Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska fläktarna i Mac Pro (2008) arbeta även i viloläge?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 01:40

Jag har en Mac Pro (2008).

Ska det vara så att fläktarna ska arbeta hela tiden även när datorn är i viloläge? Om inte vad kan jag göra åt det?

Mvh
Anders

Alltså, jag tror det är okej. Min gamla PC gick på med full fläkt hela tiden, från start till slut. Även viloläget gick de under. Tre år senare o datorn används inte lika mycket längre (pga macbookxD) men fläktarna snurrar fortfarande

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 18:21

Undra om det inte var så med min gamla PC också, när du skriver om det.

Är det ingen som äger en Mac Pro som kan skriva ifall det är så med deras maskin?

Mvh
Anders

Fläktarna går väl om behov finns ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 19:43

Men finns det ett behov när datorn går ner i viloläge? Vad är det som alstrar värme som gör att fläktarna går.

Jag brukar ibland ladda ner saker från nätet och då går väl hårddisken eftersom den måste skriva. Men inget annat är det ju som jobbar. Jag tänker på natten när jag sover.

Stör det då?

Här i huset finns ett antal datorer, inga stängs nånsin av.

Provat resetta SMU ? Hur man gör varierar med modell.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 20:05

Stör gör det inte.

Datorerna som du själv har, går fläktarna när dom är i viloläge?

Resetta SMU, vet inte vad det betyder eller hur man gör?

vete tusan om fläktarna går. Det finns alltid bakgrundsljud från t ex ventilation och själv är man ju lätt lomhörd..

Men kolla det här. Det heter SMC, inte SMU som jag sa när det är den maskinen:

http://support.apple.com/kb/HT1806?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 20:17

Nej, i vila skall ingenting vara igång utom den pulserande lysdioden som indikerar vila. Hårddiskar, fläktar (inklusive de på grafikkort), skärm, allt ska slås av och datorn skall vara helt tyst.

Jag har en Mac Pro som är några veckor gammal och den är helt tyst i vila.

Ring Apple.

Ursprungligen av marf:

Nej, i vila skall ingenting vara igång utom den pulserande lysdioden som indikerar vila. Hårddiskar, fläktar (inklusive de på grafikkort), skärm, allt ska slås av och datorn skall vara helt tyst.

Jag har en Mac Pro som är några veckor gammal och den är helt tyst i vila.

Ring Apple.

Man kan ju prova resetta SMC först...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 20:21

Tack ska ni ha för hjälpen. Ska kolla upp detta.

Mvh
Anders

Ja, fläktarna arbetar även när datorn har låg aktivitet. De stannar aldrig helt.

Ladda gärna ner den här widgeten:
http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html

...och berätta hur snabbt dina fläktar egentligen snurrar, så kan vi lättare tala om huruvida det är normal eller onormal fläkt-aktivitet.

I min MacPro ligger CPU-temperaturen just nu på 34 grader, och då snurrar CPU-fläkten med 499 rpm vilket knappt är hörbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 21:29

Hej Jesper!

Jag har 32-34 grader och 499 rpm. Men du är säker på att fläktarna aldrig stannar av? Varför är det så när datorn är i vila, vad är det som dom ska kyla?

Datorn är ju fortf igång och utvecklar värme även om den är i vila.
Visst är det långt ifrån de energimängde som gäller när allt är på, men det är ändå ett antal watt som skall kylas bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 11:02

Förlåt min okunskap, vad tusan snackar ni om?

Menar ni när datorn är obelastad men fortfarande igång, eller menar ni när man satt datorn i vila genom att välja (på ett engelskt operativsystem) alternativet "Sleep" under äpplet i menyn?

Min Mac Pro har naturligtvis alla fläktar igång när datorn är på fast obelastad. Nätaggregatet jobbar ju fortfarande och förser hårddiskar, diverse kort, utgångar m.m. med ström så det blir varmt och måste kylas antar jag.

Alla fläktar är naturligtvis av när jag sätter datorn i vila (sleep).

Är det bara jag som är förvirrad? Är det julefriden som mjukar upp min hjärna? Eller är det allt luktande på glöggen?

Ursprungligen av marf:

Menar ni när datorn är obelastad men fortfarande igång, eller menar ni när man satt datorn i vila

Ursäkta om jag bidragit till förvirringen.

Men enligt min mening är det så självklart att fläktar m.m. är avstängda när datorn är i vila, så jag tog för givet att detta handlade om "igång men obelastad". Och jag svarade utifrån det.

Men tydligen menade frågeställaren när datorn är i vila. Och om hans fläktar snurrar även då, så är det nog något fel.

Senast redigerat 2008-12-22 18:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-22 16:10

Hej marf!

Det jag menar är när jag har varit ifrån datorn i x minuter. Då vill jag att den ska gå ner i vila och det gör den efter 15 minuter i mitt fall.

Missuppfattade rätt bra här med.

Men, om man sätter datorn i viloläge (sleep) så
måste väl den befintliga värmen kylas bort först.
Eller?

Jmfr på en bil, stänga av tändningen i juli och
fläkten (elektriska) går en bra stund.

Det kan ju vara det som händer trådskaparen.
Vad händer efter 10 min?

Eller är det så att fläktarna skall dö i samma sekund
som maskinen sätts i viloläge?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-22 19:39

Hej igen!

När jag själv väljer vila(sleep) då stängs allt av.

Men det är inte det jag menar med att datorn går i viloläge.

Vad jag menar är följande. Jag surfar på nätet. Reser mig upp och går iväg från datorn. 15 minuter senare så sätts datorn i vila (systeminställningar-strömsparare-vila) för att spara ström. Nu undrar jag som tidigare. Går fläktarna även när datorn går i vila.

Mvh
Anders

Vila och Sleep är samma sak!
Är du säker på att det inte är skärmen som du sätter i vila?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-22 20:43

Jag har 2 valmöjligheten när jag går till systeminställningar-strömsparare-vila:

1 Sätt datorn i vila när den varit inaktiv i: Här har jag valt 15 min

2 Sätt skärmen eller skärmarna i vila när datorn inte har använts på: Här har jag valt 15 min.

Sedan kan man kryssa i ifall man vill att hårddiskarna ska gå i vila när det är möjligt.

1
Bevaka tråden