Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJälp min nya extern hårdis fungerar inte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 15:36

Skivverktyg -> Välj disk i vänstra fältet -> Välj radera -> Format: Mac OS Extended (journalförd).

Vill du ha lera partitioner hittar du det under Partitionera

Hej! Jag föjlde de instruktioner ovan men efter några misslikande verkade som att det skulle gå vägen men sedan, håller den på och maller och ingenting händer.

Hårddisen är WD (WESTERN DIGITAL) på en Terabite och var Dos extendet.

Jag vågar inte göra någonting men det händer ingenting och det går inte att klicka på ikonen (som dessutom inte finns på skrivbordet) nu. Snäla någon; hjälp mig!!!

Någon försökte hjälpa mig på en annan tråd men tyvärr funkade inte.

Om n i vill försöka hjälpa mig kan ni titta här:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/46457-hur-omformatera-extern-h-rddisk-lacie.html

Jag är tacksam för ala förslag.

Markera raden som det står WD på (Hårddisken).

Efter detta kan du partitionera den (dela upp den) formattera (radera) den och vid radering väljer du då filsystemet HFS+ (apple Extended journalförd, ej skiftlägeskänslig), klicka dig in på avancerat och välj "Apple GUID partitionstabell" - så kan du få den startbar om du ngn gång i framtiden vill installera ett system på disken.

However; HFS+ funkar på Mac. Skall du (guf förbjude) ha disken till att flytta data mellan PC och Mac måste du välja filsystemet MS-DOS.

However; om du har filsystemet MS-DOS tror jag inte att Time Machine (om du har det igång) fungerar. Du kan inte ha disken till en Time-Machinebackup och jag tror inte heller att du kan backa upp det som ligger på den....

Du kan ju roa dig med att söka på "skivverktyg" osv här i systemet.
Du är inte den förste som sitter med en ny PC-formatterad disk...

Ursprungligen av Pancho:

Någon försökte hjälpa mig på en annan tråd men tyvärr funkade inte.

Dubbelpostning/korspostning är inte tillåtet. Det räcker med den andra tråden. Fortsätt där. Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden