Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extreme 11n + express 11g

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-21 20:01

Funderar på att förlänga mitt nuvarande trådlösa nät (Airport Extreme) med en Airport Express.
Nu körs Extreme:n i 11g läge pga. Nintendo Wii, iPhone m.m. men skulle såklart vilja köra det i 11n då jag vill köra min iMac trådlöst och streama 1080p m.m. Då man tydligen inte kan få det bästa av 2 världar funderar jag på att köpa en Airport Express som skall agera WDS gentemot Exteme:n. Frågan är ju bara om man man köra Extreme:n i 11n och Express i 11g i WDS konfiguration?

Extreme (och alla andra 802.11n-accesspunkter, med eller utan inbyggda routers) klarar ju av "Mixed mode"; bägge standardena samtidigt alltså. Du får då visserligen inte 802.11n i 5 GHz-bandet (mindre störningar där och bättre hastigheter i 5 GHz, men däremot sämre räckvidd)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-22 11:19

Exakt, men det går inte att köra renodlat? Dvs. extreme i 11n 5Ghz och express i 11g 2.4Ghz i WDS konfiguration? Jag vill ha samma nät men i 2 frekvensområden och helst skall express agera repeater. Sunt förnuft säger att detta inte går men man måste fråga innan man slår till...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-22 13:04

nej, det går inte; för det behöver du en router som kan köra två band samtidigt och det finns, men inte hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-25 01:27

Intressant. Jag har i princip samma set-up hemma som trådskaparen. 2 st Macar, 1 st iPhone, 1 st Wii och 1 st AirPort Express. Funderar på att komplettera med en AirPort Extreme eller Time Capsule. Kommer inte datorerna och den nya basstationen kunna dra nytta av de högre hastigheterna alltså, utan "slöas ned" av iPhonen, Wii och AP Expressen?

1
Bevaka tråden