Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att öppna SPSS-filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
har fått problem med att öppna ett par SPSS-filer (men bara vissa). När jag ska öppna dem tror SPSS att filerna är excel-filer trots att de slutar med .sav

Se även bifogade bilder med information.
Förslag på hur jag ska kunna öppna dem? Varför tror SPSS att filerna är i excel-format?
med vänl hälsn Jonas

Jag vet inte varför de tror att det är Excelfiler men jag vet att SPSS har haft problem att känna igen filer som har haft t.ex. svenska tecken i namnet. Detta kanske även gäller filer som innehåller åäö och liknande.

Nu finns SPSS 17. Om du har möjlighet så prova om det löser problemet genom att uppdatera programmet.

Borde fungera med att visa info och där välja att associera filen med SPSS.
("öppna med", välj program, och klicka i rutan "Öppna alla liknande...")

Excel använder ju en massa filformat beroende på vad det hela innehåller.
SAV krockar välan med ngt datafilsformat som Excel kan läsa.

Ursprungligen av Goflorp:

Borde fungera med att visa info och där välja att associera filen med SPSS.
("öppna med", välj program, och klicka i rutan "Öppna alla liknande...")

Excel använder ju en massa filformat beroende på vad det hela innehåller.
SAV krockar välan med ngt datafilsformat som Excel kan läsa.

Hej!
testade detta men tyvärr funkade det inte...:-(
mvh Jonas

Hej!
japp, jag vet att spss tidigare inte kunnat hantera namn med svenska tecken i. Men när det inte gick att öppna dokumentet tog jag bort alla undertreck, siffror och döpte om det till personalbudget.sav och det funkar ändå inte.
Känner mig litet skeptiskt till att uppdatera till 17 "bara för detta". Uppdateringar medför alltid strul. Deet bästa vore om vi/jag kunde lösa problemet med version 16..
mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
japp, jag vet att spss tidigare inte kunnat hantera namn med svenska tecken i. Men när det inte gick att öppna dokumentet tog jag bort alla undertreck, siffror och döpte om det till personalbudget.sav och det funkar ändå inte....

Jag ser att du har t.ex. "ansökn" i sökvägen till filen. Kanske SPSS är så känsligt för svenska tecken att det inte får finnas konstiga tecken ens där?. Prova att lägg filen i documents eller på skrivbordet och se om det går att öppna.

åäö-spss

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag ser att du har t.ex. "ansökn" i sökvägen till filen. Kanske SPSS är så känsligt för svenska tecken att det inte får finnas konstiga tecken ens där?. Prova att lägg filen i documents eller på skrivbordet och se om det går att öppna.

Hej!
Jag döpte om foldern ansökn till ansok, och därefter kunde filen öppnas.
Eftersom min budget låg på tre miljoner känns det inte mer än rätt att du får 1.5 miljoner...:-)
Skämt å sido men ett riktigt stort tack! har också läst inlägget om SPSS16, men är 17 mycket bättre?

JMP får ofta fin kritik men jag har alltför mycket syntax skriven till spss och alla mina doktorander använder det också....svårt att sluta.

Bara ett tillägg. Det finns ett minst sagt kritiskt "öppet brev" om SPSS 16 för mac. Kanske någon av de många bifallande kommentarerna kan ge något tips (en del handlar just om att filer inte kan öppnas).

SPSS 16 for Mac insulting users...

Själv har jag avinstallerat SPSS 16 då jag tyckte att det var helt oanvändbart pga alla buggar. Jag kanske skulle gett det lite mer tid men mitt val är och förblir JMP vad gäller statistikprogram på Mac.

Måste du öppna genom att dubbelklicka då? (Workaround)

Du borde ju kunna DRA ikonen för filen och släppa den på ikonen för programmet.
Alternativt välja "Open..." i File-menyn inne i programmet.

Bra att det löste sig. Jag gjorde det inte för pengarna men om du insisterar så...:)

Jag har inte testat version 17, men det är sällan man behöver de nya finesser som brukar ingår i nya versioaner. Den SPSS-syntax jag använder funkar inte för senare versioner än 6.1 (måste dessutom ställa tillbaka datorns klocka några år för att det ska funka eftersom SPSS inte längre kan leverera koderna för så gamla versioner). Så om du är nöjd fortsätt med 16.

1
Bevaka tråden