Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra n-router med hög throughput?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge kört med en Linksys WRT54GL med Tomato firmware, men då jag nu har 100/100-lina hemma börjar den kännas lite väl stenålder.

Det jag vill ha är en stabil router som stöder draft-N, har gigabit på LAN-portarna (och gärna på WAN-porten utifallatt) och klarar IRL-throughput WAN-LAN på 200Mbit+ (dvs 100Mbit i båda riktningarna samtidigt).

De jag har tittat på är D-Link DIR-655 och Linksys WRVS4400N. Den ena är lite väl dyr och den andra är... eh, en D-Link.

Båda har fått helt ok omdömen vad jag kan se och D-Linken fixar 300Mbit/s throughut och Linksysen klarar 800Mbit/s. Linksys:en har dessutom stöd för VPN, vilket vore en trevlig bonus. Båda har gigabit på alla portar.

Någon som har erfarenheter av dessa, eller har jag missat något smaskigt alternativ? Är D-Linken ok? Är Linksys:en värd sin prislapp?

Jag har en D-Link DIR-655 sedan länge och den spinner som en katt. Nema problema.
D-Link har drabbats av LaCie-syndromet. Alla pratar skit om märket, ändå är det ett av världens mest sålda. År efter år. Jag har alltid haft D-Link (och LaCie-diskar också för den delen) och aldrig någonsin haft problem med stabilitet eller prestanda. Never. Detta gör att jag inte kan uttala mig om andra märken.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har en D-Link DIR-655 sedan länge och den spinner som en katt. Nema problema.
D-Link har drabbats av LaCie-syndromet. Alla pratar skit om märket, ändå är det ett av världens mest sålda. År efter år. Jag har alltid haft D-Link (och LaCie-diskar också för den delen) och aldrig någonsin haft problem med stabilitet eller prestanda. Never. Detta gör att jag inte kan uttala mig om andra märken.

Det förekommer säkert mycket ogrundat skitsnack vad gäller D-Link, men jag har då haft mer problem med D-Link än med både Netgear och Linksys. Sedan finns det säkert guldkorn bland produkterna.

Om jag trodde att allt D-Link gör är skit så hade jag aldrig tagit med 655:an bland mina kandidater

Sen är det roligt att du nämner LaCie; vi har två LaCie-NAS:ar på jobbet som buggar något så fruktansvärt så att de är praktiskt taget oanvändbara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 00:11

Du kan alltid använda http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/ för att se vilken som har bäst throughput, men det säger ju inget om kvaliten.

Ursprungligen av ntity:

Du kan alltid använda http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/ för att se vilken som har bäst throughput, men det säger ju inget om kvaliten.

Exakt. Jo, jag har kollat där, men jag hittade inte Linksysen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 00:15

Personligen hade jag dock byggt något eget, man får bättre funktioner och oftare bättre stabilitet för liknande pris och till en strömförbrukning som är mindre än badrumslampan (<30W på den som jag kör).

Ursprungligen av ntity:

Personligen hade jag dock byggt något eget, man får bättre funktioner och oftare bättre stabilitet för liknande pris och till en strömförbrukning som är mindre än badrumslampan (<30W på den som jag kör).

Vad har du byggt ihop då? Har du någon plocklista på något som inte blir alltför dyrt?

Men jag gissar att man då måste komplettera med en accesspunkt för det trådlösa och en gigabitswitch för det trådade, så min gissning är att det ändå blir minst dubbelt så dyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 13:32
Ursprungligen av staed:

Vad har du byggt ihop då? Har du någon plocklista på något som inte blir alltför dyrt?

Men jag gissar att man då måste komplettera med en accesspunkt för det trådlösa och en gigabitswitch för det trådade, så min gissning är att det ändå blir minst dubbelt så dyrt.

VIA C7 mini-itx, liten disk chassi etc, jag använder en Airport express som AP då det gör lösningen mer modulär vid felsökning, att den sedan även är kopplad till hemmabio anläggningen gör ju inte saken sämre.

Gig-switchar kostar inget idag om man inte behöver management/övervakning vilket man inte behöver i hemmet, alla har någon sådan liggande hemma i en låda, jag har iaf flera

VIAn klarar rätt lätt 100Mbit, har Gigabit interface och ger en massa annat skoj som man kan leka med, ex så har jag klämt ur lite drygt 400Mbit throughput på VPN eftersom den har AES acceleration i hårdvaran

Man kan även göra andra skoj saker som övervakning av den sketna comhem linan så den startar om modemet automatiskt då det strular, agera väckarklocka med internet radio tillsammans med en Logitech squeezebox osv osv

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-12-26 14:06
Ursprungligen av ntity:

VIA C7 mini-itx, liten disk chassi etc, jag använder en Airport express som AP då det gör lösningen mer modulär vid felsökning, att den sedan även är kopplad till hemmabio anläggningen gör ju inte saken sämre.

Gig-switchar kostar inget idag om man inte behöver management/övervakning vilket man inte behöver i hemmet, alla har någon sådan liggande hemma i en låda, jag har iaf flera

VIAn klarar rätt lätt 100Mbit, har Gigabit interface och ger en massa annat skoj som man kan leka med, ex så har jag klämt ur lite drygt 400Mbit throughput på VPN eftersom den har AES acceleration i hårdvaran

Man kan även göra andra skoj saker som övervakning av den sketna comhem linan så den startar om modemet automatiskt då det strular, agera väckarklocka med internet radio tillsammans med en Logitech squeezebox osv osv

Låter som en väldigt jobbig lösning som dessutom resulterar i minst tre (?) separata hårdvaror för att lösa ett väldigt enkelt problem? Själv kör jag med en Airport Extreme, och kan inte annat än varmt rekommendera den.

Ang D-Link så har dom skärpt till sig rejält efter de katastrofala grön-grå apparaterna för några år sedan.

Ursprungligen av scim:

Själv kör jag med en Airport Extreme, och kan inte annat än varmt rekommendera den.

Jag skulle gärna köra med en AP Extreme, men den klarar tyvärr inte den throughput jag vill ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 15:17
Ursprungligen av scim:

Låter som en väldigt jobbig lösning som dessutom resulterar i minst tre (?) separata hårdvaror för att lösa ett väldigt enkelt problem? Själv kör jag med en Airport Extreme, och kan inte annat än varmt rekommendera den.

Ang D-Link så har dom skärpt till sig rejält efter de katastrofala grön-grå apparaterna för några år sedan.

Det är en lösning som är oändligt mer flexibel, felresistent och lättare att underhålla än en allt-i-ett-låda, om problemet du vill lösa är göra om ethernet till wlan, så funkar en APE som enda utrustning utmärkt, var det bara det som jag gjorde så finns det bättre val att göra för pris/hastighet än en APE.

Ursprungligen av staed:

Men bara moderkortet kostar ju minst lika mycket som D-Linken, speciellt om man vill ha ett kort med dubbla ethernet. Och med chassi, Airport Express och gigabitswitch (nej, jag äger faktiskt ingen sån för tillfället) är man ju ändå uppe i bra mycket mer än vad Linksysen kostar. Även om hemmabygget klarar mer så är det svårt att säga att det är samma pris.

Det är som sagt en fråga om pris/funktion om du behöver VPN och annat så finns det inget som slår en "hemmabyggd" lösning vad det gäller pris/funktion, men behöver du bara hastigheten så köp den som har bäst troughput enligt testen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-12-26 15:30
Ursprungligen av ntity:

Det är en lösning som är oändligt mer flexibel, felresistent och lättare att underhålla än en allt-i-ett-låda

Varför skulle den vara mer felresistent? Och lättare att underhålla? Knappast.

Apråpå flexibiliteten, kokar den kaffe också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 21:55
Ursprungligen av scim:

Varför skulle den vara mer felresistent? Och lättare att underhålla? Knappast.

Apråpå flexibiliteten, kokar den kaffe också?

För att komponentfel inte slår ut hela systemet, det är även lättare att byta/uppgradera. Ex. går switchen kopplar jag in en ny på någon minut, jag behöver inte vänta köpa en ny router exempelvis, det går även att koppla runt felande utrustning då de är separata nätelement.

Om du hittar en perkulator som talar IP så går det att lösa skall du se, vore ju smidigt om den slog på klockradion först då kaffet är klart exempelvis.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-12-29 01:40
Ursprungligen av ntity:

För att komponentfel inte slår ut hela systemet, det är även lättare att byta/uppgradera. Ex. går switchen kopplar jag in en ny på någon minut, jag behöver inte vänta köpa en ny router exempelvis, det går även att koppla runt felande utrustning då de är separata nätelement.

Haha, håll dig borta från Thailändska piratkopior så ska du se att switcharna håller längre än att det ska vara ett problem för dig

Behöver jag säga att jag jag aldrig råkat ut för att en router gått sönder? Ja, det ska vara D-linken som åskan tog då, men det var ju bara internetuttaget så den blev egentligen bara förvandlad till en switch, trots att funktionerna inte hade separata nätelement...

Ursprungligen av scim:

Ja, det ska vara D-linken som åskan tog då, men det var ju bara internetuttaget så den blev egentligen bara förvandlad till en switch

Vilken tur då att jag lade en order på en UPS samtidigt som jag köpte min D-Link nu då

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 19:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 08:16
Ursprungligen av scim:

Haha, håll dig borta från Thailändska piratkopior så ska du se att switcharna håller längre än att det ska vara ett problem för dig

Behöver jag säga att jag jag aldrig råkat ut för att en router gått sönder? Ja, det ska vara D-linken som åskan tog då, men det var ju bara internetuttaget så den blev egentligen bara förvandlad till en switch, trots att funktionerna inte hade separata nätelement...

Med drift och felsökning av nätverk som jobb har jag sett nog mycket utrustning gå sönder för att inte lita på allt-i-ett lådorna, dessutom så byter jag gärna vad du tycker är enkelthet mot vad jag anser är enkelhet...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-12-31 11:33
Ursprungligen av ntity:

Med drift och felsökning av nätverk som jobb har jag sett nog mycket utrustning gå sönder för att inte lita på allt-i-ett lådorna, dessutom så byter jag gärna vad du tycker är enkelthet mot vad jag anser är enkelhet...

Det var som jag trodde då, du försöker lösa något helt annat problem än att fixa ett hemmanätverk.

Ursprungligen av ntity:

Det är som sagt en fråga om pris/funktion om du behöver VPN och annat så finns det inget som slår en "hemmabyggd" lösning vad det gäller pris/funktion, men behöver du bara hastigheten så köp den som har bäst troughput enligt testen.

"Behöver" VPN gör jag ju inte, men det vore som sagt en trevlig bonus. Sen är det väl lite väl snävt att säga att det bara är hastigheten jag behöver; man vill ju gärna att utrustningen skall vara stabil också. Och om man kan få några extrafunktioner som bonus så är det väl inte fy skam det heller.

Jag är mycket medveten om att det finns väldigt många fördelar med att bygga själv, jag har kört många *nix-brandväggar genom åren, men den här gången tror jag ändå att det lutar åt en allt-i-ett-lösning.

Ursprungligen av ntity:

VIA C7 mini-itx, liten disk chassi etc, jag använder en Airport express som AP

Men bara moderkortet kostar ju minst lika mycket som D-Linken, speciellt om man vill ha ett kort med dubbla ethernet. Och med chassi, Airport Express och gigabitswitch (nej, jag äger faktiskt ingen sån för tillfället) är man ju ändå uppe i bra mycket mer än vad Linksysen kostar. Även om hemmabygget klarar mer så är det svårt att säga att det är samma pris.

Jag skulle i alla fall avråda från ZyXEL NBG-460N tills vidare. Trots snabba portar och VPN.

Det blev en D-Link DIR-655. Hoppas bara den inte stannar så länge i Ånge på väg upp. Det är alldeles för många helgdagar så här års

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 08:19
Ursprungligen av staed:

Det blev en D-Link DIR-655. Hoppas bara den inte stannar så länge i Ånge på väg upp. Det är alldeles för många helgdagar så här års

Vem köpte du den av?
Hur är dom att göra med?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Vem köpte du den av?
Hur är dom att göra med?

Köpte från Dustin Home (så klart ). Alltid så snabba leveranser som möjligt och bra service. Och de är framförallt mycket bra att ha att göra med vad gäller returer.

Men det finns väl ingen som inte känner till Dustin gissar jag

Fast det testet verkar vara mer än ett år gammalt. Inte för att det händer så sjukt mycket på routermarknaden, men ändå

1
Bevaka tråden