Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dubbla HD på skrivbordet???

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Min fråga borde väl läggas här.

Helt plötsligt ser jag att det ligger två hårddiscar under varandra på skrivbordet, på min iMac Jag måste ha gjort någonting. Men Vad ?

Innan jag drar ner den ene i papperskorgen och tömmer, frågar jag här i forumet först, så det inte blir något knas.

Se bild.

Någon expert på dubbelgångare som har något bra svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 13:59

Vad händer om du startar om

Normalt har jag min iMac liggande i viloläge.
Nu stängde jag av den och några sekunder senare startade jag den igen, men tyvärr, det ligger fortfarande två HD under varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 14:12

Kan du öppna båda? Är det samma saker på båda?

Det gick bra att öppna båda, men jag blev förvånad över vad jag såg.

Den översta innehöll 4 mappar. Program, Bibliotek, System, och en användarmapp. Jag öppnade programmappen och där låg alla program snyggt uppradade.

När jag öppnade den undre, innehöll den allt möjligt. Brev program, mappar, animeringar, foton. ja, allt.
Högst upp på ramen,står det 35 objekt 1.89 GB tillgängligt.

Har jag trott att det var Timemaskin som jag drog över saker till( backuppade ) när jag ominstallerade härom veckan.

Krachar HD så försvinner väl alltihop, så jag borde väl aktivera TM och dra över sakerna till den och döda den andre HD i papperskorgen. Eller ??

Du kan ju testa att gå in i Finders inställningar och se om du kan se skillnad på drivarna.

Är den ena en ansluten nätverksdrive?

Passa dig nu.. kan du lita på att din Time-machinebackup innehåller korrekt grejer?

Har du en disk / volym du kan kopiera över ALLT du vill spara till.
Blås Time-machinedisken
Installera
Kopiera tillbaka
Starta ny TM-backup.

Ursäkta dröjsmålet. Det är möjligt att ni idiotförklarar mig. Det är helt OK, jag tar det.

Att ta flygcert på 100 dagar var en självklar sak, att som problemlösare laga oljeplattformar på nolltid utan reservdelar, var också en självklar sak.
Men i Apples sinnessjuka värld går det ut på att ta betalt och att man måste vara civilingenjör för att få igång smörjan.

Jag kräver 2009 att nära relaterade mac prylar hittar varandra utan en massa obegriplig "rotvälska "

När jag, för snart två år sedan köpte denna iMac som då var en Tiger, tyckte försäljaren att jag samtidigt skulle köpa en backupdisc en LaCie firewire för 995:-.

Vad bra. Efter någon månad och 100 försök och massor av forumtrådar fick man ett besked att Tiger hade problem med vissa Firewire anslutningar, bland annat laCie

Sedan dess har den legat i kartongen.
Idag var jag ner till en trevlig mac butik på Birger Jarlsgatan. Jag berättade om mitt laCie strul( vilket han höll med om )

Vi kom fram till att det skulle räcka med en backup med USB. Jag krävde att det inte fick bli några confunderingar,eller andra strul. Nejdå, det är bara att plugga in och köra. Vad bra.

Jag betalade 995:- ännu en gång.

Installerade, slog på och fick upp ett fönster som visade 6 - 8 discar där man skulle välja någon. Efter 15 minuters läsning under var och en, fanns det inget sunt förnuft vilken jag borde använda. Timemaskin var inte nämd. Till slut klickade jag på den som såg ut som HD. Nu dök det upp en ikon i docken " Memeo Life Agent "och samtidigt ett popupfönster som erbjöd mig att antingen köpa eller prova i 30 dagar. Jag hade INTE köpt någon disc där jag skulle behöva betala någonting alls för att backa upp. Absolut inte.

Det sinnessjuka, var att jag kunde inte komma förbi detta fönster, utan blev tvungen att klicka i prova i 30 dagar.

Man undrar vad som händer efter 30 dagar. Det verkar som 995:- var bara början på utgifterna. Sinnessjukt.

När jag klickar på ikonen i docken dyker det upp ett fönster där det står att uppbackningen är utförd. (Se bild )

När jag gick in på Systeminställningar och klickade på TM, då dök det upp ett ilsket fönster som varnade mig att aktivera TM för risken var att allt kunde gå förlorat. ???
(se ytterligare 2 bilder )

Kan någon reda ut denna smörja.

Tack

Jag vet inte vilken dynga du köpt, men du har troligtvis börjat använda något annat backup-systen - Memeo Life Agent? - något som låg på disken. Detta har inte Apple någonting att göra med - dom säljer inga hårddiskar. Du har kickat igång något annat - inte TimeMachine.
Om jag vore dig skulle jag med glädje mottaga TimeMachine's erbjudande om att radera disken och börja backa upp. Låter som räddningen. Då raderas även skit som låg på disken när du köpte den.

(Om du öppnat Skivverktyg från början - direkt efter inpluggning av nya disken - och raderat/formaterat - så hade du sluppit skiten som kickade igång med erbjudanden etc. Du hade då dödat det initialt

(Jag har i 10 år jobbat mot sammanlagt olika 12 LaCie-diskar (5 olika modeller) utan problem. Allt har varit klockrent. Jag köper alltid LaCie av erfarenhet. LaCie och Mac gillar varandra.)

Tack för svar. Vad skall man säga. Jag har alltså lärt mig:

1)

"Appel har ingenting att göra med Memo Life Agent ( Western Digital Mybook Essential 750GB USB2.0.) "
Likt förbaskat, så fanns det massor av hyllor av dessa i den Appel-Mac -affären jag var inne idag, som jag nämt i inlägget innan och att detta skulle vara det bästa backup-systemet, enligt killen.
2)
" Om jag vore dig, skulle jag med glädje motta TM erbjudande om att radera disken och börja backa upp"

Perfekt, jag gör det medesamma.

3)
Din mening om Skivverktyg, visste jag ingenting om

4)
" Du har jobbat 10 år med laCie " Vad bra. Jag höll på en månad utan att få det att fungera.

5)
Till sist, "Den" dynga " jag förmodligen har köpt hos en appeldealer, verkar vara helt okänd hos dig som varit med ett tag, det borde innebära att denna tingest är helt ny på marknaden. Jag fick inte den känslan.

Jag inbillade mig, att man kunde känna sig tryggare med appelrelaterade prylar. (Det anser jag dom är, om dom säljs där )

Stev Jobs blev rikare och det var väl huvudsaken.

Allt ordnar sig, men som jag sa i inledningen, synd att man hela tiden skall behöva bli frustrerad. Varför blev jag inte styrd direkt till TM, i stället för denna smörja.

Tack och God Jul.

Jag tror att du har missförstått kopplingen mellan en butik i Sverige som säljer bl.a. Mac (en del säljer både Mac och kylskåp) och datorföretaget Apple. Mycket kan man anklaga Apple för, men deras ansvar eller intresse sträcker sig inte till hårddiskar - dom tillverkar inte hårddiskar - och Steve Jobs - det rika kräket - fick inte en spänn när du köpte disken. Din verklighetsbild av hur saker och ting hänger ihop - och hur dom inte hänger ihop - är oroande :-D.
Jag hoppas det löser sig för dig, men Apple har som sagt ingenting med ditt problem att göra. Inte denna gång.

Ursprungligen av Kalle Silver:

Tack för svar. Vad skall man säga. Jag har alltså lärt mig:

1)

"Appel har ingenting att göra med Memo Life Agent ( Western Digital Mybook Essential 750GB USB2.0.) "
Likt förbaskat, så fanns det massor av hyllor av dessa i den Appel-Mac -affären jag var inne idag, som jag nämt i inlägget innan och att detta skulle vara det bästa backup-systemet, enligt killen.
2)
" Om jag vore dig, skulle jag med glädje motta TM erbjudande om att radera disken och börja backa upp"

Perfekt, jag gör det medesamma.

3)
Din mening om Skivverktyg, visste jag ingenting om

4)
" Du har jobbat 10 år med laCie " Vad bra. Jag höll på en månad utan att få det att fungera.

5)
Till sist, "Den" dynga " jag förmodligen har köpt hos en appeldealer, verkar vara helt okänd hos dig som varit med ett tag, det borde innebära att denna tingest är helt ny på marknaden. Jag fick inte den känslan.

Jag inbillade mig, att man kunde känna sig tryggare med appelrelaterade prylar. (Det anser jag dom är, om dom säljs där )

Stev Jobs blev rikare och det var väl huvudsaken.

Allt ordnar sig, men som jag sa i inledningen, synd att man hela tiden skall behöva bli frustrerad. Varför blev jag inte styrd direkt till TM, i stället för denna smörja.

Tack och God Jul.

Ta en samarin och lugna ner dig.

Vi finns här och vi hjälper dig gärna. Men hjälpen är frivillig och gratis.

Du kan välan inte hänga Apple för vad LaCie hittar på?
Memeo är ngt bröt som WesternDigital-hårddiskar levereras med och i princip är det schemalagd backup av en datamängd som du bestämt hur den skall se ut (vilka mappar etc).

Disken du har är högst troligen levererad med filsystemet FAT-32 elelr NTFS - båda dessa är rena PC-filsystem. Eftersom TimeMachine använder en del finesser som finns i Apples eget HFS+ - filsystem så MÅSTE den disk man använder för Time machine vara i detta format. Det är därför som TM skriker, den kan helt enkelt inte gör det du ber om utan att radera disken först.

Antingen får du radera disken (du kanske vill flytta en del saker därifrån först?) och anbvända den för TM elelr så får du väl låta bli.

Själv har jag vissa invändningar mot att köra Backup över USB. USB strular ofta och det knasar ibland. Problemet är att USB levererar en viss mängd ström max ur en USB-port. Överskrider man den gränsen kan det bli knepigheter.
Så plugga in din MyBook USB direkt i datorn, gå INTE via USB-hubbar och liknande.

Intressanta informationer från er båda.

Jag sitter inte här och känner mig som misslyckad. Inte alls. Jag är övertygad om att många som läser denna tråd och våra inlägg, får sig en tankeställare.

Märkessäljare brukar bry sig lite mer om sitt rykte, än de som säljer tandkräm, kylskåp och Appelprodukter.

Jag är säker på att Appel är noga med vilka dom har affärskontakter med, då förvånar det mig och säkert många med mig att man inte är mer mån om ryktet och säljer smörja som dom får dåligt rykte av.

Det är ju faktiskt Appel- Mac-affären som får dåligt rykte om kunden blir missnöjd, men man tycks inte bry sig.

När jag idag, tre dagar före Julafton, när det borde varit knökfullt i alla affärer, kom in på mac affären så gick jag direkt fram till en säljare som stod och pratade med de andra. Det kanske är orsaken till varför man försöker att bli en diversehandel.

Goflorp, jag vet att du och ni andra finns till våran hjälp och du har tidigare hjälpt mig och jag är mycket tacksam för dina mycket pålästa redogörelser, men nu blir jag" ond i sinnet " Hur kan du försvara ett kräk till försäljare i Mac-Affären. Borde inte kräket informerat mig om att Fat 32, NTFS, PC och all annan smörja inte kommer att funka.

Jag lovar dig att 90 procent av alla kunder inte har en aning om detta och tycker också att man inte behöver veta detta om man går in på en affär som säljer appelrelaterade varor.

Försäljaren sa heller ingenting om USB strul. Vi kom fram till att jag som privatanvändare inte behövde Firewire som hade kostat minst det dubbla.

Till sist lite glädje och utan er grabbar hade det inte löst sig.
Jag gick in och öppnade TM som du Zimmerman nämde och raderade och lade över allt automatiskt till TM.
Jag avaktiverade Memeo Life Agent och tror inte den styr ock ställer.

Jag har en sista intressant fråga som också förbryllar mig lite grann, men innan så skall ni veta att jag har en iMac Leopard, för då vet ni hur många GB jag har och eftersom jag omstartatat och rensat iMac från en massa onödigt så borde jag ha tillräckligt med utrymme.

Titta på bilden, tycker ni att det är tillräckligt med utrymme, jag tycker att jag ligger på minus. det står ju tillgängligt 677.1 GB av 698,3. Om det finns 698.3 då borde väl det vara tillgängligt.

Ni ser också att jag lade den understa HD i papperskorgen och tömde. Nu är det bara en.

Tack för hjälpen

Ursprungligen av Kalle Silver:

det står ju tillgängligt 677.1 GB av 698,3. Om det finns 698.3 då borde väl det vara tillgängligt.

Din disk har en volym av 698GB (750GB disk, sedan blir 698 kvar efter formattering)

677 GB är ledigt utrymme.

Enkel matematik säger att du använt 698-677=21GB på disken.

Sällan vill man ju veta hur mycket man har på en disk.
Oftare vil man ju veta hur mycket som är ledig plats...(677GB)

men visst kan det kännas lite ovant.

Att systemdisken bara har 1,9 GB kvar ser inte bra ut. Sådant ger problem.

Ursprungligen av Goflorp:

Din disk har en volym av 698GB (750GB disk, sedan blir 698 kvar efter formattering)

677 GB är ledigt utrymme.

Enkel matematik säger att du använt 698-677=21GB på disken.

Sällan vill man ju veta hur mycket man har på en disk.
Oftare vil man ju veta hur mycket som är ledig plats...(677GB)

men visst kan det kännas lite ovant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 21:49

Kräk är väl att att i va? Du verkar vara en person som blir aggressiv när du inte kan saker och behöver fråga om råd av någon yngre. Kanske till och med så att han visst förklarade för dig men du inte tog in det eller inte förstod det.

Gör alla en tjänst och ta det lite lugnare.

Den Macaffär du var i var väl en Affär som sålde Macar OCKSÅ om vi säger så.

det är en grym skillnad på

Apple Store (Säljer inget annat än Apples grejer och ÄGS av Apple, finns i London och en massa i USA)

Apple Premium Reseller ; Här har vi bl a MacForum i Göteborg

Stormarknaden med en Apple-Corner (eller vad det kan kallas, typ Elgiganten, mediamarkt), hört att den som jobbar där skall vara Appleanställd.
En del är väldigt duktiga.. andra ser bara bra ut

Villes PC-Ztore, som kan ta in en mac ibland....

HJu högre upp i kedjan, desto mera utbildning osv.

Säger ju sig själv att om du kommer in i "mac affärn" och den ligger en bit NER i kedjan ovan så blir ju lösningarna därefter.

Idioten du pratade med kanske kan reparera registret i sömnen på trilskande windows-PC's och där kör de med scemalagd backup mot USB-disk.... Men han visste väl inte vad Time Machine var för något.

Det här är något man få räkna med som macare, den idiotiska majoritetens tyranni...
Knäppa lösningar, om man inte är på sin vakt lurar de en totalt.

Ta jobbarkompisarna som skryter att de minsann beställt en kalender från något fotobolag till svärfar... leveransen består av pixelerade bilder, tryckta på flortunt papper, färgstick åt alla håll och taskig lösning på upphängningen, spiralen i ryggen är ojämn...

Säger man i det läget att det i princip bara är att klicka på en knapp i iPhoto så kommer det en snygg kalender där allt är rätt efter en vecka... det har funkat sedan 2002 eller nåt. Då tittar de bara på en.... farsan har fått en varje år sedan 2004...

Min espressobryggare trilskas - den är köpt på OnOff där dom också säljer Macar. Jag ska maila Jobs i ärendet.

Vi kommer ingen vart i tråden längre och 3 dagar före jul är det synd att bli ovänner.
Forum och trådar är till för att man ger och tar.

Den affär jag var inne på idag och alltid annars också använder, är de mest kända Appel-Mac affärerna. Denna på Birger Jarlsgatan är den äldsta och jag tror inte de killar som jobbar där skulle bli förknippade med PC. Dom har säkert haft dessa också, men jag påstår att dom är stolta och mycket kunniga på allt vad mac och att dessa medvetet skulle sälja smörja trodde jag inte.
Är det så få besökare som jag såg, kanske man behöver rucka på etiken för att få ihop till hyran.

Ha en bra Jul, så hörs vi säkert i någon annan tråd.

Ingen risk vi blir ovänner. Fick du bara lugnat ner dig ett hekto visade du ju dig vara en riktigt trevlig prick.

Du har väl som Zimmerman säger inte så lite som 1.9GB ledigt på interna disken?
Sådant kan ge datorn rejäl hicka om det går ner mot noll....

Vi går tydligen om varandra. under tiden jag skrev mitt inlägg kom ni före. Nja, Jag skulle nog inte köpa min mac på Onoff, men det är väl en smaksak.
Att min disc bara har kvar 1.9 GB låter konstigt.
Jag undrar vad jag kan ha lagrat.
Jag tömde min mac för en vecka sedan, jag har inga fotoalbum i macen ej heller Animeringar. Allt detta ligger i mitt album på Vimeo och Photobucket och dom ligger utanför macen.

Vad borde jag göra.

Jag har 50 program liggande i programmappen.det är väl inte mycket.

Man blir förvånad över vad man har i datorn.

men, enkelt: markera din hårddiskikon, välj "Visa info" (tryck cmd + i), se vad den säger om ledigt utrymme.

Tack Goflor för tipset. Jag såg ingenting om 1.9 GB Se bild och en bild på monstret jag installerat och det vi pratat om. den svarta tingesten bredvid iMac

200GB ledigt, ja där är det ju lugnt en stund....

Har haft en likadan WB myBook. den tickade ofta. mycket klickande och tickande tyckte jag.

Vad intressant, men du verkar inte nöjd med WB. Hur som helst,nu får det vara bra med backups.

Nu firar vi Jul.

Tack och hej på ett tag

det kan vi ta en annan dag...

Tack och Hej, leverpastej

1
Bevaka tråden