Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har hänt med socket 479?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet vad som hänt med socket 479? Jag tänkte kolla vad det var för priser på processorer till min mac mini men när jag kollar på dustinhome och på prisjakt så verkar det som att den socketen helt är övergiven av Intel. Är det så? Som sagt, är det någon som vet?

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-12-05 20:08

Vet inte om jag är helt fel ute, men är det inte socket 478 i mini? Isåfall finns det ju ett fåtal CPU:er att välja på, bl.a. 2.4 & 2.5GHz.

Ursprungligen av Dr Bowman:

Är det någon som vet vad som hänt med socket 479? Jag tänkte kolla vad det var för priser på processorer till min mac mini men när jag kollar på dustinhome och på prisjakt så verkar det som att den socketen helt är övergiven av Intel. Är det så? Som sagt, är det någon som vet?

Nja, jag är rätt säker på att det är 479 i minin. Jag bytte själv för ett tag sen och fick bara för mig att kolla om det fanns några nyare och ännu snabbare processorer när jag upptäckte att det inte fanns några alls.

kolla den här tråden

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-12-05 20:32

Mmm..det verkar som om det ska vara 479 som du säger, och den verkar ju inte vara direkt vanligt förekommande idag

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-05 21:31

Det sitter Socket 479 i minin! Jag har själv köpt ny processor och bytt i in egen mini så jag vet.

Det verkar som om socket 479 har fasats ut men vad har den ersatts av?

Jag har en gammal Core Solo om du är intresserad

Tackar som frågar, men jag tror jag avböjer.

Jag kan i alla fall konstatera att det var ganska tur att jag bytte i tid. Nu kan min mini få leva kvar ett tag till, vilket den förmodligen inte fått göra utan den core 2 duo 2,0 jag monterade tidigare.

Frågan är dock vad som kommer att hända med minin? Om dess socket redan är historia lär den ju inte leva länge i sitt nuvarande format. Kommer det en ny version? Eller kommer den att läggas ner? Jag hoppas på det förra, för jag gillar verkligen min mini. Vi får väl se på Expot om en månad.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-08 14:48

Antagligen kommer det en ny sockel för bärbara processorer eller så börjar Apple att löda processorerna i minisarna med precis som i de andra datorerna.

Kanske kommer Minin att försvinna men jag tror att det kommer en mindre och kanske bättre modell som bygger på samma tema, designen på minin är ju åldrad nu så den borde också uppdateras vilket gör att det blir nog bäst att designa om hela skiten, men vad vet jag.

Komplett.se - Intel Socket 479

inWarehouse.se - Intel Socket 479
(samma processor)

Köp INTEL Processorer : hitta de lägsta priserna på INTEL Processorer

Fast de är lite dyra allihop.. Man vill ju gärna hitta en överkomlig 2.4 eller snabbare..

är de fastlödda i imac?

//K

1
Bevaka tråden