Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine - Partitionering?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har idag en macbook med 250 gb hårddisk. Till den har jag en extern hd med 500 gb. Den har jag partitionerat i två partitioner varav 300 gb har jag ägnat till time machine och resten till annat. Jag ska köpa ny intern hd till macbooken och tänkte köpa 420 gb. Då vill jag utöka time machine-partitionen från 300 till 450 gb. Hur gör jag? Är det bara att öka storleken på partitionen eller måste jag omfomatera hårddisken och börja om från början i en ny partition? Nån med erfarenhet?

Du kan sen 10.5 öka storleken på partitioner i Skivverktyget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 16:51

Varför vill du partionera den? Time Machine-mappen håller sig lugn och stör ingen.

men om jag bara förstorar partitionen, hänger time machine med på att den har fått mer minne tillägnat?

kan ingen hjälpa?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-22 13:28
Ursprungligen av Patric08:

kan ingen hjälpa?

Du fick väl svar i inlägg nummer 2 ?

Varför avsätta en egen partition för Time Machine (TM)? Finns det några fördelar med det? Jag kör TM direkt på min externa 500 GB utan att partitionera den.. TM använder inte ens 200 MB på min 500 GB HDD.. Bara nyfiken på om det finns något att tjäna på att dela upp HDD så att TM får en egen partition?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 17:38
Ursprungligen av Pain Reaper:

Varför avsätta en egen partition för Time Machine (TM)? Finns det några fördelar med det? Jag kör TM direkt på min externa 500 GB utan att partitionera den.. TM använder inte ens 200 MB på min 500 GB HDD.. Bara nyfiken på om det finns något att tjäna på att dela upp HDD så att TM får en egen partition?
[ATTACH]19781[/ATTACH]

Fast...200MB? Då tar den ju inte backup på mer än 200MB och det känns väldigt lite. Den ska ju ta backup på lika mycket som det du vill ha backup på. Tar du fler backuper så ska mappens storlek öka och vara större. Kolla det där!

Nej, du tjänar inte på att partionera upp din hårddisk. Snarare tvärtom så blir det bara mer krångel när/om du märker att din TM-partion är för liten.

Oftast är det folk som gillar att pilla för pillandets skull eller gamla PC-användare som håller och trixar på liknande sätt. Ofta är det de som pillar lite extra, installerar massa saker som ändrar utseende på Mac OS X, stänger av Mac OS X funktioner via Terminalen hipp som happ de som får stora problem. Självklart är det dessa som skriker högst när saker plötsligt inte fungerar...

Först när disken är full börjar den kasta de äldsta kopiorna.

Har man en 500 GB eller en 250GB så sker detta betydligt senare på 500:an.

Själv är jag av den åsikten att man kör en disk som TM-backup och låter bli att använda den till annat. Ger man tusan i att pilla med det så funkar det betydligt bättre än om man skall in och gräva i grejorna. Här fins 50+ trådar fulla med "Hjälp mig nu, för jag har sketet i det blå skåpet"

Ursprungligen av Goflorp:

Själv är jag av den åsikten att man kör en disk som TM-backup och låter bli att använda den till annat.

Varför? Har du något belägg för detta synsätt eller är det tyckande. Jag har mappar parallellt med TM och det fungerar fin fint...

Ursprungligen av jonpatron:

Varför? Har du något belägg för detta synsätt eller är det tyckande. Jag har mappar parallellt med TM och det fungerar fin fint...

Om du har en 500GB disk, ena veckan har TM 300MB och använda. Nästa vecka har du lagt dit ytterligare saker, då finns det bara 250...TM blir "full" och börjar kasta saker för att få plats med nästa backup...

Jag TROR inte det hela mår bra av att man hela tiden ligger och flyttar "sista datumet" för ens backuper.

"Vänta nu, det BORDE finnas här..." och helt plötsligt så har din backup som normalt sträcker sig 3 månader tillbaka bara täckning för de senaste 14 dagarna...

Kör man Time Capsule är det en baggis att hänga på en disk till i USB-uttaget på disken om man vill ha en NAS-yta att lägga saker på. Med lite tåtar går det att fixa samma annars också.

Jag TYCKER att man inte skall hålla på och leka med sina backupdata, när det väl smäller så är det ju denna du skall falla tillbaka på. Fungerar då inte den så har du sketet i det blå skåpet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 18:20
Ursprungligen av Goflorp:

Om du har en 500GB disk, ena veckan har TM 300MB och använda. Nästa vecka har du lagt dit ytterligare saker, då finns det bara 250...TM blir "full" och börjar kasta saker för att få plats med nästa backup...

Jag TROR inte det hela mår bra av att man hela tiden ligger och flyttar "sista datumet" för ens backuper.

"Vänta nu, det BORDE finnas här..." och helt plötsligt så har din backup som normalt sträcker sig 3 månader tillbaka bara täckning för de senaste 14 dagarna...

Jag förstår inte varför Time Machine skulle få svårigheter på grund av att det lediga utrymmet på disken minskar och ökar. Då skulle Apple sett till man inte kan använda disken för annat än Time Machine och dessutom skulle man inte kunna ta bort delar av backups inifrån TM?

Fattar inte varför alla jagar upp sig så över detta.

De e inga problem o öka storleken på TM-partitionen, jag har gjort det. Den enda skillnaden blir ju att TM får mer plats o därför inte behöver börja slänga lika tidigt.

Sen känns det för mig ganska självklart att man vill partionera om man nu ska förvara annat på disken, att slänga in en massa annat på TM-partitionen är inget jag skulle få för mig.

exakt... tyckande mao...

Ursprungligen av acke:

Jag förstår inte varför Time Machine skulle få svårigheter på grund av att det lediga utrymmet på disken minskar och ökar. Då skulle Apple sett till man inte kan använda disken för annat än Time Machine och dessutom skulle man inte kunna ta bort delar av backups inifrån TM?

Ursprungligen av acke:

Jag förstår inte varför Time Machine skulle få svårigheter på grund av att det lediga utrymmet på disken minskar och ökar. Då skulle Apple sett till man inte kan använda disken för annat än Time Machine och dessutom skulle man inte kunna ta bort delar av backups inifrån TM?

Ja, men den backar ju upp tills disken är full.
När disken är full kastas den äldsta backupen.
Sedan slänger man lite bråte, vips 100GB ledigt igen.
Då fortsätter TM igen att backa upp...

Du får ju datum som ligger och flyttar på sig hela tiden, men har du 250GB ledigt och pöttrar runt med några småfiler så visst...

Tycker ändå det känns tryggare att ha en disk som är min backup.
Den är inget annat, inte inblandad i några projekt, inget skumt....

Disk är ju ändå så blligt.

Sedan är det ju så att TM disken/partitionen skall ju vara större än den diskyta du skall backa upp från. Att ha en dator med 1TB disk och en TM-backup på 250GB förslår ju inte långt (om man inte har VÄLDIGT mycket på undantag då).

OM man har en TM som är fetare än inbyggda och inte ställer en massa undantag (mer än mappen för nedladdade ISO's då) så behöver man inte bry sig öht sen.
Då kan man ju t o m renovera upp systemet från den vid totalkrasch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 19:41
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men den backar ju upp tills disken är full.
När disken är full kastas den äldsta backupen.
Sedan slänger man lite bråte, vips 100GB ledigt igen.
Då fortsätter TM igen att backa upp...

Du får ju datum som ligger och flyttar på sig hela tiden, men har du 250GB ledigt och pöttrar runt med några småfiler så visst...

Tycker ändå det känns tryggare att ha en disk som är min backup.
Den är inget annat, inte inblandad i några projekt, inget skumt....

Disk är ju ändå så billigt.
...

Det måste Apple ha räknat med och planerat för. Skulle den inte klara av detta skulle den inte klara av att ta backup från början.

"inget skumt...." köper inte jag som argument. Hur trevlig du än är.

Jag tror/tycker och anser att den bör lämnas ifred och få stå och småpöttra i hörnet utan att jag lägger mig i.

Den KLARAR det säkert, frågan är hur glad du blir när du måste ha tag på den där livsviktiga saken från 3 månader sedan.... och din TM bara räcker två. Allt för att du kastat på 25 filmer på disken och haft dem där i två veckor....

Don't Fuck with Einstein, Newton or X-girlfriends. Gäller för Backuper också:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-27 23:28

Mitt resonemang till huvudinlägget är att uppskatta hur mycket data som kommer att backas upp från datorns hårddisk till den externa. Din MB har 250GB, ämnar du att fylla all utrymme så kan det vara bra att tillägna hela den externa med 500GB. Men om du uppskattar att du kanske håller dig inom t ex 150GB på datorn, så räcker det med 300 för två backupversioner eller 300GB för tre backupversioner. Vill du använda den externa för extra lagringsplats, så använd det befintliga utrymmet på den externa hårddisken och ha koll på hur mycket det tar upp. Så att du har utrymme för 2 eller fler backupversioner.

vilken jävla tråd detta blev. Folk blir ärligt upprörda över man kan få för sig att vilja använda en hel HD till annat än TM. Fan jag använder TM för att ha en så aktuell backup som möjligt, inte göra nostalgiska eskapader in i det förflutna. Vem bryr sig om jag får tillgång till 4 månader gamla grejor? Jag har partition för att jag orkar inte fiffla med 2 olika HDs och den ena partitionen går till film och annat som jag inte vill ha på datorn och den andra till TM. Fuknar hur bra som helst. Och snubben som oroade sig för att den skulle snabbare bli full och inte mår bra av att behöva ändra det äldsta datumet hela tiden kommer att stöta på samma problem som hans jättedisk blir full. Inga mer tidsresor in i en 6 månader gammal mapp som ingen orkade med och därmed slängde.

Ursprungligen av Patric08:

vilken jävla tråd detta blev. Folk blir ärligt upprörda över man kan få för sig att vilja använda en hel HD till annat än TM. Fan jag använder TM för att ha en så aktuell backup som möjligt, inte göra nostalgiska eskapader in i det förflutna. Vem bryr sig om jag får tillgång till 4 månader gamla grejor? Jag har partition för att jag orkar inte fiffla med 2 olika HDs och den ena partitionen går till film och annat som jag inte vill ha på datorn och den andra till TM. Fuknar hur bra som helst. Och snubben som oroade sig för att den skulle snabbare bli full och inte mår bra av att behöva ändra det äldsta datumet hela tiden kommer att stöta på samma problem som hans jättedisk blir full. Inga mer tidsresor in i en 6 månader gammal mapp som ingen orkade med och därmed slängde.

Ta en samarin och lugna ner dig plutten.

ha, vi är ju på samma lag .

Det finns ju en poäng i konsekvens. Vet jag att min TM täcker upp tabbar till upp till säg 3 månader, kan jag ju bli jävligt besviken om den enbart täcker 2 vkr...

Sedan att du skulle vara representativ för hur man använder TM, det vete fasen.
Jag brukar leta tills jag hittar dokumentet i fråga, två timmar back eller 4 månader...skit samma, jag backar tills jag hittar det.

Men, mängden "datavana" står helt i proportion till mängden förstörda data.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-28 01:07

Skippa att partitionera hårddisken. Skapa en eller flera mappar i samma nivå som TM-mappen och spara filer i dessa. Onödigt att låsa/dela/begränsa utrymmet.

Man kan också strunta i att ta åt sig av det man inte har någon nytta av.

Jag låter inte TM göra backup hela tiden, utan jag har schemat avstängt. Och gör backup då jag bedömmer att nya saker har tillkommit, som jag vill göra backup på. Bara högerklicka på TM-ikonen i Dockan och välja "Säkerhetskopiera nu".

Nu ska jag i alla fall högerklicka på mig själv och välja "Gå lägg dig".

Ursprungligen av Reisan:

Skippa att partitionera hårddisken. Skapa en eller flera mappar i samma nivå som TM-mappen och spara filer i dessa. Onödigt att låsa/dela/begränsa utrymmet.

Kreativ lösning. Är det garanterat att inte TM får för sig att radera den mappen i brist på utrymme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 11:57
Ursprungligen av Patric08:

Kreativ lösning. Är det garanterat att inte TM får för sig att radera den mappen i brist på utrymme?

TM raderar inte mappar bredvid Backup-mappen.

Å andra sidan bör du ju inte lägga viktiga saker på samma disk som TM-disken eftersom du inte har backup på dem! Lägg bara saker där som det är OK att förlora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-11 20:52

Jag lyckas inte utöka storleken på min partion för TM. Jag tog bort en av partionerna för att skapa utrymme men den vill inte ta det utrymmet. Fattar inte att jag inte lyckas...

Någon?

Det funkar inte att dra i "läppen" för att dra ut partitionen? Vad händer om du markerar det opartionerade? Några val att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-11 21:28
Ursprungligen av pepparkaka:

Det funkar inte att dra i "läppen" för att dra ut partitionen? Vad händer om du markerar det opartionerade? Några val att göra?

Ne det går inte att dra i läppen, lr jo men bara för att minska. Då jag markerar det opartionerade står det bara att det är ledigt utrymme i formatfliken, jag kan välja de andra formaten också.

Jag har provat markera TM-partionen och skriva in önskad storlek och sedan trycka "använd" och sen "partionera" och så gör den det några sekunder men sen är det samma storlek som innan.

1
Bevaka tråden