Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99.se skapar trasiga cookies i Safari

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag ska öppna er sida med Safari får jag följande felmeddelande

"Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.
Size of a request header field exceeds server limit." och en hel radda med obegripliga siffer- och bokstavskombinationer. Vad har hänt?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2008-12-21 12:25

Använd Mozilla Firefox! Det är grymt smidigt och bra och fungerar till alla operativ system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 13:11

kjosen > Fast man kanske vill lösa problemet istället för att gå runt det.
Pappa > Du måste ge oss mer info om du vill att vi ska hjälpa dig.
Vad har du Mac OS X version och vad för version av Safari? Kanske obegripligt för dig men för någon här kan det räcka för att klura ut ditt problem.

När började det hända?

Har du återställt Safari under programmenyn?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-21 13:14

Aldrig sett problemet tidigare
Men du kan testa att rensa cookies.

Preferences i Safari. Det öppnas genom Kringla + ,
Under fliken Säkerhet/Security

Tryck på Show Cookies/Visa kakor eller vad översättningen nu kan vara.
Skriv in i sökrutan längst upp "99.se" och markera alla fält som kommer upp och välj remove/ta bort.

Sedan testar du att besöka sidan igen.

Och kjosen, ett konstruktivt förslag må det vara, men jag skulle inte säga att det är en bra lösning

Jag tror Sidde är inne på rätt spår, om man googlar felmeddelandet kan man läsa att verkar kunna bero på att man har väldigt många kakor/cookies i sin webbläsare och en rensning kan fixa det. Vet inte om det hjälper i detta fall, men det är ju värt ett försök.

Och sen är det 99mac och inte mac99, om jag får be...

Fixat...

...på två röda. Jag körde Återställ Safari. Otroligt att jag inte tänkt på det innan, men tack alla ni som tipsade. 99mac...jag lovar att aldrig skriva fel igen

  • Medlem
  • 2008-12-22 12:06
Ursprungligen av Adrian B:

Och sen är det 99mac och inte mac99, om jag får be...

Hrm...
Ändrar rubriken och kommer ihåg att det heter 99.se...

  • Medlem
  • 2008-12-22 12:04

Jag flyttat tråden till Feedback trots att det är ett Safariproblem. Något har hänt med siten de senaste dagarna som gör att jag när som helst kan provocera fram trasiga cookies. PP måste ha hittat ett annat hål (eftersom mitt kommer fram efter en adminmanöver).

Alla cookies går sönder så det räcker inte med att kasta en enstaka. Å andra sidan måste man inte återställa hela Safari.

Teknikerna (Martin, Martin och Arvid) har fått loggar av mig.

Firefox verkar inte drabbas på samma sätt.

  • Medlem
  • 2008-12-22 12:11

Låter som en serverinställning på hur långa headers man tar emot, och då kan den ha ändrat sig. Dvs någon konfigurationsmojäng för webservern.

Hm, vi har inte ändrat någon konfiguration de senaste dagarna (så vitt jag vet). Får undersöka saken närmare.

/M

  • Medlem
  • 2008-12-22 13:03

En del saker har ändrats i vB. Jag har märkt att ordningen är en annan i jumpmenyn för de olika forumen. Men det borde kanske inte påverka detta.

  • Medlem
  • 2008-12-22 13:03

Kan iofs vara så att kakorna eller något annat i headrarna har blivit större. Så här i juletider så har de väl gått hårt åt julmaten och tjockat till sig.

Jag kapar tråden lite, men jag tror att min fråga beror på ett kak-problem. Om jag går in på 99.se (automatiskt inloggad) och väljer "Nya inlägg" så fungerar det som det ska. Alla nya inlägg, oavsett forum, dyker upp.

Mitt problem är lite svårt att förklara, men följande scenario kan inträffa.

1. Jag läser ett inlägg på 99.se/musik och stänger Safari-fönstret när jag är klar (utan att avsluta Safari).
2. Jag surfar runt på andra sidor. (utan att ha avslutat Safari)
3. Jag återkommer till 99.se och väljer "Nya inlägg", då visas bara nya inlägg ifrån den forumdel jag senast besökte.

Lösningen är att avsluta Safari, starta om Safari och sedan gå in på 99.se igen, söka fram "Nya inlägg", och då visas alla nya inlägg från samtliga forumdelar.

Jag har rensat cookies utan att det blir någon skillnad. Mitt problem är inte speciellt störande så detta är mer en upplysning än ett krav på en fix.

Ursprungligen av Pappa Peugeot:

Hej!

När jag ska öppna er sida med Safari får jag följande felmeddelande

"Bad Request
Your browser sent a request that this server could not understand.
Size of a request header field exceeds server limit." och en hel radda med obegripliga siffer- och bokstavskombinationer. Vad har hänt?

Jag skrev om samma problem - efter senaste OSX /Safari uppdateringen den 16 december- inlägg #61|61
Återställ Safari - allt utom bokmärken och ev. lösenord. Har aldrig hänt sedan dess.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-22 22:15

Jag blev just utestängd från 99.se p.g.a. trasiga cookies. Jag raderade några misstänkta seesion-cookies från 99.se och sen kom jag in igen.

Hm.. jag har problem med cookies på fler siter än 99mac. Kan det inte vara något som gått åt pipan i och med 10.5.6 uppdateringen?

/M

  • Medlem
  • 2008-12-23 11:00

Jag är inte drabbad nån annan stans, men det verkar ju inte otroligt...

1
Bevaka tråden