Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MSN for Mac - Visningsbild?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-08-08 19:14

Hej,

Jag är dagsfärsk på det här med macandet men har en fråga...

När jag ska välja visningsbild i msn messenger så får jag bara ett felmeddelande om att bilden är i ett felaktigt format. Har testat med diverse olika jpeg bilder...

Förslag på lösning?

Inget bra svar tyvärr, men ett tips är att byta till en bättre klient. Kör själv Adium och den är riktigt bra på Mac, lätt att anpassa och smidig

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-08 20:07

Det är nog ett ganska vanligt fel...har själv råkat ut för det i både mac och windows versionen. Men håller med föregående talare om att Adium är bra

instämmer. Adium är det du ska ha

Har samma problem med mitt MSN för Mac.. Kan inte byta visningsbild eller lägga till uttryckssymboler i MSN.. Har bara haft Mac i ca en vecka nu och har ju bara kontakter i MSN o ingen annan klient.. Ska nog testade där Adium och se om det är något.. Har dock läst att det där med filöverföring o sånt knasar sig en del på Mac.. Sant/falskt..?

Jag har försökt med MSN Messenger flera gånger och det går helt klart inte att ändra till en egen visningsbild i den. Så jag har gett upp och slängt ut programmet.

Körde under lång tid Aidum, men senaste uppdateringen har fått min dator att trilla ur fullständigt och den bara hänger sig i Nyckelhanteraren.

Mercury Messenger är ett bra alternativ och stödjer även Video-chat. Lite pilligt att få till utseendet så det är snyggt bara, men det fungerar helt Ok annars.

aMSN Messenger fungerar bra också, och stödjer även detta Video-chat. Men fult är det.

Med alternativa klienter än Microsofts egen så går filöverföringen något långsammare, jag tycker inte detta är ett stort problem och tycker det är överdrivet att kalla det för "knas" bara för att det går lite lite långsammare. Det fungerar ju! Sen förstår jag inte heller vad "och sånt" menas? Tycker allt fungerar...

Men jag kör inget av ovanstående längre. Den lösning som jag har valt nu är helt enkelt iChat, för den är snygg och fungerar. Jag är uppkopplad via Jabber brygga till MSN. Något knöligt att ställa in (för man måste ställa in ett jabber-konto först och sen msn-bryggan), men nu fungerar det finfint. Mina msn-kontakter slängdes upp automatiskt när jag hade fått igång det. Visningsbilder och allt. Jag har inte testat filöverföring än dock, men tror knappast det kommer vara problem - annat än att det blir lite långsammare än via Microsofts egen messenger.

Ursprungligen av Raphael:

J
Men jag kör inget av ovanstående längre. Den lösning som jag har valt nu är helt enkelt iChat, för den är snygg och fungerar. Jag är uppkopplad via Jabber brygga till MSN. Något knöligt att ställa in (för man måste ställa in ett jabber-konto först och sen msn-bryggan), men nu fungerar det finfint. Mina msn-kontakter slängdes upp automatiskt när jag hade fått igång det. Visningsbilder och allt. Jag har inte testat filöverföring än dock, men tror knappast det kommer vara problem - annat än att det blir lite långsammare än via Microsofts egen messenger.

Citat från: iChat to MSN Through Jabber All Forces

Citat:

"The simplicity of having only one IM application is priceless. And although there great Apps that combine the services I prefer the iLife integration of the Apple applications. The only downer is that file transfers are not available through this setup. It would be safe to assume video is neither but I have not tried it myself."

Synd, annars är det en rätt smart ide. Varför kan egentligen inte bara Microsoft porta sin jäkla Windows Live Messenger. (Jag vet att Microsoft inte gör det för att få behålla "lite" användare) Det är väl fanimej enklare än att bygga två helt olika program

Om man gillar iChat, men inte vill koppla in sig på msn via Jabber - så finns ju Proteus. Proteus har ett enormt iChat-inspirerat gränssnitt. Däremot så stödjer inte Proteus video.
Och precis som andra msn-klienter så stödjer Proteus filöverföring och som med andra msn-klienter, förutom Microsofts egen, så går det lite lite långsammare än Messenger for Mac. Fast man kan välja visningsbild.
Proteus är riktigt trevligt och snyggt, om än inte lika konfigurerbart som Adium, aMSN och Mercury.

Ursprungligen av Raphael:

Om man gillar iChat, men inte vill koppla in sig på msn via Jabber - så finns ju Proteus. Proteus har ett enormt iChat-inspirerat gränssnitt. Däremot så stödjer inte Proteus video.
Och precis som andra msn-klienter så stödjer Proteus filöverföring och som med andra msn-klienter, förutom Microsofts egen, så går det lite lite långsammare än Messenger for Mac. Fast man kan välja visningsbild.
Proteus är riktigt trevligt och snyggt, om än inte lika konfigurerbart som Adium, aMSN och Mercury.

Mjo Mac Messenger är ju egentligen ingen höjdare i hastigheter heller Har gått 2 timmar nu för 31mb RAR mapp med foton till ett skolprojekt att komma runt 80/85%. Han som skickar det sitter på en 2mbit lina hos Telia, så det borde gå bra mycket snabbare än vad det gör. Sen funkar det ju inte det med delade mappar heller på Mac Messenger så det är ett rätt taskigt läge

Har även testat Proteus, aMSN och massa andra program, fast går alltid tillbaka till den hederliga ankan kallad Adium.

Många gånger går det fortare att skicka via e-post än via im-klienten...
Det är ju lite lustigt att man kör via im-klienten, eftersom alla ens kontakter har ju en e-post - då det är en av förutsättningarna för att tjänsten ska fungera.

Ursprungligen av Raphael:

Många gånger går det fortare att skicka via e-post än via im-klienten...
Det är ju lite lustigt att man kör via im-klienten, eftersom alla ens kontakter har ju en e-post - då det är en av förutsättningarna för att tjänsten ska fungera.

Sålänge man inte ska göra det via Tele2's e-post då iaf. Hände mig en gång, Låt oss säga att min inkorg var så nersegad så att inga andra mail kom igenom. Var iofs ett tag sen så vet dock inte om det har ändrats nu...

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Sålänge man inte ska göra det via Tele2's e-post då iaf. Hände mig en gång, Låt oss säga att min inkorg var så nersegad så att inga andra mail kom igenom. Var iofs ett tag sen så vet dock inte om det har ändrats nu...

Gmail är ruskigt bra när det gäller att skicka/ta emot filer.. Upp till 7 GB tror jag att man kan skicka/ta emot idag, och det blir mer hela tiden

Ursprungligen av Pain Reaper:

Gmail är ruskigt bra när det gäller att skicka/ta emot filer.. Upp till 7 GB tror jag att man kan skicka/ta emot idag, och det blir mer hela tiden

Yep. Gmail är en riktigt bra mail klient. Synd att de inte har lite mer maildomäner bara, de flesta man vill ha är ju redan upptagna

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Yep. Gmail är en riktigt bra mail klient. Synd att de inte har lite mer maildomäner bara, de flesta man vill ha är ju redan upptagna

Haha mm vet vad du menar.. Har 2 Gmail-adresser och den andra fick ja minsann ändra på trots att den "typ är unik" haha

Launch Messenger, but don't sign-in
Choose the option "Sign in with a different account"
Click "Clear Account History"
Click "Clear History"
Now click Sign-in and enter your credentials again

Har testat Mac Messenger, Mercury och Adium nu och kommer helt klart använda Adium! Så enkelt att använda och göra mer personligt än de andra.. gillar att kunna ha kontakterna snyggt nere i vänstra hörnet

Bild:
MobileMe Gallery

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-24 01:00

Lösning funnen!

Trots att detta är en halvgammal tråd så har jag nu haft samma problem. Dock har jag hittat en lösning! Den senaste versionen verkar ha ett slags problem med visningsbilderna, men pröva tanka hem en tidigare version (i mitt fall 6.0.3). Efter det ska det sedan gå att ladda ner den senaste versionen igen och då få det att funka men tills vidare tänkte i alla fall jag att jag kör med denna version. Nu använder jag den visningsbild jag vill ha utan några problem. Hoppas detta hjälper er! Själv är jag glad och nöjd O:-)

PS, det bästa är ju att avinstallera den senaste versionen, om man nu har den.

http://blog.toonetown.com/2007/12/10-steps-to-multi-protocol-ichat.html

funkar klockrent, mycket bättre än joinedforces...nu har jag msn, icq och gmail i iChat..

Ursprungligen av klarabara:

http://blog.toonetown.com/2007/12/10-steps-to-multi-protocol-ichat.html

funkar klockrent, mycket bättre än joinedforces...nu har jag msn, icq och gmail i iChat..

Provade just den. Verkar funka bra, det jag dock stör mig på är att det verkar krångligt att lägga till kontakter och att man inte kan se avtarer.

För vad det nu är värt kan jag ändra personlig visningsbild i MSN hur lätt som helst. De bilder jag använder har jag sparat från Photoshop, i vad mån det nu spelar roll. JPG-bilder är det också kanske jag ska säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 18:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

För vad det nu är värt kan jag ändra personlig visningsbild i MSN hur lätt som helst. De bilder jag använder har jag sparat från Photoshop, i vad mån det nu spelar roll. JPG-bilder är det också kanske jag ska säga.

Måste bara säga att de flesta format förutom JPG funkar också, hittils har .png, .bmp och jpeg funkar för mig. Bara ett litet inslag..

Hade samma problem men det löste sig med informationen från microsofts supportsida (inklippt nedan). Håller i övrigt med om att msn (och allt annat ms) suger...

Jag kan inte ändra visningsbilden
Orsak: Den mapp som visningsbilden lagras i saknas.
Lösning: Skapa mappen genom att öppna Tidigare konversationer.

1. Logga in i personligt kontoEtt konto på Windows Live-nätverket. Detta innefattar alla e-postadresser som slutar med "@live.com", "@msn.com" och "@hotmail.com". Med ett personligt konto kan du kommunicera med andra kontakter på Windows Live- och Yahoo-nätverken..
2. Klicka på Tidigare konversationer på Visa-menyn.
3. Stäng fönstret Tidigare konversationer.
Du kan nu ändra visningsbilden.

Lösning: Skapa mappen manuellt.

1. Öppna /Användare/användarnamn/Dokument/ i Finder.
2. Klicka på Ny mapp på Arkiv-menyn och skriv sedan Microsoft användardata.
Du kan nu ändra visningsbilden.

Tack! Det funka

det var jobbigt att ändra varenda jabber-adress, det håller jag med om. Men det var inget mot krånglet med psi och att registrera sig på servers och få reklam-meddelanden och ständiga avbrott...

Avatarer? Vad är nu det? För när man kopplar ihop kontakten med en kontakt i adressboken så kan man också välja att ha deras bild? Eller du kanske menar msn-gubben?

1
Bevaka tråden