Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna double layer dvd med PowerBook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har en 1,24 GHz PowerBook G4 superdrive och Toast 8 Titanium.
Kan jag bränna double layer dvd med min dator?

Standardmodellen har inte en DL-brännare.
Det gick att få som Built-to-order.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Standardmodellen har inte en DL-brännare.
Det gick att få som Built-to-order.

OK. Jag gjorde ingen Built-to-order vad jag minns... Tog "bara" superdrive och tänkte att det skulle räcka.

kolla "om den här datorn" i applemenyn, sen klicka på mer info, sen skivbränning.
Där står det vad dina brännare klarar.

http://www.everymac.com/systems/apple/powerbook_g4/stats/powerbook_g4_1.25_15.html

Där står inget om att det skulle ha funnits något "BTO"-alternativ. Den levererades med en 2x Superdrive.

Dual Layer-brännare dyker inte upp förrän 1-2 år senare, i 1.67 GHz-modellen.

nån som vill bränna leopard? hehehe (skämt!)

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2008-12-21 19:39
Ursprungligen av Joan Jett:

Hej. Jag har en 1,24 GHz PowerBook G4 superdrive och Toast 8 Titanium.
Kan jag bränna double layer dvd med min dator?

hej alla glada samt resten
angående DL brännaren så fanns det ju inte inbyggt i powerbooken,
men jag testa att boota install filen i skivhanteraren, detta funkade fint,
problemet var ju bara att när man starta om datorn som programmet krävde för att installera det så kan dator ju inte boota från skivhanteraren, men finns det ingen möjlighet att få datorn till att boota från skivhanteraren vid uppstart?

ha D kaga

Senast redigerat 2008-12-21 20:45
Ursprungligen av ztudion:

men jag testa att boota install filen i skivhanteraren, detta funkade fint,

Vilken install-fil?

Ursprungligen av ztudion:

problemet var ju bara att när man starta om datorn som programmet krävde för att installera det så kan dator ju inte boota från skivhanteraren, men finns det ingen möjlighet att få datorn till att boota från skivhanteraren vid uppstart?

Vad menar du med att boota från skivhanteraren?
Om du menar att boota från CD/DVD så håller man ner C-tangenten under uppstarten.

Och slutligen, vad gör den här frågan i en hårdvaru-tråd som handlar om huruvida det finns dual-layer-brännare i en PowerBook?
Har du någon bra motivering, eller ska vi bryta ut frågan till en egen tråd?
Men eftersom jag inte förstår din fråga, så vet jag inte riktigt var jag skulle placera den nya tråden...

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2008-12-22 13:21

ja det handlar ju om ifall man nu inte har DL-brännare så kan man ju kanske finna en annan lösning på det, och då tyckte jag att det passa bra in här

Det är ett skissprogram som designar i 3D som heter Maya.

Ursprungligen av ztudion:

ja det handlar ju om ifall man nu inte har DL-brännare så kan man ju kanske finna en annan lösning på det, och då tyckte jag att det passa bra in här

Det är ett skissprogram som designar i 3D som heter Maya.

Det där förklarade ju inte speciellt mycket...

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att "boota från skivhanteraren".

Och du har alltså försökt klämma in Maya på en enkel-skiva fastän det egentligen kräver en duallayer-skiva? Har jag förstått det rätt?

Du är väl medveten om att allt prat om piratkopiering är förbjudet på 99.se?

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2008-12-25 18:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där förklarade ju inte speciellt mycket...

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med att "boota från skivhanteraren".

Och du har alltså försökt klämma in Maya på en enkel-skiva fastän det egentligen kräver en duallayer-skiva? Har jag förstått det rätt?

Du är väl medveten om att allt prat om piratkopiering är förbjudet på 99.se?

Jag är mycket väl informerad om att information om piratkopior är förbjudet.
Men jag gör backup på alla min originalskivor för att inte ta risken att originalet ska gå i sönder.

Nej jag menar att om man kan göra ISO-fil av originalfiler och mata in det i motsvarande daemontools för pc och boota från det programmet när man startar om sin mac?

Ursprungligen av ztudion:

Nej jag menar att om man kan göra ISO-fil av originalfiler och mata in det i motsvarande daemontools för pc och boota från det programmet när man startar om sin mac?

Du blandar nog ihop ordet "boota" med någonting annat.

Från Wikipedia:
Boot = "...process that starts operating systems when the user turns on a computer system"

Menar du att du vill köra ett program från en image-fil i stället för original-skivan?

Då undrar jag - varför inte installera programmet på hårddisken, så behöver du varken original-skiva eller ISO-fil? Eller kräver det här programmet att man alltid har original-skivan tillgänglig?

Tin Foil Hat ?

1
Bevaka tråden