande, kan jag då med min TM-backup återställa ordningen i min dator i minsta detalj, som en kloning liksom? Går det att återfå allt precis som det var med inställningar och mappers spotlight-kommentarer etc?
Om ja, så exakt hur gör man då?

Ja, om du inte har undantaget din programmapp t ex.
Det som du har undantaget kan du inte återskapa.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-28 14:23

När du ersatt din kraschade disk och kör systeminstallations-CD/DVD så finns ett val "Återställ från TimeMachine backup".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-28 19:34

Om jag får tillägga en sak till denna fråga så undrar jag ifall man kan välja att återskapa exempelvis bara några utvalda program och så, och inte "hela installationen" liksom. Så att man får ett fräscht system men med vissa program som man inte orkar hålla på och installera om.

Ursprungligen av albinn:

Om jag får tillägga en sak till denna fråga så undrar jag ifall man kan välja att återskapa exempelvis bara några utvalda program och så, och inte "hela installationen" liksom. Så att man får ett fräscht system men med vissa program som man inte orkar hålla på och installera om.

Du kan ju "dyka in" i Time Machine och scrolla bakåt tills du hittar det du söker.

Öppna ett fönster, kör igång Time Machine, åk bakåt. Ja, se där låg ju den förbenade fakturan för tre veckor sedan....
Markera filen, välj "återskapa".

Allt VÄLDIGT macigt och snyggt...

finns en snygg film som förklarar grunderna hos Apple :

http://www.apple.com/se/mac/?movie=c

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-29 00:27
Ursprungligen av albinn:

Om jag får tillägga en sak till denna fråga så undrar jag ifall man kan välja att återskapa exempelvis bara några utvalda program och så, och inte "hela installationen" liksom. Så att man får ett fräscht system men med vissa program som man inte orkar hålla på och installera om.

Om du återställer datorn via installationsskiva och TM-backup så återställer du utifrån utvald backup-version som du har. Och då är det den backup-version med systemet som kommer att återinföras. Tror inte att du kan välja ut specifika program att ta med eller inte ta med.

Så länge du har alla program installerade som du önskar ha kvar och har gjort en TM-backup så är det ju lugnt.

Vill du sedan installera om själva systemet så att den blir "fräsch" och inkluderar de extra program som du lagt till, så kör du via installationsskivan och väljer Arkivera och installera. Då behålls alla program och sparade filer. Men själva OS X blir ominstallerat.

1
Bevaka tråden