Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart (löst: RAID-kort orsaken)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-22 11:28

Sitter med en ny Mac Pro som är bestyckad med raid kort och fyra x 1 TB diskar, konfigurereade i en raid 5'a. När jag ska starta upp datorn tar det närmare fem minuter innan "äpplet" dyker upp och själva bootprocessen sätter igång. Under denna tid visas bara en blank, grå skärmbild... Är detta normalt?

  • Medlem
  • 2008-12-22 11:39

Kolla vilken startskiva du har i Systeminställningarna. Den kanske letar efter en nätverksvolym eller en skiva du inte längre har kvar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-22 13:38

Det är rätt startskiva som är angiven där... Av erfarenhet från servervärlden vet jag att raidkort kan ta lite extra tid i anspråk för att starta upp alla diskar etc. - Men fem minuter... Det känns inte riktigt rätt!

Kan du hitta ngt i loggarna?

Har du ngn enhet du kan tänka dig som "Time-outar"? Datorn står och väntar på någon klarsignal och den kommer aldrig, efter en viss väntan går datorn vidare.

Plocka ur alla anslutna saker på USB, bara för att kunna utesluta dem...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-22 18:27

Vad är det för raidkort?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-23 09:39

Lyckas inte hitta nå't relevant i någon av loggarna. Har testat att koppla ur alla USB- och Firewire-enheter, men datorn beter sig likadant ändå

När jag kikar närmare på raidkortet (Apple's eget) i Raid Utility ser jag att status för batteriet ändras till conditioning efter omstart (återgår dock till charged efter några timmar). Vad kan detta betyda?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-23 09:50

Om du har batteribackup på raidkortet så behöver det laddas fullt, sen testas det genom att laddas ur för att se hur lång tid det tar och slutligen laddas det fullt igen. Under tiden stängs cachen av och allt går som sirap. Det kan ta ett dygn ungefär.

Kanske håller raid-kortet på att bygga upp indexpå diskarna i bakgrunden, då går det ytterliggare lite långsammare tills det är klart.

Sen är ju inte RAID-5 det snabbast heller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-23 10:35

Det som är konstigt är att batteriet återgår till conditioning efter omstart när det precis innan står som charged (det borde ju vara fulladdat då).

Sedan vill jag bara klargöra att det endast är uppstarten/initieringen som är långsam. När man väl är inne i systemet går allt som smort...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-23 10:45
Ursprungligen av lensv:

Det som är konstigt är att batteriet återgår till conditioning efter omstart när det precis innan står som charged (det borde ju vara fulladdat då).

Nu vet jag inte exakt hur Apples-raidkontroller beter sig men dom flesta andra märken kräver att maskinen är i gång för att batteritester och indexering av diskarna ska fungera.

Låt bli att starta om tills allt är klart och ser hur det fungerar efter det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-23 13:52

Frågan är hur man vet när "allt är klart"...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-01-26 09:02

Tänkte bara uppdatera den här tråden och meddela att det var raidkortet som var defekt. Jag lämnade in burken på serviceverksta'n och fick kortet utbytt på garantin... Efter bytet funkar allt som det ska igen

1
Bevaka tråden