Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applets?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-12-28 00:05

Jag håller på med Java for dummies 4 och använder Netbeans IDE. Jag har följt boken typ, slaviskt, till och med sidan 112. Då upptäckte jag att det i cd-skivan som följde med boken fanns ett kapitel om Java-applets. Jag hoppade på det direkt. Men kanske gjorde jag fel. För nu när jag har skrivit de små programmen, som f.ö. är i kapitel 17 (17-1 och 17-2) så funkar de inte.

Jag är ju nybörjare så jag anar ju att jag gjort fel redan från början. Eftersom det inte verkar funka att göra en applet som ett mainprojekt, har jag gjort det via "new file" i ett redan fungerande projekt. Vilka rutor jag ska fylla i och hur jag ska fylla i dem, när jag skapade detta kan jag bara gissa mig till. Och kanske är det här det är något som är galet. Eller?

Fråga:
När jag skrivit 17-1 och 17-2, hur ska jag då få dem att funka? Jag menar, man kan ju inte trycka "build mainproject" och sedan "run". Vad ska jag göra?
Hjälp!

Mvh
Nybörjaren

Nu var det väldigt länge sedan jag gjorde en applet. Och det verkar som om Netbeans har ett helt annorlunda upplägg för det nu, än på den tiden. Men gå in i hjälpen och sök på "create applet", så får du som första sökträff upp en text med två olika alternativ för hur du kan göra applets(Netbeans IDE 6.5). Jag har inte läst boken som du refererar till, så tyvärr kan jag inte hjälpa till med just de programmen.

I hjälpen så kan du söka efter "debug applet" så får du lite info om hur du kan testa dem när de väl är färdiga.

Hoppas att det här kan vara till lite hjälp i alla fall!

/Krister

1
Bevaka tråden