Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar spam-kontrollen i Mail?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur fungerar spam-kontrollen till Mail!?

Filtret verkar vara högst godtyckligt... Hur markerar jag ett brev som spam!?

  • Medlem
  • 2008-02-03 18:52

Klicka på "Skräp" så spammarkeras det som är markerat.

Försök att formulera frågan redan i rubriken, och posta helst i rätt forum.

Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 19:23

Mail lär sig, så det blir bättre med tiden. Jag tycker det funkar bra, till 99%!
Ur Mails hjälp:

Citat:

Mail kan analysera innehållet i inkommande brev och avgöra vilka som troligen är skräppost. Dessa brev färgmarkeras (som förval brunt) i inkorgen.

Om du får brev som har markerats som skräppost eller brev som är skräppost som inte markerats kan du själv markera breven som icke-skräp eller skräp. När du markerar brev uppdaterar Mail skräppostdatabasen. Med tiden identifierar Mail skräppost alltmer korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 17:29

Snor tråden lite.

Hur importerar man det man lärt mail under flera år vad som är skräppost?

Har precis om installerat Leopard och nu är mail.app helt "färskt" igen. Har ju en Timemachine kopia med allt på. Går det att lösa månto?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 21:09

Om du importerar ditt gamla användarkonto från TimeMachine borde inställningarna följa med.

Tydligen ligger skräppostinställningarna i filen ~/Library/Mail/LSMMap2, så du kan ju testa att bara flytta över den. Kan dock kanske ge problem att bara flytta filen mellan olika versioner av OSX, då säkrast använda flyttassistenten.

Detta är ett gammalt tips från Olle: http://www.99.se/mac-os-x/32138-mails-spam-filter.html
och hänvisar till gamla trådar på MacOSXhints:
macosxhints.com - Share or move Mail.app's Junk filter among machines
macosxhints.com - Repair broken junk filters in Mail.app
Har ej testat själv i senare OSX-versioner, rapportera gärna hur det går!

Fler som undrar:
http://www.99.se/apple-programvara/232766-exportera-skr-ppost-adresser-fr-n-mail.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-11 22:13

FANTASTISKT!

Nu återstår det bara att se ifall det fungerade. Gick in i min gamla Tmemachine och hämtade hem filen till skrivbordet och byte ut den rakt av, har Leopard på båda så såg inget problem att bara swifta.

I tiger så skulle filen väga drygt 1.2mb men på min nyinstallerade burk så vägde den 528k och på timemachine så vägde den 324. Hehehe.

Återkommer och ser vad som sker och händer.

Tack för hjälpen,

Mvh T

Fortsätter på denna tråd. Undrar hur det fungerar med skräpfiltret med Mail i Leopard? I Tiger kunde man gå in i skräplådan tillhörandes ett konto och kolla vad som fanns där. Nu kan jag göra det på ett av mina konton - alltså se vad som finns där, men det går inte att se vilka mail som finns där. I skrivande stund ska det finnas 65 mail där men jag ser inga när jag klickar på skräplådan så syns inga.

Detta blir lite lätt problematiskt när man t ex anmält sig till ett nyhetsbrev eller skickat efter en programlicens och detta mail felaktigt sorteras som skräppost.

Vill alltså kunna komma åt de mail som Mail kategoriserat som skräppost. Hur göra?

Ursprungligen av zkirtap:

Vill alltså kunna komma åt de mail som Mail kategoriserat som skräppost. Hur göra?

Klicka på mailet och markera det som "inte skräp" ?!

Ursprungligen av Eclipse:

Hur fungerar spam-kontrollen till Mail!?!?

Tycker det fungerar ypperligt.

Sällan jag får ngt som kommer igenom.

Kan ju bero på mitt konto på .Mac.se - de filtrerar rätt duktigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 21:42

zkirtap: Vad jag minns fungerar visningen av skräppost i 10.4 och 10.5 likadant. Svårt att riktigt förstå vad du ser och inte ser, kanske visa med skärmdump?

Senast redigerat 2008-12-26 22:39
1
Bevaka tråden