Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta Transmission

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-14 12:04

För ett tag sedan fick jag problemet att jag inte kan starta Transmission. Det är fortfarande kvar och håller sig kvar trots att jag till och med provar med äldre versioner av programmet. Ikonen studsar några gånger i dockan, men försvinner sedan illa kvickt utan att lämna någon ruta efter sig eller något.

Har även provat att "zappa" bort Transmission med AppZapper och sedan lagt in det igen, utan resultat. Vad kan det vara för fel?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-14 12:48

Skumt! Om du använt AppZapper för att ta bort programmet så antar jag att eventuella config-filer och liknande försvunnit i samband med etta, vilket gör att det inte är där skon klämmer.

Vet inte hur det är i OSX men i linux så kan man köra transmission utan dess GUI (kör transmissioncli i en terminal). Se om problemet kvarstår.

Annars finns det väl en hel del bra klienter till OSX?

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-19 19:42
Ursprungligen av Vaiden:

Vet inte hur det är i OSX men i linux så kan man köra transmission utan dess GUI (kör transmissioncli i en terminal). Se om problemet kvarstår.

Händer ingenting.

Ursprungligen av Sidde:

Om du kan kolla i system eller console-loggen bör programmet generera någon form av felmeddelande. Kan vara något behörighetsproblem eller liknande.

Hur gör jag detta?

För övrigt så kör jag Tiger.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-24 21:35
Ursprungligen av .sheep:

Hur gör jag detta?

Vet inte om du klurat ut det ännu, men gå till Systemmeddelanden och titta under LOGGFILER>~Library/Logs>CrashReporter

Där hamnar alla loggar från applikationer när dom kraschar. Borde finnas massa från transmission, ta den med senast datum, kopiera till en textfil och lägg upp den ska ska vi kanske kunna granska den lite. Brukar stå massvis i transmission loggarna.

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-25 03:03
Ursprungligen av .sheep:

För övrigt så kör jag Tiger.

Men tack hur som helst!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-25 11:05
Ursprungligen av .sheep:

Men tack hur som helst!

Ursäkra mig missade det helt.

//Rob

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-25 14:58
Ursprungligen av Robo-X:

Ursäkra mig missade det helt.

Lugnt! Snabb fråga dock. Måste jag installera alla uppdateringar, räcker det inte med senaste?

Edit: Läste nu att alla förra uppdateringar är inkluderade i den senaste. Bara hålla tummarna för att det funkar nu då.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-14 13:00

Min blev så när jag lade till HUD. Har inte brytt mig om att leta problemet, startade bara xtorrent i stället.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-14 13:25

Kör också Xtorrent. Funkar prima...

Yes!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-14 13:25

Om du kan kolla i system eller console-loggen bör programmet generera någon form av felmeddelande. Kan vara något behörighetsproblem eller liknande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-16 11:55

Utorrent för mac-betan fungerarar riktigt bra sålänge du laddar ner hela torrenten och inte bara delar av den. (väldigt mycket snabbare än transmission)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 12:26

Ni med Transmission problemen kör ni Tiger eller Leopard?

//Rob

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-19 20:53

Gå in i users/användarnamn/library/preferences/ och ta bort org.m0k.transmission.plist
prova starta transmission. Kan kanske hjälpa, kanske inte.

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-22 04:11
Ursprungligen av nllub:

Gå in i users/användarnamn/library/preferences/ och ta bort org.m0k.transmission.plist
prova starta transmission. Kan kanske hjälpa, kanske inte.

Hittade ingen sådan fil. Måste ha tagits bort när jag tog bort Transmission med AppZapper.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-22 11:10

ja det har den nog i i så fall.. Gör ett nytt konto och se om problemet finns där också..

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-22 23:01
Ursprungligen av nllub:

ja det har den nog i i så fall.. Gör ett nytt konto och se om problemet finns där också..

Redan provat. Funkar ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-24 04:09
Ursprungligen av .sheep:

Redan provat. Funkar ej.

Använder du Tiger eller Leopard?

//Rob

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-24 23:25

Tack för att ni hjälper till!

Ursprungligen av Robo-X:

Använder du Tiger eller Leopard?

Jag använder Tiger.

Ursprungligen av gusax840:

Starta transmission från terminalen och se om du får några intressanta felmeddelanden utskrivna. (Det kan mycket väl vara så att du inte får det, men det är ju värt ett försök.)

Jag skrev in det du visade och fick följande meddelande.

dyld: Library not loaded: /usr/lib/libcurl.4.dylib
  Referenced from: /Applications/Transmission.app/Contents/MacOS/Transmission
  Reason: image not found
Trace/BPT trap
Ursprungligen av nllub:

Vet inte om du klurat ut det ännu, men gå till Systemmeddelanden och titta under LOGGFILER>~Library/Logs>CrashReporter

Hittar massvis med meddelanden som det ovan.

Starta transmission från terminalen och se om du får några intressanta felmeddelanden utskrivna. (Det kan mycket väl vara så att du inte får det, men det är ju värt ett försök.)

/Applications/Transmission.app/Contents/MacOS/Transmission
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-25 03:00

Krascherna orsakas pga att libcurl.4.dylib fattas. Installera alla security updates så ska det fungera. Eller så kopiera libcurl.4.dylib från en annan dator som har den senaste versionen.

Hade du svarat tidigare på min fråga så hade du fått svaret tidigare.

God Jul.

//Rob

  • Medlem
  • Berg
  • 2008-12-25 15:22

Nu så! Tack!

1
Bevaka tråden