Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Users på servern och nätverkslogin?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på följande:

Går det att köra en OSX server i ett nätverk med ett gäng klienter, där all användarrelaterad data ligger på servern och endast operativsystemet ligger på datorerna?

Tanken är att man skall kunna köra flera Macbooks eller Mac Minis med endast en pytteliten SSD disk på kanske 16Gb, som får plats med allt som behövs för att köra datorn.

Och när användaren sedan loggar in i datorn så har denne tillgång till alla program och dokument den sparat, plus att denne användarens personliga inställningar laddas in.

Användaren skall kunna sätta sig vid olika datorer varje gång utan att det spelar någon roll, eftersom all data ligger på servern. För att undvika problem med nätverksbelastning så ligger OS på datorn istället för att köra netboot.

Fungerar det med gemensam applications mapp så att man bara behöver göra en installation av de applikationer som behöver köras, eller måste man installera en licens på varje användare?

Mycket tacksam för svar!

//K

Du kan använda hemkataloger på servern. Det fungerar i allmänhet bra, men kan i vissa fall vara lite problematiskt med program från Adobe och Microsoft.
Det går också att göra en auto-monterad Applications mapp och lägga program i den. Här har jag inga erfarenheter från verkliga livet, men i testmiljö fungerar det med Apples enklare program som tex. Adressboken.

Det går alltså att ha ett inloggruta på datorn, men när man knappar in användarID och kod så hämtar den all användardata från servern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 10:02

Som du säkert är medveten om så går det givetvis att skapa användarkonton och hemmappar på servern. Sedan är det bara att ställa in sökvägen till servern på klientdatorerna, vilket du gör i kataloginställningar (i verktygsmappen). Detta är ju en av de mest grundläggande funktionerna i en server och fungerar också alldeles utmärkt i Mac OS Server enligt min erfarenhet.

Däremot är det mer komplicerat om du även vill ha programmen enbart på servern. jag har själv ingen erfarenhet av det och undrar varför du vill ha det så. Om det bar handlar om att slippa installera dem på klientdatorerna, så går det att lösa med Netinstall, som kör ut programmen från Servern.

Jag skulle rekommendera att du installerar programmen på varje klientdator, men har användarnas hemmappar (vilket inkluderar användarens specifika programinställningar) på servern. Jag vet åtminstone att det fungerar bra!

Anledningen är att jag vill kunna köra ett gäng små laptops med bara flashdiskar, och då finns kanske inte utrymme för program på diskarna.

Man kan idag ansluta ett 16gigs 300x CF card på en hårddiskplats och boota från denna, det sparar en del ström och gör datorn stöttåligare. (tänkt klient kan vara ex. MSI wind)

Måste jag köra OSX server, eller kan jag köpa en iMac och ha som server och arbetsdator med stor skärm, och sedan koppla ett gäng laptops till denna? (alltså ha användardata från ett gäng laptops lagrade i en iMac med vanlig OSX licens?)

Finns det någar praktiska nackdelar med att köra OSX server? Om jag installerar OSX server i en iMac och sedan kör den som en vanlig hemdator med möjlighet till netboot och hemkataloger för andra användare, kommer det på något sätt att påverkar användarupplevelsen på iMac då? (förutom en viss hastighetsminskning då)

Kan man vara inloggad med flera användare på ett och samma användakonto samtidigt? Dvs om jag har en iMac, kan jag då vara inloggad på samma användarkonto med min laptop samtidigt?

Tacksam för att ni hjälper mig att reda ut saker! Har inte kört macar i nätverksmiljö på detta sätt på över 10år, och då fungerade det inte så bra

//K

Senast redigerat 2008-12-24 14:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 17:39

Ok, då förstår jag varför. Har som sagt ingen erfarenhet av detta, men ska försöka svara på dina andra frågor:

- I princip fungerar en iMac utmärkt som server, men ditt hårddiskutrymme blir ju begränsat, jämfört med en Mac Pro t ex, men det kan ju lösas med externa Firewire-diskar eller liknande.

- Jag vet inte hur klientversionen av Mac OS X funkar som server, men just för den här grundläggande funktionen borde det gå, om än inte lika smidigt som med Mac OS X Server.

- Ja, det går utmärkt att använda en server även som vanlig arbetsdator (med viss risk för seghet om den utnyttjas hårt).

- Du bestämmer själv om det ska gå att logga in med samma användarkonto på flera datorer samtidigt eller inte.

Tusen tack för att du tar dig tid att hjälpa mig, det reder verkligen ut en del tankegångar jag har på vad jag vill åstakomma och hurvida det är möjligt.

Vet du om det är möjligt att ha ett vanligt användarkonto på en dator, och samtidigt ha möjlighet att göra en fjärrlogin på en server som remote user?

Dvs, när jag inte är på samma nätverk som servern så vill jag ändå kunna köra datorn med en local user typ, och när jag är på nätverket så vill jag köra på samma user som jag använder på den stationära så att jag har tillgång till all musik och filer.

Jag är lite sugen på att köpa en Acer Aspire One och lägga in OSX bara för att testa att köra en tunn klient, eller en MSI wind wller liknande (men det är för dyr för att testa med). Med en hårddisk på 8Gb finns inte så mycket utrymme att ha filer. Men den skall tydligen vara ganska rapp i OSX.

Är det möjligt att ha både local och remote users på samma dator?

//K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 11:12
Ursprungligen av kebarb:

Vet du om det är möjligt att ha ett vanligt användarkonto på en dator, och samtidigt ha möjlighet att göra en fjärrlogin på en server som remote user?

Dvs, när jag inte är på samma nätverk som servern så vill jag ändå kunna köra datorn med en local user typ, och när jag är på nätverket så vill jag köra på samma user som jag använder på den stationära så att jag har tillgång till all musik och filer.

//K

Jag tolkar det som två skilda frågor. Fjärrinloggning och Remote user är när du INTE befinner dig på samma nätverk som din server, men loggar in på via Internet. Svaret på den frågan är ja, den funktionen finns i Mac OS X/Server, i Leopard i ny version som kallas Back to my Mac. Se t.ex här: http://www.macworld.com/article/60945/2007/11/backtomymac.html (dock delvis gammal information, se annars Apple).

Svaret på den andra frågan, vilket jag tror är det du egentligen menar, är självklart JA! Det finns t o m möjlighet att använda samma konto, via servern när befinner dig i serverns nätverk och lokalt på datorn när du inte direkt kan nå Servern. När du sedan kopplar upp dig mot Servern så synkas informationen.

Jag har inte testat något av ovanstående, utan kör med ett konto på min bärbara och ett konto på min stationära. Dessa synkas via MobileMe (adressbok, mail, Safari-bokmärken och kalendrar). Jag synkar även dokument i iDisk (på Apples server) med kopior på hårddisken. Allt som finns i Mobileme kommer du åt från antingen innifrån dina Mac OS X-datorer (och iPhone!) eller via webben från vilken dator som helst. MobielMe kostar dock ca 900kr per år.

Sammantaget blir nog svaret på alla dina frågor, Ja det går och mer därtill!

sjukt najs.

skall införskaffa mig en netbook snarast och se om det går att göra en billig hackintosh av den. Kanske en Aspire One ser det ut som just nu. Och i Januari blir det nog en iMac när de nya processorerna monteras in.

Då kan jag alltså köra en liten SSD disk på kanske 16Gb i min netbook, men samtidigt ha fri tillgång till allt jag behöver från min stationära och aldrig behöva bry mig om manuella överföringar, synkningar osv. Allt sköts per automatik

Sjukt smidigt.

Jag har haft en annan fundering också som jag inte kommer ihåg om jag fått svar på men du verkar kunna precis allt.

Just nu har vi tre Macbooks i vårat hushåll, snart även en iMac och en Netbook.

Skulle det gå att göra på något smart sätt så att varje användare speglas på varsin dator, (utom netbook då som har pyttig HD). Alla Macbooksen har 320Gig HD så det finns gott om utrymme. På detta sätt skulle man kunna sätta sig vid valfri dator i hushållet, logg in på sin användare och köra med allt på sin plats. Och om någons personliga dator går sönder eller tappas bort så kan man köra obehindrat från någon annan dator.

Detta vore sjukt genialiskt, eftersom man då ha backup på tre andra datorer hela tiden! Kanske onödigt att spegla alla mp3 bibliotek och nedladdade filmer, men foton, mailkonton och allt sånt är ganska viktigt.

Jag är i vilket fall nöjd med att kunna köra med iMacen som basdator och ligga online mot denna med min netbook. Kanske är det snabbare att köra netboot än att köra med OSX på en långsam SSD disk? Jag vet inte hur hårddisk cacningen fungerar med netboot, kanske kör den allt i RAM istället.

//K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 21:29
Ursprungligen av kebarb:

sjukt najs.

Skulle det gå att göra på något smart sätt så att varje användare speglas på varsin dator
//K

Jag förstår tyvärr inte riktigt vad du menar... Om du kör en Server-lösning så ligger ju alla användare på servern och användarna kan logga in från valfri dator för att komma åt sina filer och inställningar.

Vad du därutöver behöver är en backup av Serverns hårddisk. Om du använder en iMac som server får du koppla in en extern FireWire-hårddisk. För husbehov fungerar sedan Apples egna Timemachine mer än utmärkt som programvara för backup.

Det är möjligt att det går att använda de andra datorerna som backup, men var inte problemet att du hade ont om plats på deras hårddiskar?

Kör hårt!

Det är några Macbooks med 320gig på, sedan vill jag tillföra en liten eller flera netbooks.

En tanke har slagit mig att istället för att krånga med dedikerade backupdiskar och krångliga backuplösningar så borde man göra ett program som automatiskt speglar alla datorerna mellan varandra. Så att det alltid finns en user kopia på varje dator.

Det skulle nog vara sjukt fiffigt i familjer där det finns flera datorer men ingen server. Man skulle då inte behöva ta hänsyn till vilken dator som är vems, eftersom typ alla filer ligger på alla datorer hela tiden. Och om en dator försvinner eller går sönder så går det likabra att använda de andra datorerna.

Jag är dock ganska säker att detta inte går eftersom Apple då skulle få svårt att sälja sin WiFi baserade backupstation

//K

1
Bevaka tråden