Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swithcer provar iBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 01:28

Hej nu har jag altså för första gången i mitt liv värkligen provar en iBook med OSX. Som PC gubbe har jag alltiv varit atraherad av Mac platformen, ni hadde mus coh fönster när jag hadde jag c:\ och tangentbord med din kontakt (samma som man hittade på kassettspelare ):). Jag gjorde windows 95 så snarlikt MacOS 8 man bara kunde på den tiden med diverse program teman och hex editeringar av user.exe. När iMacen kom så kikade jag lite extra på platformen men OS 8 / 9 var aldrig nått för mig, det så ok ut men var aldeles för skört. När OSX kom så hadde jag redan tytt til Linux i perioder och nu hadde jag ingen hållbar anledning att inte "switcha". Nämde jag att jag kollat på varje keynote i sann tro sedan 2000 eller när Apple började webcasta dem?

Men tiden gikk och nya pc'ar införskaffades och nu sitter jag här på min pc, som skal bytas ut.

Men hurpass smart är det och skaffa en iBook idag? Min Dell Inspiron 4150 har ju många saker som talar för sig, men vikten och storleken förstör det mästa. En iBook eller 12" Powerbook vore perfekt.

Jag måste var ärlig och berätta att OSX var ganska ovant i början, menyraden i toppen av skärmen är ok, det vänjer man sig vid fort. Men att man inte stänger ett program när man stänger sista fönstret är lite ovant. (nostalgi: Win 3.1 som 6 åring.. uff)Men sånna saker går sig til, mitt egentliga dilemma är at jag inte har de 17000 Nok ++ som skal til för en 12" Powerbook så jag vill gärna ta en genväg, eller vill jag det?

Tyckte att iBooken (600 MHz (den som kom innan den med Radeon 7500) 384 MB ram och 16 MB grafik (QE aktiverat, sltså jag snackar endast om > Jaguar )) fungerade ganska bra. Gillade inte at det hakkar så när man ändrar storlek för fönster, tendensen finns i windows också men är inte lika påtagande. Surfade lite med Safari och det gikk efter all förväntning, saknade PgUP / PgDOWN som egna knappar och möjlighet att markera ord för ord som med Shift och Ctrl i Windows. Kunde inte heller kominationen för Del (forward delete) men den fins ju där, blir jag för depserat får jag mappa F12 til det eller nått.

De värkliga problemen kom när jag körde mail, MSN, Safari och skulle starta Word. Det var slött, när jag äntligen blev innsläppt i word så kunde jag skriva flera linjer med text innan denna dök upp på skärmen (det kändes iaf. så, var nog bara en halv linje men ändå..). Så blev det en himla massa fönster på den lilla 1024 skärmen. Trögheten var nog det som jag irriterade mig mest över. Annars var det mist en musknapp för lite men det är nog inte nånon nyhet, tror att alla pc folk tycker att det är lite knepigt. Kan man skaffa en iBook idag och ha en bra dator i lika många år som min eksiserande pc? (Dellen nämd ovanför med 1.8 GHz P IV mobile och 256MB ram). Att det kom en 12" powerbook betyder att om Apple skal gjöra nått bra med iBooken så måste de också gjöra nogot med Powerbooken, folk går efter MHz och nu är det bara 67 mellan de (og ett G). Men en 900 MHz iBook skulle ju dra fokus från Powerbooken som man precis har fått ut, även om den var landerad för tre månader sedan. Altså detta blev lite surrigt, men jag håppas ni kna hjälpa mig.

PS. Saknar alla Jeff Goldblum reklamerna för orginal iMac'en nogon som har de? Posta link här, de är underbara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av beh
Tyckte att iBooken (600 MHz (den som kom innan den med Radeon 7500) 384 MB ram och 16 MB grafik (QE aktiverat, sltså jag snackar endast om > Jaguar )) fungerade ganska bra. Gillade inte at det hakkar så när man ändrar storlek för fönster, tendensen finns i windows också men är inte lika påtagande. Surfade lite med Safari och det gikk efter all förväntning, saknade PgUP / PgDOWN som egna knappar och möjlighet att markera ord för ord som med Shift och Ctrl i Windows. Kunde inte heller kominationen för Del (forward delete) men den fins ju där, blir jag för depserat får jag mappa F12 til det eller nått.

Ok, så här är det. Allt som har med att markera ord och liknande är smidigare på macen. Själv sliter jag alltid mitt hår när jag sitter vid en pece för att det är så begränsat med motsvarande funktioner som är vardagsmat på macen.

Ok, here we go: PgUp/Down har du om du håller in fn-knappen (tasten) länst till vänster på tangentbordet och trycker pil upp/ner. Samma sak med Del - fn + backspace.

Vill du markera ord för ord håller du inne alt samt shift och stegar framåt eller bakåt med piltangenterna. Vill du markera till radens slut håller du istället in command/äpple + shift (+ pil höger/vänster). Samma sak gäller om du är i en textbox, fast då kan du dessutom hoppa först/sist genom att bara trycka pil upp/ner. Hoppa till nästa textbox gör du med tab och till föregående med shift + tab.

Du markerar ett ord med musen genom att dubbelklicka på det, håller du musknappen nertryckt efter dubbelklick kan du markera ord för ord genom att dra med musen över meningen. Trippelklick markerar hela raden och håller du musknappen ner kan du fortsätta markera rad för rad.

Vad är mer bra att kunna? Äpple + tab för att rotera program samt äpple + < för att rotera fönster i det program du har aktivt. Lägger du till shift till dessa kommandon roterar du åt andra hållet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av beh
... folk går efter MHz...

... och jag har en cykel med 28" hjul

fast alla vet att macosx är slött...

precis som killen skriver, word segar... försök själv att trycka på ljud/upp/ner-knapparna på tangentbordet på en ibook... det tar typ flera sekunder för datorn att fatta.

otroligt.

/f

iBook 600MHz och Mac OS X är ingen jättetrevlig upplevelse, mycket riktigt... Men med 667MHz G4 och snabbare, då tycker jag det rullar på fint.

Visst är OS X fortfarande segt på sina ställen.
Det tycker även jag som har en 867 MHz G4 "Quicksilver" med 512 MB RAM.

Håller tummarna för nästa OS X version (Panther).

Det finns en hel del optimeringar kvar att göra och det verkar även som om så kommer att ske (enligt rykten på vida världen webben).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 08:10

Tackar så mycket för alla svar. Får nog vänta till 23-27 Juni och se vad för smaskens saker som kommer då. Men vänta lite, då måste jag ju vänta på at de skal få inn maskinerna i norden en gång til.
Jaja, håppas Apple ger valuta för väntningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
fast alla vet att macosx är slött...

precis som killen skriver, word segar... försök själv att trycka på ljud/upp/ner-knapparna på tangentbordet på en ibook... det tar typ flera sekunder för datorn att fatta.

otroligt.

/f

Visst, word är segt, men det är snarare pyttemjuks fel. Om de bara skrev bättre kod skulle word kunna bli riktigt rappt. Jämför gärna InDesign 2.0 -> 2.01 samt Dreamweaver 6 -> 6.1. Två program som blev avsevärt mycket snabbare genom en mjukvaruuppdatering (testat på pismo 500 samt iBook 12" 700).

  • Medlem
  • 2003-04-02 10:02

Indesign är ju också sjukt segt. Med risk för att låta som en gammal sur gubbe säger jag; vänta på Quark. I dagsläget föredrar jag att jobba med Quark i Classic-läge framför Indesign.

Tänk om Adobe hade lagt krut på att optimera sina program, istället för att lägga in meningslösa funktioner.

Ett tips för alla som vill kolla hur segt Illustrator är: Lägg in massor med "fyllningar" i färgpaletten, de finns på CD:n. Färgpaletten blir HELT oanvändbar.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-02 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
fast alla vet att macosx är slött...

precis som killen skriver, word segar... försök själv att trycka på ljud/upp/ner-knapparna på tangentbordet på en ibook... det tar typ flera sekunder för datorn att fatta.

otroligt.

/f

Kommentarer om Word lämnar jag där hän...
Volymknapparna: Jo. Det är segt.
Snabbare går det om man i ljudinställningarna stänger av "Spela återkopplingsljud när volymtangenterna trycks ner".

Scooterbabe:
Bra info! Har arbetat med Mac i ... 13 år, men hade inte koll på allt detta. Tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Scooterbabe:
Bra info! Har arbetat med Mac i ... 13 år, men hade inte koll på allt detta. Tack!

Keine Ursache! Är man tangentbords/kortkommandonörd är man...

384 mb är för lite ram-minne för att saker och ting ska flyta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-06 17:04

Det lutar mer och mer mot en iBook, verkar som om Apple har lite små problem med Rev A. i alla serier. Om jag srapar ihop til en PowerBook då får inte något gå snett, det skulle både jag och Apple förlora på. Vet inte om jag kommer att vänta til sommaren, vi får se.

Tackar alla en gång till för diverse svar

  • Medlem
  • 2003-04-06 17:26
Citat:

PS. Saknar alla Jeff Goldblum reklamerna för orginal iMac'en nogon som har de? Posta link här, de är underbara.

titta här

1
Bevaka tråden