Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IP-adresser - ger redan ut lokalinfo ?!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fundering i och med allt detta snack om IPRED och sånt...

Jag vet att det går att tar reda på ungifär var en IP adress är knuten till,
sådan info används ju ofta av annonser för att annonsera saker i ens
lokalitet, och förut stod det alltid Uppsala, men helt plödsligt så står
det den lilla lilla byn man bor i.

Går man in på http://whatismyipaddress.com/ så pekar kartan nästan
rätt på...

Om den här informationen finns tillhanda (och det kan ju bara vara ISPn
själv som ger ut den), var går då gränsen till att informationen redan
finns tillgänglig ?!?

Jag har inget att dölja, men bara lite funderingar kring detta med
integretet, ett ord som troligtvis kommer att försvinna helt och hållet
framöver...

LCR

P.S: Borde nog gå och lägga mej istället för att bläddra sånt här skit
i småtimmarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 13:15

Det är väldigt sällan ISPn som ger ut platsen som en IP används, av två anledningar 1. de behöver inte gör det. 2. Det skapar bara problem om man flyttar saker senare.

När en ISP eller företag får en tilldelning av IP område av en RIR så måste de uppge information om sig självklart, detta gör ju att man kan gissa vart en IP adress kommer att vara, ett företag som är registrerat i Lund kommer ju mest troligt att använda den i Lund med.

Men för adresser som tillhör ISPer så är den plats som du får på en karta vanligtvis där företaget är registrerat, inte där användaren är.

Dock finns det många företag som aktivt säljer databaser med mer specifik information om platser för IP adresser, ex www.maxmind.com. Det finns även en del opensource projeklt som helt enkelt förlitar sig på att användare surfar till en hemsida och knappar in vart de bor, sedan används det för att antingen ange detta som platsen för det prefix som ses i BGP tabellen. En del räknar även ut hur kartan borde se ut genom att räkna hur långt bort IP messigt man är från kända punkter.

Gränsenn i sig går väll som med allt annat, vid namn och gatuadress, att veta att ett visst IP-nummer finns i Stockholm eller så hjälper ju inte så mycket.

Tack för info

Men jag snackar inte Stockholm, jag snackar en lite by!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 18:02
Ursprungligen av LCR:

Tack för info

Men jag snackar inte Stockholm, jag snackar en lite by!

Och jag antar att denna lilla by har ett eget "stadsnät" eller liknande, dvs du har inte ADSL eller liknande från en större nationel operatör.

Ursprungligen av ntity:

Och jag antar att denna lilla by har ett eget "stadsnät" eller liknande, dvs du har inte ADSL eller liknande från en större nationel operatör.

Jop, de har jag, Telia, helt vanlig 8Mbit/s ADLS...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 21:17
Ursprungligen av LCR:

Jop, de har jag, Telia, helt vanlig 8Mbit/s ADLS...

I så fall är det mest troligt någon av dina goda bya-vänner som knappat in vart ni bor, senast som jag kollade var Telias alla adresser reggade på Stockholm, men som sagt det finns en uppsjö med företag som säljer denna informationen.

Personligen om man var i den branchen så skulle jag göra något deal med internetbutiker/betalningsdistrubitörer för att få IP, Stad, postnummer från de som beställer då det inte borde vara skyddat eftersom det inte är peronligt identifierbar information och en effektivt sätt att mappa upp platser.

Dock är jag rätt säker på att jag inte skulle vara den första som gjorde det, då Geolocation information är mycket mer exakt i USA och Europa där mycket näthandel finns, jämfört med ex Asien som endå har rätt så bra utbredning av internetaccess.

Som ett exempel på hur pass varierande kvalite denna informationen har, så slog jag upp en backbone router i New-York, som står på en mycket känd plats osv, den anses vara ansluten med DSL i Schweiz

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-21 14:06

Jag kollat "min" karta. Den visade en adress c:a 3 km från min bostad, i ett industriområde. Jag misstänker att det är där min ISP har sin anslutning mot det nationella fibernätet. Var min fysiska adress finns vet ju bara ISP:en eftersom jag har dynamisk IP-tilldelning. M.a.o. så måste man veta IP-nr och tidpunkt (datum/klockslag) samt ha tillgång till ISP:s loggar och kundregister för att veta adressen (abonnenten).

Jag antar därför att jag sitter ganska nära min bredbandsstation...

Min IP pekade rakt på vattnet i Klara Sjö, Norrmalm. Jag bor på Söder. Jag antar att min ISP har en fet hub nere under botten på Klara Sjö. Spännande.
Eftersom positionen rent geografiskt visade en halv mil fel så är jag mycket nöjd.

Fårla byta IP adress och se vasomhänder...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-21 22:27

Sitter i Karlskoga, 25 mil från stockholm och sidan ovan visar att jag är i Lidingö, beror nog på att jag använder Telias 3G dongel.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 22:33

haha jag sitter tydligen på en holme utanför timrå \ sundsvall .. tror inte man kan lita på det där :] → What Is My IP Address? - Lookup IP, Hide IP, Change IP, Trace IP and more... -- låvar att Alnö inte har krutlina & fiber i strandkanten nere i deras marina

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 22:39

Den tjänsten e Fuckt up p g a att den söker på fel info troligen!

nackavägen Timrå ligger i nacka \ sthlm för den motorn .. tar den tycker passar ,. man kan säker rulla tärning och få bra odds som SpelMotor!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-21 22:39

Glömde säga att när jag surfar hemma från min BBB uppkoppling så visar den rätt på stad i alla fall.

Slutsatsen blir väl att om man är paranoid och vill gömma sig på nätet så är en 3G dongel med ett kontantkort ett bar val FOLIEHATTEN PÅ!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 22:40

använd lite DNS verktyg så fattar ni var ni är på planeten .. eller inte vill vara

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-12-24 00:12

Whatsmyipaddress tror att jag är på Sikvägen i Timrå. Jaja, rätt län i alla fall...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-27 17:00

Det finns ingen exakt vetenskap men ett par kommentarer:

* Nej, informationen i whois som hör till den IP range din ISP används INTE för att ta reda på var DU finns. Exempelvis så finns det många internationella operatörer som har amerikanska adresser (ARIN), som är registrerade i USA men används i Sverige - Ganska missvisande mao.

Det finns dock många företag som KÖPER information om den typen. Exempelvis skulle facebook kunna sälja alla sina 100-200 miljoner användares adressinfo + IP, och det finns inget som hindrar dom heller.

Att informationen i bland är fel kan bero på flera saker:

* Du har en DYNAMISK ip adress, dvs. dom har "köpt" adressinfom från någon annan hos din ISP som hade den Ip adressen vid det tillfället och som bodde i det området som anges. Så ser det ut som du bor hos din granne så är det säkret så att ip adressen bodde hos din granne ett tag

* Om dom inte får träff på din ip-adress letar dom efter en träff på en adress i samma range, IP adresser lämnas ut i "klumpar". Så om du har Ip adress 10.10.10.10 men dom inte får någon träff, så kanske dom hittar en träff på 10.10.11.10 som också det kan vara din granne, samma resultat.

* När dom hittar träff från flera IP adresser i samma range, inom samma geografiska området tar dom säkert ett medeltal, alltså koordinater. Detta gör att medelkoordinaten kanske råkade hamna i en sjö, eller industriområdet.

Det kan bli större avvikelser om man har en liten operatör, som verkar över stort geografiskt område, säg att en ISP verksam primärt i luleå har kunder i luleå och malmö där 50% i vadera. Om du nu sitter i stockholm, och ingen info finns på din IP adress då skulle du kunna hamna i Stockholm eller Gävle.

1
Bevaka tråden