Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre webcam i aluminum macbook?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 17:41

Testade precis macbooken och min 13" aluminium-macbook bredvid varandra.
Till att börja med är det mycket mycket brus i bilden med den nya macbooken och när jag tar kort på mig med photobooth blir det så över exponerat att hela ansiktet blir nästan vitt medan fotona på macbooken ser normala ut.
Kan tillägga att det är ganska svagt ljus i rummet.

Upplever ni samma sak? Är det fel på min kamera, eller ska den vara mycket sämre?

Här är ett bildexmpel hur min alu-macbook tar bilder.
http://img176.imageshack.us/img176/563/photo9ph9.jpg

Edit: Lägger till jämförelsen i första tråden så ingen missar det:
Macbook (med "blixt")
http://img155.imageshack.us/img155/9606/photo24aw1.jpg

Macbook alu (utan "blixt")
http://img142.imageshack.us/my.php?i...enblixtft1.jpg

Macbook alu (med "blixt")
http://img214.imageshack.us/my.php?image=photo12ok8.jpg

Senast redigerat 2008-12-26 18:11

Det där är intressant om det blir förändring mellan gamla och nya modeller. Kan du inte pröva i ett ljust rum och ta bilder igen ? Och gärna lägga upp dom här.

OT:
Jag har jämfört min gamla iPod Touch med den nya iPod Touch G2 och det är olika ton på ljuset på dom. Den nya har lite gul-beige ton jämfört med den gamla som ser kritvit ut i jämförelse. Och det är oavsett om jag ändrar ljusstyrkan upp eller ned. Har faktiskt funderat på om det är ett medvetet val för att det är bättre för ögonen när det inte är så himla vitt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 17:52

Har tyvärr inget bra upplyst rum här där jag är nu, men jag har testat tidigare och det beter sig mycket mer normalt, fortfarande något brusigare bild än gamla macbooken skulle jag tro.

Fast min poäng är lite att det är ingen idé att ha skärmen som "blixt" om bilderna blir som den jag länkade till, och därför undrar jag om det blir likadant för er andra i sämre upplysta rum.

Om du skall testa kamera så får du nog börja med att se till att ha rätt belysning i rummet.
Sätt upp ngn testbild, så att den absolut inte rör sig.
Ta sedan bilder på samma avstånd i samma ljus.

Sedan kan du objektivt bedöma det hela.

Photobooth brukar ju dessutom "blixtra" med skärmen (gör den helvit), där kanske du har en del av överexponeringen av nyllet.

Frånsett det så ser du ju riktigt trevlig ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 17:58
Ursprungligen av Goflorp:

Om du skall testa kamera så får du nog börja med att se till att
Photobooth brukar ju dessutom "blixtra" med skärmen (gör den helvit), där kanske du har en del av överexponeringen av nyllet.

Jag är inte ute efter att testa hur bra bild jag kan få med kameran under perfekta förhållanden. Jag undrar om det är något fel på min kamera eftersom den ger usla resultat där den gamla macbooken fungerar hyggligt bra.

Blixt är till för att användas vid svaga ljusförhållanden, om blixten endast förstör bilden finns det ingen anledning att ha den där. Kan tillägga att jag blir överexponerad om jag bara ställer upp skärmen på max och inte använder "blixten", dock inte alls lika mycket.

Ville bara att du skulle göra ett objektkivt test. Annars är det lätt att det blir en massa tyckande i tråden. "Nä, min gamla dasslocket tycker jag atte det var MÖCKE bättre...", "Nähä, för min MBP från 97, den jävlar atte...".

Det blir mycket skitsnack, föga verkstad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 18:10

Okej, här får ni samtliga bilder. För sakens skull har jag låtit båda datorerna belysa mitt ansikte, så det ska vara så lika ljusförhållanden hela tiden.

Macbook (med "blixt")
http://img155.imageshack.us/img155/9606/photo24aw1.jpg

Macbook alu (utan "blixt")
ImageShack - Image Hosting :: ingenblixtft1.jpg

Macbook alu (med "blixt")
ImageShack - Image Hosting :: photo12ok8.jpg

Det vart ju en klar skillnad. Svårt att säga om det beror på felaktig kamera....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 18:17
Ursprungligen av Goflorp:

Det vart ju en klar skillnad. Svårt att säga om det beror på felaktig kamera....

Precis det jag menar kameran är knappast trasig per definition, men jag undrar om alla får så dålig bild som jag får, i halvsvagt ljus. För att göra det lättare för er så har jag datorn en bit ut på knät och det är en 60w lågt hängande taklampa ungefär 1.5m bort.

Prova sök på Apple.com i deras supportforum/artiklar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 19:37
Ursprungligen av Goflorp:

Prova sök på Apple.com i deras supportforum/artiklar.

Finns ingenting, sånär på två inlägg av personer som anser att kvaliten är något lägre, men i gengälld finns det två inlägg med personer som anser kvaliten bättre.

Ja, det var ju skillnad. Den skulle inte jag acceptera.

OT: Det poppar upp spam när man trycker på dina bilder från ImageShack. Inget du kan hjälpa förstås men sådan stör mig i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-28 03:49

Ingen som har lust att ta några bilder med sin aluminium macbook i lite halvdålig belysning eller rent ut av ett mörkt rum?

Håller med om att MacBook alu inte tar så trevliga bilder i Photoboot. De blir blåaktiga och vid dålig belysning utfrätta. Tror inte optiken är sämre utan tror det kan bero på led-belysningen i skärmen som ger ett annat ljus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 23:50
Ursprungligen av jonasbrot:

Håller med om att MacBook alu inte tar så trevliga bilder i Photoboot. De blir blåaktiga och vid dålig belysning utfrätta. Tror inte optiken är sämre utan tror det kan bero på led-belysningen i skärmen som ger ett annat ljus.

Jag har testat att stänga av skärmen och ta foton, de blir överexponerade även då. Skulle troligtvis gå att lösa mycket bättre om det fanns inställningar för kameran.

Ursprungligen av jonasbrot:

Håller med om att MacBook alu inte tar så trevliga bilder i Photoboot. De blir blåaktiga och vid dålig belysning utfrätta. Tror inte optiken är sämre utan tror det kan bero på led-belysningen i skärmen som ger ett annat ljus.

Gah, att man inte lär sig läsa igenom tidigare inlägg bättre... Du hade ju redan sagt det.

Tänk på att MacBook Alu har mycket kraftfullare ljusstyrka, vilket kan innebära att den ger "mer blixt" än den andra. Kan ju vara en mjukvarufix det handlar om.

1
Bevaka tråden