Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musik hackar vid bildbyte på dvd från iDVD

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-21 21:04

Håller för andra gången på med en idvd skiva, När jag bränner ut skivan så hackar musiken varje gång det byter bild i bildspelet? Någon som varit med om något liknande?
Den enda skillnaden från den förra jag gjort (dock annan dator) är att jag har med .mov filmer i bildspelet.
Låten till bildspelet är ihopklippt i garagband, filmen har jag brännt både i iDVD och toast. Tacksam för hjälp...

Kan ngt ingående vara för "mustigt", i för hög kvalité ?

När hackar skivan, när du spelar den i datorn eller i en DVD-spelare? Både och ?

Jag hade provat sampla ner kvalitén på musiken några snäpp i provsyfte.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-22 10:02
Ursprungligen av Goflorp:

Kan ngt ingående vara för "mustigt", i för hög kvalité ?

När hackar skivan, när du spelar den i datorn eller i en DVD-spelare? Både och ?

Jag hade provat sampla ner kvalitén på musiken några snäpp i provsyfte.

Tack för svar! Problemet visar sig, men på ett annat sätt när jag kör den i datorn, när jag kör den i vlc ( alltså .img filen ) så fastnar bildernerna mitt i bildspelet men ljudet fortsätter. I förhandsvisningen i iDVD är det inget problem. Jag får en känsla över att problemet inte ligger i bränningen utan i renderingen.
Sampla ner musiken? Är det en inställning man kan göra i garageband?

Jag upplevde samma sak länge sen (iDVD 2 eller 3) när jag gjorde bildspel med iDVD's bildspelsfunktion. Var det så du gjorde? Men då var det bara i min vanliga DVD-spelare som det hackade. Prova att göra bildspelet i iPhoto eller iMovie.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-22 10:05
Ursprungligen av elsevero:

Jag upplevde samma sak länge sen (iDVD 2 eller 3) när jag gjorde bildspel med iDVD's bildspelsfunktion. Var det så du gjorde? Men då var det bara i min vanliga DVD-spelare som det hackade. Prova att göra bildspelet i iPhoto eller iMovie.

Tack för svar! Försökte göra ett bildspel i photo men då kunde jag inte få med filmerna!? Kan man göra det på ett annat sätt?
Men jag lyckades ändå inte få in ett bildspel gjort i iphoto till idvd, det kom inte upp som alternativ under media, fick bara upp mapparna med bilder jag lagt upp.

iPhoto: Markera ditt bildspel och välj i menyraden Share>Send to iDVD.

Men om du ska ha både film och bilder i samma bildspel så har du inte mycket annat val än videoredigeringsprogram som iMovie. Mitt tips är då att jobba med iMovie HD (eller 06) och inte med 08. Då kan du lägga ljud direkt i iMovie och sen skicka till iDVD utan mellansteg.

Det går att ställa in vissa övergripande saker för projektet innan man drar igång i iDVD.

Kolla under projekt-menyn, Projektinfo

Här kan du ställa in PAL/NTSC (Alltid PAL här), Kodning (Hög, Proffsig osv)

Att minska kodningen med nåt snäpp kanske är lite mindre kvävande för DVD'n.

1
Bevaka tråden