Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur städar jag min mac?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 22:34

Hej

Jag tycker min dator börjar bli seg - på vilket sätt städar jag min dator bäst, jag menar finns det något program eller så som rensar datorn på onödiga filer och skräp?

Finns det liknande program eller så som tömmer cachminne mm för firefox och safari?

Var ska jag tömma datorn på onödigt "skit"?

tjingtjong

/kenna

  • Medlem
  • 2008-02-21 01:18

Onyx (Titanium Software) rensar en hel del, men använd det med försiktighet (det är i princip Terminalen fast med grafiskt användargränssnitt). Med OmniDiskSweeper kan du lätt hitta stora filer, och programmet säger ifrån om du försöker ta bort något viktigt.

I OS X är dock rensningar och optimeringar av cachar med mera inbyggda, så i princip ska du inte behöva göra något. Men avinstallation sker inte så bra i Mac OS X, det ligger ofta en hel del filer kvar efter att man har slängt programmet. När man tar bort program kan man med fördel därför använda AppDelete, som tar bort programmet och alla andra filer som är associerade till det.

Ett annat sätt att får fart på burken kan vara att Reparera skivbehörigheter på startskivan via programmet Skivverktyg i Verktygsprogram. Det ser till att programmen återgår i de lägen de hade när de installerades. Det kan också vara så att det har uppstått smärre fel i hårddiskens mjukvarustruktur. Då använder man samma program och reparerar skivan, men först ska du bara kolla den, ingen idé att starta datorn med installationsskivan som startdisk innan det är nödvändigt.

Men kanske viktigast av allt: Mac OS X skickar stora växlingsfiler till hårddisken, och när denna börjar bli för full, då sker detta allt långsammare. Minst en tredjedel av disken bör vara tom, för att detta ska flyta på bra. Gärna ännu mer.

Ja, det var några grejer, lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 10:11

Tack

har du något tips eller vet du någon/några filer eller skräp som bara ligger och tar plats och som man kan slänga?

  • Medlem
  • 2008-02-21 13:33

Nja, det beror på dina behov. Om du har installerat GarageBand och inte använder det, då kan du frigöra flera GB om du tar bort det. Använd AppDelete, så att du säkert får med allt.

Gammal mail

Om man vill slänga gamla mail, som lagrats på datorn, hur gör man då? Var ligger de? Jag har OS X 5.1 och använder mig av Mail-programmet.

Ursprungligen av cosmosp:

Om man vill slänga gamla mail, som lagrats på datorn, hur gör man då? Var ligger de? Jag har OS X 5.1 och använder mig av Mail-programmet.

~/Bibliotek/Mail
Där har du en mapp för respektive konto på datorn och i den hittar du sedan meddelandena. Men du kan lika gärna radera dom genom Mail.app eftersom du har en bättre översikt och kan sortera enligt valfria parametrar där.

Ett jättebra sätt att få en mkt snabbare maskin med väldigt mkt mindre badbollsvisande vid tungt jobb är att köpa mera minne.

Minne är pissbilligt just nu och ett bra sätt att få upp farten.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-02-24 09:34

Finns det något smidigt program som tar bort onödiga delar av OS X-installationen? Ex språkversioner och skrivardrivrutiner? Fler än jag kommer vilja slimma sitt system efter att man upptäcker att 80GB på en MacBook Air inte tar så lång tid att fylla...

Ursprungligen av William N:

Finns det något smidigt program som tar bort onödiga delar av OS X-installationen? Ex språkversioner och skrivardrivrutiner? Fler än jag kommer vilja slimma sitt system efter att man upptäcker att 80GB på en MacBook Air inte tar så lång tid att fylla...

Jag ominstallerade min och valde "Anpassad", då kan du ta bort alla språk, skrivardrivisar etc. Så med bara operativet så har jag nu 73GB istället för 68GB som innan ominstallation.

Jag ids inte ominstallera men är också lite intresserad av hur man kan ta bort onödigt skräp från en 80gb's Air...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-30 14:23

Drivrutiner för skrivare kan man slänga manuellt om man nu inte vill ha dem (minns inte var de ligger för jag har redan slängt mina).

För att ta bort språk man inte vill ha så tipsar jag om Monolingual. Men läs först igenom noga så du inte fördärvar din burk

Monolingual är väldigt bra. rensar bort alla språk du inte vill ha. brukar spara runt 2gb på det. Finns gratis på
Monolingual

Sen använder jag Whas Size
id-design, inc. | Software for Mac OSX
Den visar vad som tar plats på datorn. Tex att iMovie frames tar 400mb och att Alex rösten till datorn (den som pratar om du väljer det under hjälpmedel) tar runt 900mb eller nått liknande. De äldre versionerna av rösterna, som också är förinstalerade tar 10 mb stc och funkar lika bra...

ja, skrivardrivisar måste ju vara oerhört onödigt eftersom de väl ändå följer med den skrivare man faktiskt köper och använder? de skulle jag gärna deleta.

Rösten Alex tar 669mb. Vem använder den?
/System/Library/Speech/Voices/Alex

Jag har bara drivrutiner för min egen skrivare. Om man behöver låna någon annan skrivare är det bara att söka på "driver for ...." tar max 5 minuter. Sparar ett antal gigg på att slänga dem

Stänga av sleep image kan man också göra. datorn sparar ner hela ramen varje gång du stänger den för att skydda vad du har på den om datorn blir av med all ström. Rätt onödigt om man har en bärbar.

macosxhints.com - 10.4: Disable Safe Sleep for faster sleep on lid close

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 03:09
Ursprungligen av schnider:

Stänga av sleep image kan man också göra. datorn sparar ner hela ramen varje gång du stänger den för att skydda vad du har på den om datorn blir av med all ström. Rätt onödigt om man har en bärbar.

Det är ju då det är användbart.

Ursprungligen av acke:

Det är ju då det är användbart.

Kan inte se något motiv till att man ska lägga ut ramminne upp till 6 GB på sin hd om risken finns att batteriet tar slut samtidigt som slleepimagen skrivs eller risken att läshuvudena på hd'n kraschar under skrivning.

Det finns inga skaksensorer i världen som fixar en kontinuerlig skrivning av data upp till 6 GB om man samtidigt trycker ner sin Mac i ryggsäcken - utan att invänta viloläget.

Möjligtvis om man drabbats av alzheimers och inte sparar eller ställer in att projekten man håller på med, ska sparas ner till disken med jämna intervall.
En tramsfunktion som vi kan vara utan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 15:27
Ursprungligen av Matrix:

Kan inte se något motiv till att man ska lägga ut ramminne upp till 6 GB på sin hd om risken finns att batteriet tar slut samtidigt som slleepimagen skrivs eller risken att läshuvudena på hd'n kraschar under skrivning.

Det finns inga skaksensorer i världen som fixar en kontinuerlig skrivning av data upp till 6 GB om man samtidigt trycker ner sin Mac i ryggsäcken - utan att invänta viloläget.

Möjligtvis om man drabbats av alzheimers och inte sparar eller ställer in att projekten man håller på med, ska sparas ner till disken med jämna intervall.
En tramsfunktion som vi kan vara utan...

Jag kommenterar inte om funktionen är bra eller inte utan när den används och inte.

Förövrigt, Application Enhancer borde brinna i helvetet. Har sabbat så många datorer att jag inte förstår varför inte Apple lägger in i installationscriptet att ta bort det innan installation.

Kan jag ta bort Architectures på min MacBook utan att min dator kommer att bli knäpp med Monolingual?:">

Det finns inget liknande program som CrapCleaner till PC fast till Mac..? Har testat de som finns i denna tråd, men fattar ju nada, man måste ju ta bort allt en fil åt gången och jag får även upp mitt iTunes-bibliotek och en massa andra filer som jag VET att jag definitivt inte bör ta bort..

Min MB 2,4 GHz - 4 GB RAM är knappt 3 månader gammal men den är hur seg som helst.. Badbollen dyker upp hela tiden och allt är segt.. Bara att öppna en ny flik i FF tar en evighet och badbollen kommer upp när jag skrollar med musen på internetsidor..

Bara att skriva här är segt (eller att skriva över huvud taget).. Jag börjar skriva, men de syns bara de första 3 bokstäverna, när jag fortsätter skriva händer inget, förän 4 sec senare då allt jag skrivit trillar in på skärmen, ungefär som ljudet som kommer efter bilden i en film..

Vill verkligen inte behöva formatera om min MB redan och behöva ställa om den som jag vill ha den igen.. Måste väl finnas något enklare/bättre sätt..?

Är oerhört tacksam för all hjälp!

Ursprungligen av Pain Reaper:

Det finns inget liknande program som CrapCleaner till PC fast till Mac..? Har testat de som finns i denna tråd, men fattar ju nada, man måste ju ta bort allt en fil åt gången och jag får även upp mitt iTunes-bibliotek och en massa andra filer som jag VET att jag definitivt inte bör ta bort..

Min MB 2,4 GHz - 4 GB RAM är knappt 3 månader gammal men den är hur seg som helst.. Badbollen dyker upp hela tiden och allt är segt.. Bara att öppna en ny flik i FF tar en evighet och badbollen kommer upp när jag skrollar med musen på internetsidor..

Bara att skriva här är segt (eller att skriva över huvud taget).. Jag börjar skriva, men de syns bara de första 3 bokstäverna, när jag fortsätter skriva händer inget, förän 4 sec senare då allt jag skrivit trillar in på skärmen, ungefär som ljudet som kommer efter bilden i en film..

Vill verkligen inte behöva formatera om min MB redan och behöva ställa om den som jag vill ha den igen.. Måste väl finnas något enklare/bättre sätt..?

Är oerhört tacksam för all hjälp!

BÖRJA med att ta fram Aktivitetskontroll och se vilka processer som slukar all kraft.
Vad har du där som äter kraft?

Ser du mkt trafik i Pagein/pageouts ..... ?

Skriv TOP i Terminalen, nedersta raden är antal pages sedan starten och inom parentes per sekund. 20-50 per sekund = trassel

Ursprungligen av Goflorp:

BÖRJA med att ta fram Aktivitetskontroll och se vilka processer som slukar all kraft.
Vad har du där som äter kraft?

Ser du mkt trafik i Pagein/pageouts ..... ?

Skriv TOP i Terminalen, nedersta raden är antal pages sedan starten och inom parentes per sekund. 20-50 per sekund = trassel

"% processer" är nästan ingenting.. Se bifogad bild, de som inte kom med har 0 i "% processer"..

Pagein/pageout vet jag inte vad det är (kan noll om sånt).. Men det visar (0) på båda i Terminal (se bild)..

Fattar inte vad som kan vara fel.. Jag skojar verkligen inte när jag säger att min MB känns som en 5 år gammal dator som använts varje dag utan att rensas en enda gång.. Nu är det så hemskt att jag funderar allvarligt på att skriva ner de programosv som jag använder mig av (så jag minns vilka det är) och kopiera mitt iTunes-bibliotek osv och formatera om datorn totalt..

Känns lite trist bara att det ska behövas bara..

Ursprungligen av Pain Reaper:

"% processer" är nästan ingenting.. Se bifogad bild, de som inte kom med har 0 i "% processer"..
[ATTACH]19790[/ATTACH]

Pagein/pageout vet jag inte vad det är (kan noll om sånt).. Men det visar (0) på båda i Terminal (se bild)..
[ATTACH]19791[/ATTACH]

Fattar inte vad som kan vara fel.. Jag skojar verkligen inte när jag säger att min MB känns som en 5 år gammal dator som använts varje dag utan att rensas en enda gång.. Nu är det så hemskt att jag funderar allvarligt på att skriva ner de programosv som jag använder mig av (så jag minns vilka det är) och kopiera mitt iTunes-bibliotek osv och formatera om datorn totalt..

Känns lite trist bara att det ska behövas bara..

Det ligger ju ett slags virus på din Mac, nämligen ProtectMac.
Hämta ProtectMac - om du inte har skivavbilden kvar och använd avinstalleraren som följer med.
Kör din Mac ett tag och kolla om den fortfarande är lika seg.
En runda i Skivverktyg skadar nog inte heller.
Använd ClamXav om du absolut måste.

Ursprungligen av Matrix:

Det ligger ju ett slags virus på din Mac, nämligen ProtectMac.
Hämta ProtectMac - om du inte har skivavbilden kvar och använd avinstalleraren som följer med.
Kör din Mac ett tag och kolla om den fortfarande är lika seg.
En runda i Skivverktyg skadar nog inte heller.
Använd ClamXav om du absolut måste.

Vad är ProtectMac ? Hmmm??

kollar upp lite

http://www.protectmac.com/antivirus/overview.html

Jamen, där har vi ju det. Du behöver inget Antivirus-skit på din Mac
Det finns inga virus att skydda dig mot.

Vad en snabb titt säger är att du har inte brist på minne.

Har ett minne av att ngt gränssnittsändrarprogram installerar ngt som heter "APE" och att det ställer till en massa skit i sena systemversionen - kan det vara det som syns som processen "aped" - APEDaemon (Daemons är inga virus eller ngt, det är en sorts program som ligger i bakgrunden - helt normalt) Se:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Daemon

Mac os BLIR INTE långsammare av att "användas", det är Windowsvärlden.
Där ramlar en dator sönder i "spontant bitsönderfall" efter sex månader.

Jag har installerat om OS X en enda gång på mina maskiner.

Om det däremot är som så att det mesta är grekiska, kan det vara enklast och snabbast att faktiskt göra som du säger. Installera om - välj "Arkivera & installera" så raderas inte hårddisken.

Du vill inte kännas vid att ha installerat ngt "knepigt"?

Det verkar som att det flyter på lite bättre nu när jag tog bort ProtectMac så som Matrix rekommenderade.. Nu i efterhand så känns det ju inte heller helt osannolikt att det var orsaken heller, det kontrollerade ju varje rörelse och kommando på datorn.. Men varför lägger självaste Apple ut ett sådant program på sin egen hemsida när det till att börja med inte behövs något sådant program till en Mac..?

Jag återkommer med uppdaterad info om en dag eller två när jag använt datorn och märkt om det var detta som var problemet och att det inte ligger mer därtill..

Men det här "aped" som du nämnde, Goflorp, hur tar jag reda på om det är detta "APEDaemon" och hur tar jag sedan bort det i så fall?

ClamXav - Kan det vara något för mig som kör uTorrent på min Mac tro? Eller klarar jag mig utan det kanske?

Jag bockar och bugar för all hjälp jag fått av er grabbar!!!

Senast redigerat 2008-12-27 01:24
Ursprungligen av Pain Reaper:

Det verkar som att det flyter på lite bättre nu när jag tog bort ProtectMac så som Matrix rekommenderade.. Nu i efterhand så känns det ju inte heller helt osannolikt att det var orsaken heller, det kontrollerade ju varje rörelse och kommando på datorn.. Men varför lägger självaste Apple ut ett sådant program på sin egen hemsida när det till att börja med inte behövs något sådant program till en Mac..?

Jag återkommer med uppdaterad info om en dag eller två när jag använt datorn och märkt om det var detta som var problemet och att det inte ligger mer därtill..

Men det här "aped" som du nämnde, Goflorp, hur tar jag reda på om det är detta "APEDaemon" och hur tar jag sedan bort det i så fall?

ClamXav - Kan det vara något för mig som kör uTorrent på min Mac tro? Eller klarar jag mig utan det kanske?

Jag bockar och bugar för all hjälp jag fått av er grabbar!!!

Du behöver INGET AntiVirusprogram till mac - än. Jag kan MÖJLIGEN tänka mig att det kan finnas behov av att scanna igenom filer om man skall skicka filerna till sin egen PC som står 2m bort....

Osäker på om "Application Enhancer" visar sig som "aped" i processer, men enligt Apple så ställer Application Enhancer till det. Det har kommit med i Programvaran för bl a ngn Joystick - det här är ett tag sedan som du hör...

Kolla om du har filen

/System/Library/SystemConfiguration/ApplicationEnhancer.bundle

Om den finns, så följ det som står i Apple dokument:
http://support.apple.com/kb/TS1545?viewlocale=sv_SE

Ursprungligen av Goflorp:

Du behöver INGET AntiVirusprogram till mac - än. Jag kan MÖJLIGEN tänka mig att det kan finnas behov av att scanna igenom filer om man skall skicka filerna till sin egen PC som står 2m bort....

Osäker på om "Application Enhancer" visar sig som "aped" i processer, men enligt Apple så ställer Application Enhancer till det. Det har kommit med i Programvaran för bl a ngn Joystick - det här är ett tag sedan som du hör...

Kolla om du har filen

/System/Library/SystemConfiguration/ApplicationEnhancer.bundle

Om den finns, så följ det som står i Apple dokument:
http://support.apple.com/kb/TS1545?viewlocale=sv_SE

Det låter ju vettigt!
Kollade efter Application Enhancer och se på f*n, i min biblioteksmapp ligger den j*veln längst ner till höger..

Ska följa din länk och ta bort den nu!
Kan även säga redan nu att min MB känns som ny igen efter att jag tog bort ProtectMac:D

Återigen ett stort Tack för all den hjälp jag får!

Testade att starta min MB i enanvändarläge men det står ju att jag ska skriva in kommandona på separata rader, följt av enter..
Jag tolkar det som att jag ska skriva in allt på separata rader och sen trycka på enter, men det går ju inte att hoppa ner till ny rad utan att trycka enter..
Ska testa om det funkar att trycka enter efter varje kommando, men då kommer den ju att utföra varje kommando separat och inte tillsammans som jag uppfattar det att man ska..

Eller är jag ute och cyklar nu, pallar inte installera om OS X på min MB..

Och inte kan man få tag i någon på Apple heller eftersom jag inte betalar en massa pengar för lite support..

Senast redigerat 2008-12-27 15:04

Dåligt formulerat där av Apple, det är så som du säger. Då din dator startar så kan du bara dra mappen till papperskorgen (du kommer bli ombedd om lösenord). Det som apple tipsar om är då man inte kan komma åt Finder.

/Adam

Bevaka tråden