Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs håller inte Keynote på Apples sista MacWorld

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 01:39

En mycket tråkig nyhet: Allas våran Mac-julafton, Macworld San Fransisco, kommer att firas med Apple för sista gången nu i januari 2009 och inte blir det med pompa och ståt; Phil Schiller håller i keynoten.

Det har ingen gigantisk betydelse egentligen då produkter även i framtiden kommer att presenteras på liknande sätt, på Apples egna pressmöten. Det enda riktigt tråkiga är att på dessa möten är ju publiken tvingad att vara helt opartisk, samt är inte nödvändigtvis införstådd i Apple-världen, och jublar därför inte det minsta.

Nu är det alltså mycket liten chans att få uppleva oförglömliga tillfällen som dessa ...

YouTube - Mac OS X Panther - Expose
YouTube - Steve Jobs showcases Macintosh 24-JAN-1984
YouTube - The First iMac Introduction

... när salen var till bredden fullproppad av totala fanatiker som visste, ja verkligen förstod in i själen, vilken otrolig betydelse och storslagenhet de presenterade produkterna besatt.

Hmm... Det känns lika overkligt som om de faktiskt hade lagt ner själva julen. Själv har man aldrig ens fått chansen att närvara.
Men WWDC finns väl kvar än så länge?

Kanske lika bra med en egen tråd för detta, även om det redan diskuterats en del i denna tråd:
http://www.99.se/aktuella-rykten/256546-p-macworld-expo-09-a-2.html

Snacka om att en epok går i graven. Jag besökte min första MWSF 1997 och då kände man sig väldigt speciell

Spontant känns det som att Apple inte vill ha pressen i förväg att leva upp till högt ställda förväntningar. Räknar de med att inte kunna leverera samma innovationer lika regelbundet i framtiden?

Ursprungligen av Code Red:

Spontant känns det som att Apple inte vill ha pressen i förväg att leva upp till högt ställda förväntningar. Räknar de med att inte kunna leverera samma innovationer lika regelbundet i framtiden?

Jag tror det är en viktig bit i det hela: Kontroll. Apple kommer nog att släppa läckra produkter även i framtiden, men att alltid ha något häftigt att lansera i början av januari enligt någon annans schema är inte Apples melodi.

Apple är både beroende av att själva produktutvecklingen måste bli klar men även att komponenterna finns som de vill använda (t.ex. att Intel kan leverera rätt processor) och att få allting att stämma till ett specifikt datum varje år är knappast lätt.

Jag tror vi får se fler "Special Events" från Apple istället. På Apples villkor när Apple är redo.

För dom som varit med är ju inte detta första Macworldmässan som Apple dumpat. Förut fanns det två varje år, en på östkusten och en på västkusten. Men mässan på östkusten (oftast Boston, ibland New York) dumpade Apple för flera år sedan. Och Apple Expo i Paris har också fått kalla handen sedan några år tillbaka, en gång i tiden var det keynote och Apple-närvaro även där.

Angående att Phil Schiller håller i keynoten, tror ni detta betyder detta att han tar över stafettpinnen nästa år?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-17 09:30

Det troliga är väl att Steve har tröttnat på Mac nu när han har fått se nästa version av Windows.

NOT

Jag tror inte att Steve är så kry och frisk, att ha cancer tär på en ganska hårt även om man är friskförklarad, så att Phil tar över nu är nog inte så otroligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-17 10:04

Eller så är Steve sur för att Apple äntligen ska släppa en riktig tvåknappsmus med scrollhjul.

Ursprungligen av Macus:

Eller så är Steve sur för att Apple äntligen ska släppa en riktig tvåknappsmus med scrollhjul.

Jag undrar egentligen vilka områden det gått prestige i och är tabun kring i Apple.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-17 10:21
Ursprungligen av Code Red:

Jag undrar egentligen vilka områden det gått prestige i och är tabun kring i Apple.

De som ställde den frågan internt är inte kvar i företaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 10:53

Det känns som ett vettigt drag. Det innebär ju att det blir mer Special Events istället Hela idén med en mässa är kanske något som är på väg ur tiden?

Ursprungligen av vanilj:

Det känns som ett vettigt drag. Det innebär ju att det blir mer Special Events istället Hela idén med en mässa är kanske något som är på väg ur tiden?

Det verkar så. Samtidigt känns det förstås riktigt surt för det har varit något som Mac-användare sett fram emot, både vi som ser det på avstånd men även för de som åker dit varje år. Apple mer eller mindre dödar hela mässan och det har varit en mässa som utvecklare och besökare uppskattat otroligt mycket. Men så har Apple inte heller varit känt för att sätta fans och utvecklare i första hand alltid...

Via DF, två bra kommentarer:

Jason Snell:

I’m stunned that Apple has taken a 25-year-old event that has been the single best meeting place for the entire community of users and vendors of Apple-related products and treated it like a piece of garbage stuck to the bottom of its shoe. But I’m not really surprised: Apple has been leading up to this moment for a long time now.

The timing of the announcement stinks. It’s three weeks before the Expo keynote, and now Apple has decided to announced its plans not just for the keynote, but for the 2010 show? Why now?

Rob Griffiths:

As a business person, I think I completely understand Apple’s decision — not being tied to a huge annual event, occurring just after the Christmas buying season, is a good thing. Not spending a small fortune on everything involved in participating in a huge trade show is a good thing. Having more flexibility in releasing products whenever you want to is a good thing. Not having to come up with One More Thing every year is a good thing. So really, I get it; it makes perfect business sense. As an individual and Mac enthusiast, though, I think it’s one of the worst things to happen to the Mac community in many years.

Vem ska då köra "the hero to shithead rollercoaster" ???

Ja det här gjorde ju inte en redan sketen onsdag bättre för min del.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-17 14:22

Jag tycker det är tråkigt att det är sista Apple keynote på Macworld. Det var Mac användarens höjdpunkt på året. Det värsta är att Steve Jobs kommer inte att hålla keynote talet i januari. Det skulle egentligen passa bra om Steve själv höll det sista talet men han kanske är verkligen sjuk.

//Rob

Känns inte mässor, som koncept, lite förlegat? Affärerna har flytta från mässorna där det söps och orderböckerna fylldes till att göras på andra sätt?

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Känns inte mässor, som koncept, lite förlegat? Affärerna har flytta från mässorna där det söps och orderböckerna fylldes till att göras på andra sätt?

Mässor är säkert ett förlegat koncept, men Macworld Expo har i allt större omfattning förvandlats till en konferens, ett koncept som inte alls verkar särskilt förlegat.

Känns riktigt tråkigt att inte steve ska hålla i keynoten, som rob sa; kanske han faktiskt är sjuk?

Det här med att dom lägger ner MWSF känns faktiskt ganska väntat, jag har aldrig fattat varför dom har det precis efter jul istället för innan...
/Christopher

Steve hade en beskedlig tumörsjukdom som man är riktigt risig av när man har den, men som botas på kirurgisk väg med bra resultat och låg risk för återfall. Att det skulle vara orsaken till att han inte dyker upp är osannolikt, så det är väl snarare hälsotillståndet för MacWorld Expo som är värt att diskutera...

Trist!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 22:55

Sedan är det ju så att Jobs inte blir yngre, och att det blir viktigt att man förbereder hans avgång så sakteliga. Man vill ju inte ha ett börsfall den dagen nyheten släpps, utan när det sker skall omvärlden ha fullt förtroende för alla övriga i ledningen. Det bygger man genom att visa upp övrig ledningspersonal i god tid.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 22:50

Har inga problem med detta så länge Apple slänger in lite fler special events per år och och livestreamar varje gång. Tror på det första men inte det sista.
Apple har väl sakta men säkert dragit ned på mässor. Förut var det ju både på SF, Japan och en till som jag inte kommer ihåg vart den var, Boston kanske.

Tillägg: ser precis att Adrian har skrivit hela mitt inlägg en bit upp...

Många av oss som är medlemmar på 99mac från start var med om en av lågpunkterna i Apples historia. Finns det någon risk att vi faktiskt upplever toppen just nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 23:51
Ursprungligen av Björnström:

Många av oss som är medlemmar på 99mac från start var med om en av lågpunkterna i Apples historia. Finns det någon risk att vi faktiskt upplever toppen just nu?

Det är mycket som skiljer Apple 2001 och Apple 2008. Många saker som gör att Apple sitter säkrare och har möjlighet att styra sitt öde på ett helt annat sätt. Här är ett par:
1. Apple har Mac OS X och inte Mac OS X 10.0 och Mac OS 9
2. Safari/WebKit och Firefox har en stark position idag om man jämför med 2001 då vi hade Internet Explorer och ett segt Netscape som kämpade för överlevnad.
3. Apple ha enormt mycket pengar och är skuldfritt idag. Läget var ett helt annat 2001.
4. iPod och iPhone finns idag och inte 2001.
5. Final Cut Pro, Final Cut Server, Shake, Logic, Aperture, Xsan, iLife och iWork.

Jag är inte orolig.

Ursprungligen av acke:

Det är mycket som skiljer Apple 2001 och Apple 2008. Många saker som gör att Apple sitter säkrare och har möjlighet att styra sitt öde på ett helt annat sätt. Här är ett par:
1. Apple har Mac OS X och inte Mac OS X 10.0 och Mac OS 9
2. Safari/WebKit och Firefox har en stark position idag om man jämför med 2001 då vi hade Internet Explorer och ett segt Netscape som kämpade för överlevnad.
3. Apple ha enormt mycket pengar och är skuldfritt idag. Läget var ett helt annat 2001.
4. iPod och iPhone finns idag och inte 2001.
5. Final Cut Pro, Final Cut Server, Shake, Logic, Aperture, Xsan, iLife och iWork...

6. Xcode
7. > 230 Apple Store

8. Äger idag superlab som producerar superchip till mobila enheter (processor, videoprocessor).

Ursprungligen av M. Sundbom:

6. Xcode
7. > 230 Apple Store

Har iofs beställt en iphone i veckan men känns som att Apple fokuserar på modesegment när jag tror (observera vill inte ha något krig om att jag ska presentera fakta) att de borde ta långa vägen och satsa på företagssegment med tunna klienter etc.

Många företag har ju stått på toppen med allt som talat för dem för att sen göra några misstag så blir fallet långt. Commodore...

Bevaka tråden