Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tvingas välja mellan "Mac Hjälp" eller Photo Booth Hjälp".

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

När jag väljer Hjälp > Mac Hjälp från Finder menyrad kommer det upp ett fönster med en lista. I listan finns en titel som lyder "Hjälpämnen" med en trekant bredvid som nedfälld visar alternativen "Mac Hjälp" och "Photo Booth Hjälp" under titeln. Sedan får jag dubbelklicka på ett av hjälpavsnitten och så kommer jag till det. Jag ska egentligen komma direkt till Mac Hjälp eftersom jag klickar på Mac Hjälp i Finder-menyn men av någon anledning tvingas jag alltså välja mellan det och Photo Booth Hjälp.

Det konstiga med detta är att jag har haft samma problem förut och nu plötsligt kom det tillbaka, och jag hittar inte någon beskrivning av detta problem på internet! Det jag gjorde förra gången för att lösa problemet var att ringa support och följde instruktioner. Nu är min gratis telefonsupportperiod över och jag ber istället om er hjälp. Jag kommer dock ihåg halva lösningen på problemet: förra gången fick support-killen mig att radera Photo Booths hjälpfil (jag har för mig att det var den filen i alla fall) och sedan starta om datorn. Nu har jag letat i en timme på min dator efter denna fil men hittar den inte någonstans!

Min egentliga fråga handlar alltså om var alla hjälpfiler på datorn finns. Vet någon?

Jag har också en annan fråga. När jag höll på att leta för fullt i en massa mappar i systemet efter hjälpfilen upptäckte jag en massa skräp från gamla borttagna nedladdade program. Beror detta på att jag inte avinstallerade dem på ett riktigt sätt? Hur som helst hittade jag bland annat en mapp som hette "Mozilla" under mappen "Application Support" i "Bibliotek". Jag kommer inte ihåg att jag någonsin har laddat ned Firefox, vilket var det första jag tänkte på när jag såg namnet, vågar jag radera mappen? En annan mapp som jag hittade som jag inte vågade radera var en som hette "MindVision". Ska jag slänga allt (till synes) skräp som jag hittar?

Tack på förhand!

Jag hittade filen tror jag! Jag öppnade .app-filen Photo Booth under "Program" genom att klicka "Visa paketets innehåll". Därefter gick jag Contents > Resources > sv.lproj > PhotoBoothHelp och där fanns en .helpindex-fil som jag raderade. Nu kommer jag direkt till Mac Hjälp i Finder och Photo Booth Hjälp i Photo Booth.

Filen återskapades dock inte vilket jag tyckte var lite konstigt. En annan sak är att jag körde in mina installations-CD-skivor för att jag var rädd att jag hade förlorat viktiga filer när jag höll på att ta bort skräp. Efter att jag installerat om språken kom problemet tillbaka igen! Men nu visste jag ju vad jag skulle göra. Det är alltså just mitt operativsystem det är fel på alltså. Underligt...

Att plocka bort filer lite hipp som happ är ju inte att rekommendera.

Har du kanske photo Booth igång så eftersom det sysn direkt i hjälpen?

Det är väl inte förvånande att den inte kommer tillbaka om du går in i
programpaketet och tar bort den.

Jag är bara rädd för att om du går in och pillar i saker som inte är avsedda för att pillas med så sitter du där snart utan ett fungerande system.

1
Bevaka tråden