Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något äter upp min hårddisk

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag har sökt och sökt över hela nätet och undrar om någon har en lösning på mitt problem.

Min Macbook har börjat tappa i hårddiskminne ganska radikalt. Jag har inte installerat något på den men den kan tappa fem gb över en dag. När jag använder DiscWarrior säger den att 32% av "the items on the disc" är fel på. Kan tillägga att jag definitivt tömt papperskorgen.

Vad göra?

Tack på förhand
Christopher

Kolla med Disk Inventory X eller What Size. Finns på www.macupdate.com och www.versiontracker.com.

Annars är det något fel på hårddisken. Filstruktur eller fysiskt fel. Om jag vore du skulle jag göra backup NU!

Efter att ha räknat ihop vad Disk Inventory X hittar finns det bara filer för ca 100 GB trots att jag har en 160 GB hårddisk. Datorn visar 14 GB ledigt. Det måste alltså ha försvunnit i alla fall 20 GB spårlöst. Kan tillägga att en hel del musik som jag haft på datorn försvunnit också. Enstaka låtar som är hemskt tråkigt att förlora.
Jag har en Macbook 2.4 ghz 2 g.
Jag köper en extern imorgon och sparar allt av värde.
Helvete, här trodde man att man köpt en säker produkt. Kanske fel forum men var ska man vända sig för att ordna den och så?

Senast redigerat 2008-12-26 08:50
Ursprungligen av anarkostoffe:

Efter att ha räknat ihop vad Disk Inventory X hittar finns det bara filer för ca 100 GB trots att jag har en 160 GB hårddisk. Datorn visar 14 GB ledigt. Det måste alltså ha försvunnit i alla fall 20 GB spårlöst. Kan tillägga att en hel del musik som jag haft på datorn försvunnit också. Enstaka låtar som är hemskt tråkigt att förlora.
Jag har en Macbook 2.4 ghz 2 g.
Jag köper en extern imorgon och sparar allt av värde.
Helvete, här trodde man att man köpt en säker produkt. Kanske fel forum men var ska man vända sig för att ordna den och så?

Hur går det ?

Ursprungligen av Goflorp:

Hur går det ?

Har tömt datorn på allt viktigt vilket lämnade runt 85 GB. 85 GB som nu har blivit 53 och minskar med ungefär tre MB i sekunden. Lämnar in den imorgon och fan om det inte innefattas av garantin.

Jag är dock orolig över om det enbart är ett mjukvarufel som kan åtgärdas med en enkel ominstallation av OSX. Finns det en så pass stor chans att det är värt att dräla sig igenom?

Tack på förhand
/Stoffe

Ursprungligen av anarkostoffe:

Har tömt datorn på allt viktigt vilket lämnade runt 85 GB. 85 GB som nu har blivit 53 och minskar med ungefär tre MB i sekunden. Lämnar in den imorgon och fan om det inte innefattas av garantin.

Jag är dock orolig över om det enbart är ett mjukvarufel som kan åtgärdas med en enkel ominstallation av OSX. Finns det en så pass stor chans att det är värt att dräla sig igenom?

Tack på förhand
/Stoffe

Låter som du fått en Jackpot på uTorrent eller nåt...
Nä, skämt åsido, det måste ju vara totalras på den hårddisken.

Ursprungligen av Goflorp:

Låter som du fått en Jackpot på uTorrent eller nåt...
Nä, skämt åsido, det måste ju vara totalras på den hårddisken.

Haha om jag ändå fildelade så att det funnits någon logik i det hela.
Nu har det dock blivit ännu konstigare.
Hårddiskens fria utrymme har ökat från 33 GB till 76 helt utan någon logisk förklaring. Jag har inte tagit bort en enda fil.

Jo tack, backup är alltid bra att ha. Investerade i en 1TB-hårddisk som både var snabb och såg helt okej ut för under tusenlappen så det var väl ett nödvändigt köp hur som helst.

Vidare får jag slå en signal till DD Data imorgon, som är min närmaste mac-reparatör.

I aktivitetshandlaren ser allt normalt ut. Det enda som egentligen jobbar är Firefox. De andra "aktiviteterna" ligger på mellan 0.1 och 0.2%.

Om jag skulle ha installerat någon form av hårddiskkryptering skulle detta vara ytterst omedvetet haha. Jag är relativt ny på Mac och ett sådant program skulle jag verkligen inte se någon poäng med.

Tack snälla för all hjälp! Det värmer att det finns så snälla människor på internet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 08:33
Ursprungligen av anarkostoffe:

Efter att ha räknat ihop vad Disk Inventory X hittar finns det bara filer för ca 100 GB trots att jag har en 160 GB hårddisk.

Du kanske redan vet detta, men alla disktillverkare använder G till att betyda 10^9 (1,000,000,000) medan datorer använder 2^30 (1,073,741,824). En 160 GB hårddisk rymmer alltså 160,000,000,000 bytes eller x/(2^30) = 149GiB innan formatering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-26 08:54

anarkostoffe: Aven om du har kopt en appleprodukt sa ar ju harddiskar inte direkt nagot man ska forlita sitt liv pa

Hårddiskutrymmet försvinner i min Macbook

Hej

Hittar inget om detta, men Hårddiskutrymme försvinner i Macbook, ibland över 3gb på en dag, tills jag startar om datorn, och allt kommer tillbaks. Den är till och från även seg.

Någon som har varit med om liknande och som har tips på vad man ska göra?

Ursprungligen av tomasrajnai:

Hej

Hittar inget om detta, men Hårddiskutrymme försvinner i Macbook, ibland över 3gb på en dag, tills jag startar om datorn, och allt kommer tillbaks. Den är till och från även seg.

Någon som har varit med om liknande och som har tips på vad man ska göra?

Du kan ha för lite arbetsminne i datorn till det du använder den till. En del minne kan ibland flyttas ut i filer på hårddisken och har du för lite arbetsminne måste datorn ofta flytta minnesdata fram och tillbaka mellan arbetsminnet och hårddisken eftersom allt aktivt minne inte ryms i minneskorten, vilket kan göra att datorn då uppfattas som seg. Om så är fallet, skaffa mer arbetsminne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 15:01
Ursprungligen av tomasrajnai:

Hej

Hittar inget om detta, men Hårddiskutrymme försvinner i Macbook, ibland över 3gb på en dag, tills jag startar om datorn, och allt kommer tillbaks. Den är till och från även seg.

Någon som har varit med om liknande och som har tips på vad man ska göra?

Man kanske ska känna till att OS X automatiskt skapar nya swapfiler då minnet börjar bli trångt. Dessa filer tas bort då man startar om maskinen. Filerna ligger under /var/vm. Antingen kan man kolla i Finder (menyn Gå->Gå till Mapp) eller i terminalen ($ ls -lh /var/vm).

  • Medlem
  • 2008-12-28 12:21

Kolla i Aktiviteshanteraren om någon process jobbar mer än normalt. Det kan vara svårt att veta vad som är normalt, men har du tur känner du igen något du i så fall kan döda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-28 18:08

Det är inte Apples fel när kunder får problem med hårddiskarna !

Apple köper in från andra hårddisktillverkarna och monterar in dessa på fabrikerna.
Fortfarande idag äger många bara en hårddisk ! Livsfarligt ! Förlorade arbetsdata är aldrig kul, dessvärre digitala foto kan bli borta ! Sånt ser jag ofta.

Man ska alltid alltid ha en extra extern hårddisk. De är urbilliga att köpas !

Ursprungligen av REP:

Det är inte Apples fel när kunder får problem med hårddiskarna !

Apple köper in från andra hårddisktillverkarna och monterar in dessa på fabrikerna.
Fortfarande idag äger många bara en hårddisk ! Livsfarligt ! Förlorade arbetsdata är aldrig kul, dessvärre digitala foto kan bli borta ! Sånt ser jag ofta.

Man ska alltid alltid ha en extra extern hårddisk. De är urbilliga att köpas !

Med det resonemanget skall man kanske ringa Bosch när bilen inte startar och säga att man har deras förbövlade tändstift i bilen....

I så fall kan du ringa, ja, vem? Matsushita? LG? om skärmen lägger av i din bärbara Mac.

Apple har väl kanske 200 underleverantörer. Apple sätter sitt namn på saken och säger därmed att "Vi tar ansvaret för den här Apple-produkten".

Men visst, data som bara existerar på ETT ställe är att be om problem. Det är bara en tidsfråga innan det går åt pipan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-11 18:12
Ursprungligen av Goflorp:

Med det resonemanget skall man kanske ringa Bosch när bilen inte startar och säga att man har deras förbövlade tändstift i bilen....

I så fall kan du ringa, ja, vem? Matsushita? LG? om skärmen lägger av i din bärbara Mac.

Apple har väl kanske 200 underleverantörer. Apple sätter sitt namn på saken och säger därmed att "Vi tar ansvaret för den här Apple-produkten".

Men visst, data som bara existerar på ETT ställe är att be om problem. Det är bara en tidsfråga innan det går åt pipan.

Det är logikkort som är enda området som tillverkas endast av Apple !
Några få delar till som chassiet, skalet är av Apple
LCD, hårddisk, DVD drive, Airport/Bluetooth, battericeller är icke Apple

Ursprungligen av REP:

Det är logikkort som är enda området som tillverkas endast av Apple !
Några få delar till som chassiet, skalet är av Apple
LCD, hårddisk, DVD drive, Airport/Bluetooth, battericeller är icke Apple

Ja, men tråden handlar inte om att det inte är apple som står för problem eller inte med hårddiskarna.
Vem som gör vad är helt ointressant i den här tråden.

Vi försöker ta reda på varför trådskaparens hårddisks lediga utrymme sakta käkas upp. En hel del idéer bollas, bl a Printerspoolers, sunkiga program etc.
Vem som tillverkar vad kan vi väl ta i en annan tråd.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men tråden handlar inte om att det inte är apple som står för problem eller inte med hårddiskarna.
Vem som gör vad är helt ointressant i den här tråden.

Vi försöker ta reda på varför trådskaparens hårddisks lediga utrymme sakta käkas upp. En hel del idéer bollas, bl a Printerspoolers, sunkiga program etc.
Vem som tillverkar vad kan vi väl ta i en annan tråd.

Hade det bara varit en som hade problem så hade man möjligen kunnat fundera på hårdvarufel, men... nu är det garanterat en mjukvarugrej. Många av de idéer som kommit har varit viktiga att överväga om inte annat.

Hur mycket plats tar egentligen de gömda mapparna? Dvs alla standard-unix-grejer, /usr/bin mm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 21:59
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur mycket plats tar egentligen de gömda mapparna? Dvs alla standard-unix-grejer, /usr/bin mm?

På min hyfsat rena installation.
private: 3.69GB
usr: 1GB
bin: 7,6MB
sbin: 5,2MB

Ursprungligen av acke:

På min hyfsat rena installation.
private: 3.69GB
usr: 1GB
bin: 7,6MB
sbin: 5,2MB

Tack, intressant! Hur kollar man detta enklast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 23:13
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tack, intressant! Hur kollar man detta enklast?

Jag är ingen unix-trollkarl som Marcus så jag öppnade Cocktail och valde att visa dolda filer.

  • Medlem
  • 2008-12-28 18:47

Jag förstår inte hur detta skulle kunna vara ett hårddiskproblem? Det går ju att läsa och skriva om jag förstår rätt?!

Inte installerat något konstigt i programvaruväg som "krypterar din disk" eller "rensar oanvänt utrymme" eller nåt sånt ?

Inga Antivirusprogram? FlieVault?

Säger Aktivitetskontroll något? "disk usage"? Jobbar hårddisken konstant även när den står still?

Jag sitter med precis samma problem, en MBP som är närapå obrukbar på grund av att hårddisken blir full utan uppenbar anledning.

Både Finder och Disk Inventory X rapporterat att det används 64 Gb samtidigt som 101.6 Gb används. Samma skala, inga 7% fel.

Men notera att det finns en diskätare till som inte verkar ha nämnts i tråden: Blockstorlek. En fil på en byte tar inte upp en byte utan mer. Storleken varierar, men på min verkar den vara 4k. (Är det riktigt?)

En möjlighet skulle vara att det ligger nån fantasiljon pyttefiler nånstans nere i systemet, som alla tar upp ett block. Jag har 849607 filer och 181443 mappar, det betyder att maximalt 4G borde försvinna tycker jag. (Nästan en miljon filer och tvåhundratusen mappar för mina filer att komma bort i, ruskigt.) 4G är ju inte ingenting men bara en väldigt liten del av det som saknas. Räknar jag fel nånstans? Är blocken större än jag tror?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 14:57
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Både Finder och Disk Inventory X rapporterat att det används 64 Gb samtidigt som 101.6 Gb används.

Jag förstår inte. Vad rapporterar 64GB och vad rapporterar 101.6GB? Hur stor är din disk?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men notera att det finns en diskätare till som inte verkar ha nämnts i tråden: Blockstorlek. En fil på en byte tar inte upp en byte utan mer. Storleken varierar, men på min verkar den vara 4k. (Är det riktigt?)

Så här fungerar de flesta (men inte alla) filsystem. Blocken som allokeras på disk är (till exempel) 4K. Så platsen en fil tar på disk är alltid en multipel av 4K. Men det är nog inte det här som äter upp din disk.

Om man misstänker att man har problem med filsystemet kan man starta Skivverktyg, markera filsystemet (inte hårddisken) och klicka på "kontrollera skiva". Här får man också veta exakt hur mycket disk som är använt och ledigt.

Ursprungligen av pesc:

Jag förstår inte. Vad rapporterar 64GB och vad rapporterar 101.6GB? Hur stor är din disk?

Om man misstänker att man har problem med filsystemet kan man starta Skivverktyg, markera filsystemet (inte hårddisken) och klicka på "kontrollera skiva". Här får man också veta exakt hur mycket disk som är använt och ledigt.

Disken är 120 Gb, dvs 110 ungefär när man räknar 1024'or. 101.6 är vad Skivkontroll och Finder anger som använt, men summerar jag alla storlekar enligt vad som både Finder och Disk Inventory X rapporterar så blir det bara 64. Då fattas det 37 Gb, varav jag anser att max 4 Gb kan avfärdas som blockstorleksförluster. Kvar är 33 Gb.

Skivkontroll anser för övrigt att skivan är felfri. (Första sak jag kollade.)

Finder och övriga nämnda program kollar väl normalt inte dolda mappar som /private och /usr om jag minns rätt. Kan finnas logg-filer och annat som tar plats där, t ex varit med om samba-loggar som skenat iväg. Och den användare man är inloggad som kan rimligtvis inte analysera mappar man saknar behörighet till, typ andra användares hemkataloger eller mappar bara systemet har tillgång till som /private/var/root m fl.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 15:35

Det finns en annan tråd om detta. En bekant hade samma problem där hans hårddisk krympte rätt fort. Spelar ingen roll hur mycket han slängde bort den lediga utrymmet försvann snabbt. Efter att ha kollat med onyx, cocktail och disk utility och inte hittade något fel. Så var jag lite rådlös. Efter ett tag kom jag på att kolla i utskrifts menyn och där var ett utskrift som han startede dagen innan på ett annat nätverk och datorn hittade inte skrivaren. Datorn gjorde en spool fil hela tiden och avbröt när den inte hittade skrivaren. Efter att jag stoppade utskriften och tog bort alla gamla spool filer fick han tillbaka 60GB. Det är kanske något man ska kolla när hårddisk utrymmet försvinner utan att man vet vart.

//Rob

Jag skulle säga att det är systemet som swapar till disken och därför fyller den. Kör du många minneshungriga program borde du kanske fundera på att utöka RAM, det är ju inte speciellt dyrt i dagsläget.

På MacBooks läggs dessutom inte bara swapen på disken utan även den data som krävs för att datorn ska kunna sättas i "deep-sleep". Har man t ex 2 GB RAM så krävs det 2 GB diskutrymme för denna funktion.

Skulle problemet vara nåt sunkigt program med minnesläckor som äter över 30 gig?! Visst borde swapbehovet variera, men inte så mycket, och det verkar inte vara det som är problemet heller.

Nystartat, inga tillämpningar igång (och jag har rensat lite, därav att det är mer plats):

Kapacitet 111.47 Gb. (120 Gb)
Använt: 89.87 Gb.
Summerat enligt "visa storlekar": 50 Gb.

Knappt 40 Gb saknas, direkt efter omstart! Svårt att tro att det är swap, då skulle man inte kunna köra på en 40 Gb-disk alls, och det kan man.

Bevaka tråden