Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjlighet att kringgå Philips 37" LCD-TV begränsning till 1024x768 från dator

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ingen aning om var jag ska lägga denna tråd, så fick bli här... Iaf;
Tänkte köpa mig en platt-tv, och har ett problem. Känner inte riktigt för att köpa Full-HD, då jag vet jag kommer köpa ny rejäl riktigt bra platt-tv inom ganska få år (så fort jag e färdig med min utbildning...). Kollat lite på Philips 37", som verkar vettiga för det jag är ute efter. Mitt problem med de är dock att trots att upplösningen på teven är 1366x768, står det i manualer och produktbeskrivning att de typiskt bara max kan ta 1024x768 från en inkopplad dator. Detta är ju väldigt irriterande, då datorn man har är i widescreen, teven widescreen, filmerna på datorn widescreen, och SJÄLVKLART vill man kunna spela 720p-filmer från datorn till teven. Men, som det ser ut kommer man bara kunna få 1024x768 till teven. Finns det något sätt att kringgå detta? Jag menar, kopplar man in en blurayspelare är det ju inga problem att fylla pixlarna på teven "fullt" från den. Förstår inte varför det är så, och dessutom väldigt irriterande. Kollade faktiskt på en 40" Full-HD Philips också, just för att jag gärna vill kunna köra full upplösning från datorn. På just den jag kollade står det dock samma grej! Från dator gäller max 1024x768, men från blueray etc så går det fint med 1080p. Som sagt, någon som kan hjälpa mig förstå detta bättre, om det finns någon möjlighet att kringgå osv. Har en iMac 20" med DVI-utgång. (Har alltså inget att göra med att jag ska köra via VGA-sladd eller så, utan denna upplösning gäller tydligen också för DVI/HDMI.

Senast redigerat 2008-12-24 11:04

Jag använder HDMI och har stor frihet att välja upplösning (se bild- gäller toshiba HD ready). Jag kör 1080i. Jag tror det har att göra med just vilken port du använder.

Flyttade tråden från "Allt om Mac" till "Bildskärmar och grafikkort".

/Mod

Senast redigerat 2008-12-25 15:54
Ursprungligen av elsevero:

Jag använder HDMI och har stor frihet att välja upplösning (se bild- gäller toshiba HD ready). Jag kör 1080i. Jag tror det har att göra med just vilken port du använder.

Teven i fråga har 3 HDMI-ingångar, men som jag fattat det så måste man välja typ "PC" från AV-knappen när man kopplar in datorn, och då står det att man max kan få 1024x768. Din skärmdump där ser ju dock väldigt fin ut, precis så jag vill ha det (1280x720 låter ju som en perfa upplösning att köra till en HDready teve)

På min TV om jag väljer PC från AV-knappen då ska den visa signalen från VGA porten. Jag har 2 HDMI ingångar när jag kopplar datorn och väljer rätt HDMI kanal så ställer båda om automatiskt.

Sen måste jag säga att jag får aldrig 100 % användning av hela TV-ytan oavsett upplösning. När man väljer "Overscan" så används hela ytan så tappar man kanterna i bilden. Jag måste säga att i Windows (via Bootcamp) får jag perfekt resultat av motsvarande overscan funktionen.

Senast redigerat 2008-12-24 12:02

Ok, det SKULLE ju kunna tänkas vara så att det som står under "datorformat som stöds" menas bara helt enkelt vara om man kopplad in med VGA-sladd, medans det funkar fint om man kopplar via HDMI.
elsevero> Vad menar du med "så ställer båda om automatiskt"?

Är med på att jag inte kanske kommer kunna få perfekt pixelmapping eller vad det heter, men bara tråkigt om man inte skulle kunna få mer än 1024x768 på en LCD-TV som har 1366x768..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-24 22:47

Jag har inga problem att se med 1366x768 upplösning från min bärbara Intel-Mac via tevens VGA-anslutningen (PC-ingång så kallas hos försäljarna).
Kom ihåg att flat-teven är numera en dator med stor skärm !
Alltså LCD med inbyggd dator ! De flesta tänker inte så !

Därför tror jag någonstans där din teven inte kan hantera detta format ingången från dator ? Har du köpt billigt okänd teven? Allt är digitalt numera och man bör hålla till kända märket som har senaste funktioner.

Löste det så att jag köpte en Samsung 40" 5-serie Full-HD, så nu ska det nog gå fint att koppla in datorn

Jag menar bara att datorn ställer om sin skärm så att det blir delad bild (inte skärmavbild) och sedan och TV känner igen signalen från datorn precis som den känner igen signalen från DVDn.

Bara för sakens skull: när det står angivet att en LCD-tv har begränsad upplösning för dator så gäller detta uteslutande VGA-ingången. Inte HDMI (även om det ibland händer att en lite sämre tv med tre HDMI-ingångar kan ha begränsningar på den tredje).

1
Bevaka tråden