Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac i PC-nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 10:42

Jag har just kopplat in mina 3 mac-datorer till min skolas PC-nätverk. Jag hade nätverksansvarig (läs Mr. "vet inget om Mac") tittandes över axeln när jag skrev in alla uppgifter och "poff" allt fungerade. Det var ju trevligt, kommentaren jag fick var: ... och snabbt gick det också... So far so good.

När jag sedan skulle logga in mig på servern med mitt användarnamn och mitt lösenord så dyker NÄTVERKSANSVARIGS mappar upp ... Då var man inte lika populär. Jag vet ju att mina Mac-datorer inte är några självhackande apparater, men var ligger felet? För att kunna få in fler Macar till skolan så får det inte innebära mer jobb för de som är ansvariga, det ska ju vara tvärtom. Jag kom i övrigt inte åt mitt eget konto.

Jag har två iMac G3 600MHz och en eMac 800MHz. Alla har 10.2.4 installerat.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 22:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av dannor
JNär jag sedan skulle logga in mig på servern med mitt användarnamn och mitt lösenord så dyker NÄTVERKSANSVARIGS mappar upp ... Då var man inte lika populär. Jag vet ju att mina Mac-datorer inte är några självhackande apparater, men var ligger felet? För att kunna få in fler Macar till skolan så får det inte innebära mer jobb för de som är ansvariga, det ska ju vara tvärtom. Jag kom i övrigt inte åt mitt eget konto.

Det beror antagligen på att han är en obildad knöl och du avslöjade honom vid sämsta tänkbara tillfälle.
Skämt åsido, med stor sannolikhet beror det på att han har kopplat en strikt policy till alla Windowsklienter och sedan begränsat dessa maskiners åtkomst till domänen/directory:t. Det ligger alltså inte på användarnivå, utan på maskinnivå. Mac:arna deltar inte i denna policy utan ser alltihop på nätverket. Att du inte kan logga in kan då bero på att ditt användarkonto inte används från en godkänd maskin.
Teorier som sagt, men det går att sätta upp Windowspolicies på det här sättet. Frågan är; till vilken nytta? Antagligen för att motivera IT-avdelningens existens. Skapa krångel för att kunna rapportera tid.

Kan man säga att Macarna avslöjade ett allvarligt säkerhetshål på PC-sidan?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 09:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Det beror antagligen på att han är en obildad knöl och du avslöjade honom vid sämsta tänkbara tillfälle.
Skämt åsido, med stor sannolikhet beror det på att han har kopplat en strikt policy till alla Windowsklienter och sedan begränsat dessa maskiners åtkomst till domänen/directory:t. Det ligger alltså inte på användarnivå, utan på maskinnivå. Mac:arna deltar inte i denna policy utan ser alltihop på nätverket. Att du inte kan logga in kan då bero på att ditt användarkonto inte används från en godkänd maskin.
Teorier som sagt, men det går att sätta upp Windowspolicies på det här sättet. Frågan är; till vilken nytta? Antagligen för att motivera IT-avdelningens existens. Skapa krångel för att kunna rapportera tid.

Tack för svaret Schuckert:)

Ditt svar låter som en vettig förklaring. Fråga är om jag kan komma runt problemet utan att han måste lägga om hela serverupplägget. I mitt fall tror jag att man vill ha så lite krångel som möjligt. Dvs inte ändra på något som "funkar" bara för att några Mac-datorer ska få den tillgången.

Frågan är också om det finns säkerhetsaspekter med att använda sig av strikt polycy? Om jag så lätt kunde komma åt hans egna filer med en Mac, borde man då också inte kunna hacka sig in med hjälp av en PC?:confused: (och lite extra kunskaper i hur systemen fungerar förstås.) Det finns många elever som kan en hel del om sånt, så det vore ju en anledning till att byta i sånna fall.

Om man inte använder sig av strict polycy, vad använder man sig med fördel av då?

Tack för hjälpen

1
Bevaka tråden