Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GRANSKNING: D-Link DI-614 & Netgear MR314

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Granskning av D-Link DI-614+ samt Netgear MR314

Bakgrund
Jag har jämfört D-Link DI-614+ och Netgear MR314 i syfte att testa prestandan på den trådlösa delen.

Både D-Link DI-614+ och Netgear MR314 säljs idag som WLAN-routerar för hemmet och små kontor. MR314 är betydligt äldre än den rätt nya DI-614+. Båda har en fyra portars 10/100 switch för det interna LANet och stödjer 802.11b för trådlöst WLAN (dvs AirPort), även kallat WiFi. De har NAT-funktion för att man ska kunna ha ett internt nät med en enda IP-adress utåt.

Skillnaderna (vad gäller prestanda) är främst dessa:
- D-Link har en WAN-port på 10/100 Mbit i full duplex medan Netgear har endast 10 Mbit i halv duplex. Har man en bredbandsanslutning på 10 Mbit är Netgears lösning en nackdel, en flaskhals.
- D-Link stödjer sin egen förbättrade variant av 802.11b som är på 22 Mbit. För att utnyttja detta krävs ett WiFi-kort i datorn tillverkat av D-Link och som är gjort speciellt för att stödja denna teknik. Apple AirPort-kort gör med andra ord inte det. Dock har andra tester visat att även vanlig 802.11b-trafik får ett lyft i prestanda.

I övrigt är det rätt lika. Båda går enkelt att ställa in via webbgränssnitt. Netgears router är gjord i metall och känns gedigen. D-Links router är väldigt plastig och väger nästan ingenting. D-Link har två antenner. Netgear kan spegla MAC-adressen från en datorn på LANet, det kan D-Link så vitt jag vet. DI-614+ kostar just nu hos Dustin 1.095 kr plus moms och MR314 kostar 1.055 kr plus moms.

Förutsättningar
Testet är gjord på en iBook 500MHz/320MB/40GB med Mac OS X 10.2.2 och nästan inga andra program igång. Båda routrarna har WEP-kryptering påslagen, 128 bitar. Avstånd från router till iBook knappt 1 meter. Anslutningen är fast lina 10 Mbit ethernet (switchat, kopplat till BoNet/UmeNet i Umeå). Testet är gjort med TPTest 3.0.3.

Resultat
DI-614+ slår MR314 genomgående, det är bara en enda gång som Netgear är bättre och då är det marginellt. Testet är på intet sätt komplett, för att göra ett grundligare test ska man förstås mäta mot en lokal dator och inte mot nätet, då allt möjligt annat kan spela in. Kanske började min granne ladda ner Sagen om Ringen mitt i testet? Men, taget för vad det är, jag tror ändå man kan säga att D-Link DI-614+ ger bättre trådlös prestanda än Netgear MR314. Här är siffrorna:

Server: tptest.bredband.net:1640

Sändning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 4.10 Mbit/s
MR314: 466.86 kbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.57 Mbit/s
MR314: 1.77 Mbit/s

Mottagning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 914.16 kbit/s
MR314: 984.23 kbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.88 Mbit/s
MR314: 3.80 Mbit/s

Server: tptest.telia.com:1640

Sändning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 2.32 Mbit/s
MR314: 1.09 Mbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.55 Mbit/s
MR314: 1.77 Mbit/s

Mottagning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 1.53 Mbit/s
MR314: 1.34 Mbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.75 Mbit/s
MR314: 3.15 Mbit/s

Det skulle vara intressant att jämföra med Netgear FM114 som är en nyare WLAN-router från Netgear som bland annat har 10/100 på WAN-porten. Men det får bli en annan gång.

Edit: uppdaterade priserna - tack Petter!

[ 11. mars 2003, 01:33: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Nu har D-links nya firmware uppdatering till D-Link DI-614+ kommit, som skall kunna ge upp till 44 Mbps (4 x 802.11b, som Dlink skriver).
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=20;t=000424

Bör ge ännu större fördel till D-Link DI-614+, förutsatt att man har några datorer med Dlinks AirPlus kort.

Vad behöver man för att kunna använda dessa apparater?

Funkar det med Apples Airport-kort?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: star-affinity:
Vad behöver man för att kunna använda dessa apparater?

Funkar det med Apples Airport-kort?

Javisst.

Mina siffror med en MR314 ansluten till Sunet 10 Mbit Halv duplex. WEP 128 påslaget.

Server: tptest.bredband.net:1640

Sändning:
Högsta hastighet TCP:
MR314: 1.85 Mbit/s
Högsta hastighet UDP:
MR314: 2.78 Mbit/s

Mottagning:
Högsta hastighet TCP:
MR314: 3.08 kbit/s
Högsta hastighet UDP:
MR314: 3.93 Mbit/s

Detta är resultatet av ett test, för att kunna få relevanta siffror bör man nog köra minst 5 test och ta ett medelvärde. Hastigheten är ju också beroende av belastningen på nätet i övrigt.

Då jag kör mot en lokal server brukar jag komma upp i nedladdningshastigheter på ca 350 kb/s via Airport. Kör jag med kabel brukar det ligga kring 700 kb/s som mest.

MR314 börjar ha gjort sitt på marknaden, men den är ganska billig i inköp, även om D-Link:en kostar ungefär lika mycket. Det jag saknar på MR314 är att kunna stänga av SSID (broadcast av airportnamn) för högre säkerhet, men annars tycker jag att den funkar ok.

/henrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
DI-614+ kostar just nu hos Dustin 1.455 kr plus moms och MR314 kostar 1.230 kr plus moms.

Lite gamla priser du fått med där Adrian
Senaste priserna hos Dustin
DI-614+: 1.095 kr + moms
MR314: 1.055 kr + moms

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Petter M:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
DI-614+ kostar just nu hos Dustin 1.455 kr plus moms och MR314 kostar 1.230 kr plus moms.

Lite gamla priser du fått med där Adrian
Senaste priserna hos Dustin
DI-614+: 1.095 kr + moms
MR314: 1.055 kr + moms

Jo, men testet var skrivet den 30 november förra året och då var priserna rätt. Sen dess har det hänt mycket. Jag har uppdaterat prisern nu (vilket får ditt inlägg att verka konstigt ).

Citat:

citera:
Funkar det med Apples Airport-kort?

Javisst. [/QB][/QUOTE]

Fast jag har haft lite problem... Min D-Link 614+ ville inte dela ut en DHCP-adress till min MacOSX. I loggen syntes det att D-Link försökt ett antal olika IP-nummer, men att inte Mac:en "svarat" (eller i varje fall inte "plockat upp" IP-numret via DHCP). Jag satte ett fast internt IP-nummer på Mac:en och nu fungerar det utan problem. Mot PC:n fungerade det direkt utan några som helst problem.

Jag hade liknande problem med vår gamla D-Link 804 som jag startade om när Mac:en verkade låsa alltsammans. Har inte behövt göra en enda omstart av 614+ sedan Mac:en fick ett fast IP istället för DHCP.

Om ni ska använda IP-sec undvik då D-link.
Netgear fungerar utmärk.

Även d-link modeller som ska klara av att släppa igenom IP-sec har problem

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 20:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Sundqvist:
Om ni ska använda IP-sec undvik då D-link.
Netgear fungerar utmärk.

Även d-link modeller som ska klara av att släppa igenom IP-sec har problem

Vilka problem då? Det fungerar utmärkt mot FireWall 1, Cisco PIX och Sonicwall. Är det någon speciell brandvägg som har problem?

Har nu skaffat en 614 och är grymt nöjd med denna. Men alla bilder på den är missvisande - den är ett gigantiskt monster av metallfärgslackad plast! Tur man kan gömma undan monstret under fönsterbrädan. Dubbla antenner ger dock bra räckvidd - kan sitta med min tiBook på balkongen en halv våning ner och ett par ordentliga tegelväggar och kanske 15 meter mellan med 3/4 mottagning!

Jag har fått ett jättekonstigtproblem med en ny D-link 614+ på kontoret.
En ansluten Oki-laser går inte att få kontakt med när burkarna går på Airport. Däremot så hittar de skrivaren klockrent när jag ansluter dem med ethernet till D-linken.
I övrigt får de internet och hittar varandra via Airport.
Jag fattar noll.
Hemma har jag liknande rigg (med en exakt likadan OkiLaser) fast då en Netgear 314. har funkat trådlöst från alla burkar från allra första sekunden.

Anders

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-03 13:13

Och hur är lasern ansluten? Alltså: kör du IP eller AppleTalk? Det är inte alla som routar bägge.

Jag valde en SMC Barricade just av den anledningen att kunna köra mot en LaserWriter 630 Pro.

Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
Och hur är lasern ansluten? Alltså: kör du IP eller AppleTalk?

Vill köra AppleTalk och det funkar via ethernet, men inte när det blir Airport.

Anders

  • Medlem
  • 2003-04-04 12:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Vill köra AppleTalk och det funkar via ethernet, men inte när det blir Airport.

Anders

Har du senaste firmware?

eehhh....va?

teach me!

A

  • Medlem
  • 2003-04-04 13:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
eehhh....va?

teach me!

A

Förlåt, firmware är den mjukvara som får din router att fungera. Om du ansluter till din d-link ska du någonstans, jag har ingen 614+ själv, så jag vet inte exakt, ha en flik som heter Tools, om du klickar på den så bör du där nånstans hitta en knapp som heter nåt med firmware, om du klickar på den borde du komma till en sida där du kan uppgradera din firmware. Där bör det också stå vilken din nuvarande version är. (mycket bör & borde här:))Den senaste versionen är 2.10. Jag har tidigare haft olika problem med andra d-link-produkter som en firmware-uppgradering löst, det kan vara värt ett försök. D-links supportsida

Haha! Det har jag gjort idag - din beskrivning stämmer utmärkt. Jag hittade först också en som hette 2.10, samma som man får med vid köp, men efter att rotat igenom lite på supportsidorna hittade jag en som hette 4X 2.18 för 614+.

Så den är installerad nu, alla inställningar försvann men i övrigt märker jag ingen skillnad. Förhoppningsvis gör den något, ökar räckvidden med 4X kanske? ;):D

Uppdaterat firmware - problemet kvarstår!

nu har Johan på Macoteket lovat att ta tillbaka D-Linken och ge mig en Netgear istället. Hyvens kille den där Johan!

Anders

1
Bevaka tråden