Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej koppla nya Macbook till min Samsung HDTV

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har haft en vit Macbook i ett år nu. Använde en mini-dvi till VGA kabel för att koppla den till min Samsung HDTV. Nu när jag köpte den nya Macbooken så beställde jag även en mini-displayport till VGA kabel. När jag kopplar på exakt samma vis, så funkar det på datorn. Macbooken hittar tv:n, ser att det är en Samsung tv, hittar upplösningar osv som tv:n klarar av. Men tv:n känner inte av datorn alls, ser inte ens att något är inkopplat. Har även testat starta om både datorn och tv:n.
Testade kopplingskabeln med en annan VGA-skärm. Där funkade det felfritt direkt.

Varför får jag inte det att funka men tv:n. Tv:n är en 32 tums Samsung.

  • Medlem
  • 2008-12-18 00:22

Samma problem hos mig!

Det verkar att många har samma problem med det här, jag söker lösning, men inte hittat, jag tänker kontakta apple.
Jag vore tacksam om nån kan hjälpa med det,
Apple ska kunna svara på frågan, tycker jag.

Ursprungligen av TheGooch90:

Har haft en vit Macbook i ett år nu. Använde en mini-dvi till VGA kabel för att koppla den till min Samsung HDTV. Nu när jag köpte den nya Macbooken så beställde jag även en mini-displayport till VGA kabel. När jag kopplar på exakt samma vis, så funkar det på datorn. Macbooken hittar tv:n, ser att det är en Samsung tv, hittar upplösningar osv som tv:n klarar av. Men tv:n känner inte av datorn alls, ser inte ens att något är inkopplat. Har även testat starta om både datorn och tv:n.
Testade kopplingskabeln med en annan VGA-skärm. Där funkade det felfritt direkt.

Varför får jag inte det att funka men tv:n. Tv:n är en 32 tums Samsung.

Exakt hur gör man detta?
Jag har fått till kopplingen på det viset(Mini Display Port -> VGA), men fått testa ihjäl mig för att komma fram till en vettig inställning.

  • Medlem
  • 2008-12-18 01:35

Hur har du gjort?

Vore tacksam om du kunde beskriva hur du lyckades.
Vilka inställningar ska man göra?

Ursprungligen av hafa:

Vore tacksam om du kunde beskriva hur du lyckades.
Vilka inställningar ska man göra?

Jag har inte gjort så mycket förutom att dra kabeln från datorn till tvns VGA-ingång och switchat till PC-ingången på tv'n(där man switchar mellan HDMI 1, HDMI2, PC etc).
Sedan har jag öppnat inställningar på macen och klickat in på Bildskärmar. Här har jag klickat "sök efter skärmar" sen har jag testat mig fram bland alla upplösningar(på rutan VGA-skärm - om du inte ser den testa att klicka "samla rutor", eller vad knappen heter).
Om jag inte minns helt fel tror jag att jag hamnade på 1024x768 75mhz.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-18 09:04
Ursprungligen av theplague:

Jag har inte gjort så mycket förutom att dra kabeln från datorn till tvns VGA-ingång och switchat till PC-ingången på tv'n(där man switchar mellan HDMI 1, HDMI2, PC etc).
Sedan har jag öppnat inställningar på macen och klickat in på Bildskärmar. Här har jag klickat "sök efter skärmar" sen har jag testat mig fram bland alla upplösningar(på rutan VGA-skärm - om du inte ser den testa att klicka "samla rutor", eller vad knappen heter).
Om jag inte minns helt fel tror jag att jag hamnade på 1024x768 75mhz.

TV:n kan bara visa en 60Hz bild, någon annan frekvens, och TV:n visar ingen bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 08:19

Nu kostar det ju en del men det vore intressant och se om det funkar med DP->DVI->HDMI.

Förutsatt att tv´n stöder dator på HDMIporten.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-19 23:01
Ursprungligen av Trineo:

Nu kostar det ju en del men det vore intressant och se om det funkar med DP->DVI->HDMI.

Förutsatt att tv´n stöder dator på HDMIporten.

Samsungs äldre TV's kan inte visa hela bilden från en dator utan kapar av en ram kring bilden (fenomen som kallas overscan) Dock har många av de nya en "funktion" som kallas för JustScan vilken gör att hela bilden visas. Så, om din Samsung TV har JustScan borde du utan problem kunna koppla in dig via HDMI. Äldre Samsung TV's kan du köra via HDMI, men då förlorar du, som sagt, en ram ytterst på bilden...

Ok, men testa alla upplösningar(förslagsvis från den bäst upplösta och nedåt) som har 60 Hz och prova dig nedåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 10:23

En Samsung 32"... då är det LCD och borde således hamna på 1366x768.

Ursprungligen av Trineo:

En Samsung 32"... då är det LCD och borde således hamna på 1366x768.

Har du en sådan info för min Plasma 42"?
Har ju fått bild, men det är fortfarande intressant vad det "borde hamna på"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 12:01

Plasma brukar ligga på 1024x768, orsaken är rektangulära pixlar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-18 12:28
Ursprungligen av Trineo:

Plasma brukar ligga på 1024x768, orsaken är rektangulära pixlar.

Min är 1280x768, jag vet många som är 1360x768.

Ursprungligen av Mija:

Min är 1280x768, jag vet många som är 1360x768.

Jag har för mig att det sista angivs i min instruktionsbok, men att jag bara får bild på det första.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 14:10

Mija: Menar du din plasma eller din LCD? Nyare generationerna av Plasma har 1366x768 som native men de flesta plasma som folk har hemma är trots allt fortfarande av gammalt snitt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-18 14:14
Ursprungligen av Trineo:

Mija: Menar du din plasma eller din LCD? Nyare generationerna av Plasma har 1366x768 som native men de flesta plasma som folk har hemma är trots allt fortfarande av gammalt snitt.

Jag kommenterade din rad där det står att plasman brukar ligga på 1024x768, alltså menar jag plasma och inte LCD.

Min är nog snart fem år gammal och har 1280x768, redan då fanns det andra som var 1360x768.

Senast redigerat 2008-12-18 14:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 14:30

Latjo... de flesta jag dök på körde på 1024x768... men men, så är det.

Viktiga är att läsa på om just sin modell och använda Nativeupplösningen.

Återigen, vart gör man följande?:

Ursprungligen av TheGooch90:

Har haft en vit Macbook i ett år nu. Använde en mini-dvi till VGA kabel för att koppla den till min Samsung HDTV. Nu när jag köpte den nya Macbooken så beställde jag även en mini-displayport till VGA kabel. När jag kopplar på exakt samma vis, så funkar det på datorn. Macbooken hittar tv:n, ser att det är en Samsung tv, hittar upplösningar osv som tv:n klarar av. Men tv:n känner inte av datorn alls, ser inte ens att något är inkopplat. Har även testat starta om både datorn och tv:n.
Testade kopplingskabeln med en annan VGA-skärm. Där funkade det felfritt direkt.

Varför får jag inte det att funka men tv:n. Tv:n är en 32 tums Samsung.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-18 14:50

Hur lång VGA kabel har du?

Det kan vara så att den är för lång, eller rättare sagt att din nya Macbook (Du nämnde displayport) inte klarar av att driva så långa kablar? Har du testat med en kort kabel?

Annars kan jag inte svara på vad felet är? Vad säger din macbook att det är för upplösning? Verkar det vara en upplösning som din TV klarar av?

Ang. uppdateringsfrekvens (60hz) så är det bara crap. NTSC använder 60Hz och PAL använder 50Hz men det är bara om signalen är just PAL eller NTSC. en VGA signal är inget av detta !

Ursprungligen av studiox:

Hur lång VGA kabel har du?

Det kan vara så att den är för lång, eller rättare sagt att din nya Macbook (Du nämnde displayport) inte klarar av att driva så långa kablar? Har du testat med en kort kabel?

Annars kan jag inte svara på vad felet är? Vad säger din macbook att det är för upplösning? Verkar det vara en upplösning som din TV klarar av?

Ang. uppdateringsfrekvens (60hz) så är det bara crap. NTSC använder 60Hz och PAL använder 50Hz men det är bara om signalen är just PAL eller NTSC. en VGA signal är inget av detta !

Vem är det du frågar och kommenterar egentligen? Citera gärna.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-20 18:53
Ursprungligen av theplague:

Vem är det du frågar och kommenterar egentligen? Citera gärna.

Jag frågar självklart trådskaparen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 14:51

theplague: Beror på vilken modell du har, de billigare talade inte om via VGAporten vilken modell det är... men annars är det bara koppla in och kolla under Bildskärmsinställningar.

Ursprungligen av Trineo:

theplague: Beror på vilken modell du har, de billigare talade inte om via VGAporten vilken modell det är... men annars är det bara koppla in och kolla under Bildskärmsinställningar.

Det kommer inte upp nåt om Samsung under bildskärmsinställningar, så...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-19 23:05
Ursprungligen av theplague:

Det kommer inte upp nåt om Samsung under bildskärmsinställningar, så...

Hur lång är kabeln mellan din dator och din TV? Försök leta upp din TV på www.samsung.se så blir det enklare att luska ut vilken upplösning du bör köra. Dock tror jag inte du kommer någon vart om du inte ens får upp skärmen i bildskärmsinställningar... Ett tips kan vara att kryssa i rutan " Visa bildskärmar i menyraden". Då får du enkel tillgång till kommandot "Sök bildskärmar" och du kan enkelt ställa in olika upplösningar på den inkopplade skärmen...

Ursprungligen av Arvid:

Hur lång är kabeln mellan din dator och din TV? Försök leta upp din TV på www.samsung.se så blir det enklare att luska ut vilken upplösning du bör köra. Dock tror jag inte du kommer någon vart om du inte ens får upp skärmen i bildskärmsinställningar... Ett tips kan vara att kryssa i rutan " Visa bildskärmar i menyraden". Då får du enkel tillgång till kommandot "Sök bildskärmar" och du kan enkelt ställa in olika upplösningar på den inkopplade skärmen...

Typ 10m, så antagligen för lång.
Ska kolla upp de andra tipsen när jag har tid om nån dag...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-20 18:56
Ursprungligen av theplague:

Typ 10m, så antagligen för lång.
Ska kolla upp de andra tipsen när jag har tid om nån dag...

Jag har haft väldiga problem med DVI kablar som är 10 meter, även om det "ska gå" och det varierar mellan grafikkort. På min ATI kort tidigare gick det bra, upp till 1024, men med mitt nvidia går det inte alls. Däremot går det bra med VGA, men analoga signaler är mindre känsliga för långa avstånd medans digitala kan antligen "gå fram" eller "inte gå fram".

vad ska jag ha för sladd?

En som inte är så pass kunnig på detta område. Jag har den senaste macbooken och vill kunna koppla in så jag kan se film från datorn på tv:n.

Det är en tjockis tv jag har, dock av en nyare variant.... Går det och vad behöver jag för kablar?

  • Oregistrerad
  • 2008-12-22 00:12
Ursprungligen av stikosara:

En som inte är så pass kunnig på detta område. Jag har den senaste macbooken och vill kunna koppla in så jag kan se film från datorn på tv:n.

Det är en tjockis tv jag har, dock av en nyare variant.... Går det och vad behöver jag för kablar?

Du behöver något sånthär http://store.apple.com/se/product/M9319G/A?mco=MTIxODk3Mw fast för Displayport och jag är lite osäker på om det finns något sådant.

Ursäkta att jag inte svarat på min tråd. Enda lösningen jag kan se hittills är att min kabel kan vara för lång då det är en lång kabel, vet ej hur lång.

Någon frågade hur jag hade kopplat och inställningar jag hade. När jag hade min förra macbook, då var det som plug n play med tv:n, jag bara kopplade med vga sladden så hittade jag datorn på tv:n och omvänt, gjorde inga inställningar.

Ursäkta men jag lånar tråden lite :P.

Jag har liknande problem med min Macbook/HDTV. Köpte en "miniDVI->DVI" & "DVI->HDMI" kontakter idag. När jag kom hem & skulle testa detta fungerade det inte, som vanligt när man är uppe i varv & villa att det ska fungera.
Nu tittade jag lite närmre på "DVI->HDMI" förpackningen stod det "HDMI->DVI"!
Spelar det någon roll? För jag kan ju fortfarande koppla ihop kontakterna?

Tack!

Bevaka tråden